הפתרון למשבר החשמל עשוי להגיע ממקום מפתיע במיוחד

שיתוף פעולה בין ישראל לקפריסין צפוי לכלול תוכנית גיבוי הדדית במקרה של מחסור • שר האנרגיה ישראל כ"ץ ומקבילו הקפריסאי מקדמים גם הסכם שיקבע את מעמד מאגר הגז "אפרודיטה"

שר האנרגיה והתשתיות ישראל כ''ץ / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט
שר האנרגיה והתשתיות ישראל כ''ץ / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

שר האנרגיה והתשתיות ישראל כ"ץ, ומקבילו, שר האנרגיה, המסחר והתעשייה של קפריסין, ג'ורג' פאפאנסטאסיו, שנפגשו היום (ה'), מתכוונים לחתום בוועידת האקלים (COP 28), שתתקיים באיחוד האמירויות בין החודשים נובמבר-דצמבר, על מזכר הבנות בנוגע להקמת כבל תת-ימי שיחבר את רשתות החשמל של ישראל וקפריסין לצרכי גיבוי. כך נודע לראשונה לגלובס.

מה באמת עומד מאחורי התקלה המסתורית שמונעת את פתיחת הקו האדום? | ניתוח
נוסעים לצפון בקרוב? יש מסעדה אחת ששווה לשנות את המסלול עבורה | מארז ההמלצות של גלובס

גיבוי שכזה יאפשר רכישת חשמל מקפריסין לפי הצורך כמו, למשל, כשלא היה מספיק גיבוי בהפסקת החשמל המשמעותית בישראל לפני כשבועיים. בטווח הארוך, הצדדים מעוניינים לשלב גם את יוון בתוכנית. בה בעת, ירושלים וניקוסיה מקדמות חיבור של צנרות הגז הטבעי בין המדינות.

סוגיה חשובה נוספת שבה עסקו השרים היא מעמד מאגר אפרודיטה. השניים שואפים להגיע להסכם שיסיים את המחלוקת בת 12 השנים, ועבור זאת הגורמים המסחריים, שברון, של וניו מד בצד הקפריסאי שמהווה 90% מכלל המאגר והזדמנות ישראלית, נאממאקס אויל אנד גז, אדן אנרגיה ו-PSH בצד הישראלי, ידונו ביניהם, במטרה להגיע לסיכום עד תום ספטמבר. אותו סיכום יאפשר את החתימה בין הממשלות עד תום השנה. בניגוד לעבר, הגורמים המסחריים מראים סימנים כי הסכם ביניהם אכן אפשרי.

עוד בנושא הגז הטבעי, ישראל וקפריסין מעוניינות להקים יחדיו מתקן FLNG - מתקן צף להנזלת גז טבעי, שייעל את ייצוא הגז מישראל כיום ובאופן עתידי מקפריסין - כאשר זו תתחיל להפיק גז טבעי בפועל.

העננה על יחסי ישראל וקפריסין

עתודות הגז במאגר אפרודיטה, שהתגלה ב-2011, עומדות על 129 BCM (מיליארד מטרים מעוקבים). המאגר ממוקם ברובו בבלוק 12, שנמצא בקצה הדרומי-מזרחי של המים הכלכליים של קפריסין. הוא חופף לגבול הימי עם ישראל, וכ-10% מתוך המאגר נמצאים במים הכלכליים של ישראל - במה שמכונה מאגר ישי.

מעמד המאגר עומד כ"עננה" מעל היחסים המצוינים בין ירושלים לבין ניקוסיה, כאשר מעת לעת ניסו הקפריסאים בפעולות חד-צדדיות מדודות לקדם את ההסכם. לפני כחודש וחצי הודיעו השותפות במאגר אפרודיטה, שברון (35%), "של" ההולנדית (35%) וניו-מד (30%) על תחילת ביצוע קידוח A-3 במים הכלכליים של קפריסין. הקידוח, שנועד להבהיר אם אפשר להפיק וכמה, צפוי להימשך עוד חודשיים. זו אמנם עדיין לא הפקה בפועל, אבל שלב מתקדם בדרך אליה.

ניו מד הודיעה לפני כשבועיים כי השותפות הגישו לאישור ממשלת קפריסין תוכנית מעודכנת לפיתוח המאגר, הכוללת שינוי במתווה היסודי של התוכנית המקורית. כל זאת, כאמור, עדיין ללא הסכם עם ישראל. על פי התוכנית המעודכנת, במטרה לבצע את מלאכת הטיפול וההפקה של הגז הטבעי, השותפות יקימו צנרת תת-ימית שיחבר את המאגר בקפריסין לתשתית הפקה קיימת במצרים. מדובר בצעד משמעותי ואפקטיבי לפיתוח המאגר, תוך מיקסום השימוש בתשתיות קיימות.

בכל הנוגע לאפרודיטה, סוגיה יקרה במיוחד שנובעת מהצד הקפריסאי היא שצריכים להתחבר לצנרת שתוביל את הגז הטבעי למתקן טיפול, שעלות הקמת מתקן קטן עומדת על כ-2 מיליארד דולר. בהתאם להערכה עדכנית שביצעה המפעילה שברון, תוכנית הפיתוח המעודכנת אכן צפויה להפחית את עלויות הפיתוח בהשוואה לתוכנית המקורית ואף לקצר את לוחות הזמנים לתחילת הפקת הגז הטבעי מהמאגר. בנוגע לכך, השותפות נפגשו עם השר פאפאנסטאסיו לדיון על ההתקדמות בפיתוח המאגר. פגישה זו מעידה על מעורבות השר הקפריסאי, שעבד במשך שנים בענקית הנפט הבריטית BP , בכל אחד מהמהלכים.

מאגר אפרודיטה נמצא במרחק של כ-30 ק"מ ממאגר לוויתן שגדול ממנו בהרבה, עם עתודות גז טבעי בהיקף 631 BCM.