הפד הותיר את הריבית ללא שינוי אך מעריך: היא תחזור לעלות בקרוב

כצפוי, הפד הותיר את גובה הריבית ברמה של 5%-5.25% • נתוני המאקרו שפורסמו אתמול והיום תמכו בהחלטה • בפד מעריכים כעת ששיעור הריבית צפוי לעלות עד ל-5.6% בחודשים הקרובים אולם לאחר מכן לרדת ל-4.6% במהלך 2024

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / עיבוד: טלי בוגדנובסקי
ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

חברי "הוועדה לענייני השוק הפתוח" של הפד החליטו, כצפוי, להותיר את גובה הריבית בארה"ב ללא שינוי, בטווח של 5%-5.25%. זאת, לאחר 10 העלאות רצופות של שיעור הריבית, במטרה להילחם באינפלציה הגואה. 

בפד מעריכים בממוצע כעת ששיעור הריבית צפוי לעלות עד לכ-5.6% בחודשים הקרובים, כלומר עוד שתי העלאות ריבית של 0.25% כל אחת, ולאחר מכן לרדת ל-4.6% במהלך 2024 (לעומת צפי קודם לירידה ל-4.3%) ול-3.4% בטווח של שנתיים. 

בהודעת הפד נאמר שוב כי המשך המדיניות המוניטארית תלוי בנתוני המאקרו הנוספים שיתפרסמו בחודשים הקרובים וכי הפד ייבחן את ההשפעה של העלאות הריבית האחרונות על הפעילות הכלכלית.

תחזית הצמיחה של התוצר של ארה"ב לשנת 2023 הועלתה ל-1%, אך הופחתה במעט ל-2024-2025. מדובר בתחזית להמשך צמיחת המשק האמריקאי בשנים 2023-2024 בקצב חיובי מתון, הנמוך מהפוטנציאל, תוך האצת הצמיחה בשנת 2025 ל-1.8%. 

פאוול: מחויבים להוריד את שיעור האינפלציה ל-2%

במסיבת העיתונאים לאחר ההודעה חזר ואמר יו"ר הפד ג'רום פאוול כי "אנחנו בפד נותרים מחויבים להוריד את שיעור האינפלציה בארה"ב בחזרה ל-2%, לטובת כלל האזרחים והעסקים במדינה. הצמיחה הכלכלית בארה"ב נפגעה השנה כתוצאה מהאינפלציה הגבוהה והעלאות הריבית ורבים מחברי הפד צופים כי שיעור הצמיחה ימשיך להיות נמוך יחסית בשנתיים הקרובות".

עם זאת, הוא הוסיף, "שוק העבודה ממשיך להראות עוצמה ועדיין יש ביקוש רב לעובדים. למרות התמתנות בקצב האינפלציה בחודשים האחרונים היא עדיין ברמה גבוהה יחסית וצפויה להערכתינו להיות גבוהה מ-3% השנה. חברי ואני נחושים להמשיך להילחם באינפלציה הגבוהה שכן היא גורמת נזקים רבים לכלכלה, בעיקר לאזרחים ולעובדים החלשים ביותר". 

הוא חזר על דברים שאמר כמה פעמים, שמדיניות הפד בעתיד תהיה תלויה בנתונים שיתפרסמו עד להחלטה הבאה. 

"החלטנו היום על הותרת הריבית ללא שינוי ולהמשיך לעקוב אחרי ההשפעות של העלאות האחרונות על הכלכלה. אנחנו בפד צופים עוד העלאות ריבית בהמשך השנה עד לרמה של כ-5.6% בסוף השנה, בכ-0.5% יותר לעומת הצפי הקודם שלנו בחודש מרץ. אנחנו מבינים שהפעולות שלנו פוגעים בעסקים ואנשים ברחבי המדינה אבל אנחנו נחושים להילחם באינפלציה שגורמת נזקים רבים". 

לדבריו, "המשימה העיקרית שלנו עכשיו היא להעריך את הצורך בהעלאות ריבית נוספות. קיבלנו החלטה אך ורק לגבי היום, לא דנו באפשרויות של העלאות נוספות בהמשך השנה". 

● הנגיד האמריקאי נמצא בעמדה שאף אחד לא רוצה להיות בה, והבעיות רק מחמירות 

ההחלטה הייתה צפויה כאמור, שכן לקראת ההודעה העריכו יותר מ-90% מסוחרי האג"ח בארה"ב שהפד ישאיר את גובה הריבית בטווח של 5%-5.25%. 

נתוני המאקרו שפורסמו אתמול והיום תמכו בהחלטה. אתמול פורסם בארה"ב כי קצב האינפלציה השנתי בארה"ב בחודש מאי ירד ל-4%. זוהי הרמה הנמוכה ביותר מזה כשנתיים ואף הפתיעה חלק מהכלכלנים שצפו קצב של 4.1%. מדד מחירי הליבה, המדד הבוחן את נתוני האינפלציה ללא מחירי המזון והאנרגיה התנודתיים ירד בהתאם לתחזיות אך נותר גבוה, ועומד כעת על 5.3% (5.5% בחודש אפריל). 

היום פורסם כי מדד מחירי היצרן בארה"ב (PPI) רשם ירידה של 0.3% במאי, לעומת צפי לירידה של 0.1%. ב-12 החודשים האחרונים עלה ה-PPI ב-1.1% לעומת צפי לעלייה של 1.5%. מדד הליבה רשם עלייה של 0.2% במאי, בהתאם לצפי הכלכלנים. 

למרות ההחלטה היום, יש לא מעט כלכלנים המעריכים כי בחודש הבא הפד ישוב להעלות את גובה הריבית בארה"ב, בעיקר על רקע האינפלציה ה"דביקה" והצהרות בכירי הפד כי בכוונתם לפעול להורדת האינפלציה לרמה של כ-2%.

יוני פנינג, אסטרטג עסקאות ראשי חדר מסחר בבנק מזרחי טפחות, מציין בתגובה כי בתור הודעת 'אי שינוי' ראשונה לאחר 10 העלאות רצופות, "יש פה משום שינוי מדיניות ראוי לציון, בהיסטוריה הנוכחית של החלטות הפד. בשלב הנוכחי, למרות ההחלטה, נצפה כי במסיבת העיתונאים הערב יו"ר הפד יעמול בכל זאת להתיר את האפשרות להעלאת ריבית של הפד, בשלהי יולי, על השולחן. ולו כדי למתן את האפשרות שהשוק יצפה כעת להורדות ריבית חדות. על זאת נציין גורמים רוחביים נוספים התומכים בתשואות גבוהות יותר באגרות החוב במדינה. בפרט, משנסתיים משבר תקרת החוב בארה"ב, לפני כשבועיים, נפתחה מחדש האפשרות להגדלת קצב ההנפקות של מחלקת האוצר. ולראייה, בימים האחרונים, זכינו לראות יציבות בתשואות אגרות החוב הממשלתיות האמריקאיות, למרות נתון האינפלציה המתון".

לדבריו, "מידת הנכונות של מחלקת האוצר להנפיק בעלויות גבוהות יותר, כדי למלא את קופתה, עודנה להתברר. אבל מנגד, נוכח ההאטה בכלכלה האמריקאית, נצפה ללחצים הולכים וגדלים מצד הממשל, בתקופה הקרובה, לדחוף את הפד למדיניות מרסנת פחות".