ישראל כ"ץ ושר האנרגיה של קפריסין ידונו בהסכם על אפרודיטה

ישראל כ"ץ יארח ליומיים את שר האנרגיה של קפריסין, ג'ורג' פאפאנסטאסיו, לביקור מדיני שיעסוק בקידום שיתוף הפעולה עם ישראל בתחום האנרגיה • בין הנושאים שעל הפרק: יוזמת כ"ץ להנחת כבל תת-ימי לאורך חופי ישראל, שיחבר את רשתות החשמל שלה לקפריסין ולאירופה • כ"ץ אמר לגלובס: "מחויבים להאיץ את המשא ומתן להסכם על אפרודיטה"

ישיבת הממשלה השבועית, 5.3 / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט
ישיבת הממשלה השבועית, 5.3 / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

שר האנרגיה ישראל כ"ץ יארח היום (ד') ומחר בפעם הראשונה את מקבילו הקפריסאי, ג'ורג' פאפאנסטאסיו, לביקור מדיני שיעסוק בקידום שורת סוגיות אסטרטגיות בתחום האנרגיה ובחיזוק היחסים הבילטרליים בין ישראל לקפריסין.

הייצוא הביטחוני שובר שיא בפעם השניה: נחתמו חוזים בשווי 12.5 מיליארד דולר ב-2022
"אבן-דרך משמעותית": פרויקט האנרגיה המתחדשת הגדול בישראל עולה שלב

השניים ידונו בשורת נושאים, בהם יוזמת השר הישראלי להנחת כבל חשמל תת-ימי (Euro-Asia Interconnector) לאורך חופי ישראל - לחיבור רשתות החשמל של ישראל וקפריסין, לצד חיבור רשת החשמל הישראלית עם רשת החשמל האירופאית.

השניים, שנכנסו לתפקידיהם בדצמבר ובפברואר, ידונו גם על מעמד מאגר אפרודיטה-ישי, כמו גם על היוזמה הקפריסאית להעברת גז טבעי דרך קפריסין לאירופה, כולל ממאגרי גז טבעי ישראליים. כ"ץ מסר לגלובס כי "מחויבים להאיץ את המשא ומתן להסכם על אפרודיטה".

לפני כחודש וחצי, השותפות במאגר אפרודיטה, שברון (35%), "של" ההולנדית (35%) וניו-מד (30%), החלו לבצע את קידוח A-3 במים הכלכליים של קפריסין. הקידוח, שנועד להבהיר כמה גז ניתן להפיק משם, אם בכלל, צפוי להימשך שלושה חודשים. זו אמנם עדיין לא הפקה בפועל, אבל שלב מתקדם בדרך אליה.

מאגר אפרודיטה, שעתודות הגז הטבעי בו עומדות על 129 BCM (מיליארד מטרים מעוקבים) ממוקם ברובו בבלוק 12, שנמצא בקצה הדרומי-מזרחי של המים הכלכליים של רפובליקת קפריסין. הוא חופף לגבול הימי עם ישראל, וכ-10% מתוך המאגר נמצאים במים הכלכליים של ישראל - במה שנקרא מאגר ישי. עד היום, ישראל וקפריסין לא הצליחו להגיע להסכם שיקבע את מודל הפיצויים בנוגע להפקה ממנו, כאשר השרות הקודמות, קארין אלהרר ונטשה פילידס, היו קרובות להסכם. בפועל, המו"מ נמשך עד היום.

"תחום האנרגיה הוא עוגן לחיזוק הקשרים בין ישראל לקפריסין" 

בתוך כך, לאחר שממשל ביידן לפני כשנה וחצי משך את תמיכתו במיזם איסטמד, מה שהסיר את ההיתכנות הכלכלית מהפרויקט, קפריסין מעוניינת לקדם את יוזמתה להעברת גז טבעי דרך המדינה לאירופה (Cyprus Gateway vision), כולל ממאגרי גז טבעי ישראליים. פאפאנסטאסיו, שעבד במשך שנים בענקית הנפט הבריטית BP, רוצה לעודד את ירושלים להשתלב בפרויקט.

שר האנרגיה והתשתיות, ח"כ ישראל כ"ץ: "ישראל וקפריסין חולקות ברית ארוכת שנים וחזון משותף, ותחום האנרגיה, במיוחד בימים אלו, מהווה עוגן לחיזוק הקשרים בין המדינות ולמימוש החזון שלי להפוך את מדינת ישראל לגשר אנרגטי בין מזרח למערב, שיחזק את היציבות האזורית. קפריסין היא שותפת מפתח בהגשמת חזון זה. אני מודה לשר פאפאנסטאסיו על שנענה להזמנתי, ומצפה להתקדם בפרויקטים המשותפים שלנו בתחומי הגז הטבעי והחשמל".