כנרת | דעה

לא ניתן ששפת הכינרת תהפוך לעשירים בלבד

ראש מועצת עמק הירדן בתגובה לטורו השבועי של דרור מרמור: אנחנו ציונים בלי מירכאות

קיבוץ האון ליד הכינרת. את 248 יחידות הדיור אפשר לשווק מחר / צילום: איל יצהר
קיבוץ האון ליד הכינרת. את 248 יחידות הדיור אפשר לשווק מחר / צילום: איל יצהר

הכותב הוא ראש המועצה האזורית עמק הירדן

תקצר היריעה מלהגיב אחד לאחד לשלל הטיעונים שמעלה דרור מרמור בטורו מהראשון ביוני. כנראה שעבור מרמור, ובוודאי עבור אחרים, המילה ציונות מחייבת תוספת מירכאות, כלומר לא באמת ציונות, אלא שלל אינטרסים שונים ומשונים. ובכן הדברים במקרה שלנו רחוקים מהאמת. ציונות בלי מירכאות היא לגור כאן בפריפריה עשרות שנים, עוד מהימים בהם גבול המדינה עבר קילומטרים ספורים מהיישובים היושבים לחוף הכינרת. ציונות בלי מירכאות היא הקמת חקלאות מפוארת, תעשייה משגשגת והמשך פיתוח האזור, והכל תוך התעלמות רבת שנים של המדינה בשלל תחומים, ממתן שירותי בריאות מדרג ב' ועד אי מימוש ההחלטה על הקמת אוניברסיטה בגליל.

סוגיה שניתן לפתור

מכאן לענייני האון המצויים במחלוקת מול רמ"י והעומד בראשה. את הסוגייה אפשר לסיים בחצי שעה של פגישה, אלא שנכון להיום מנהל רמ"י, להזכירכם פקיד ממשלתי, מסרב להיפגש עם החתום מטה. הנ"ל עושה ככל יכולתו לפגוע במועצה האזורית עמק הירדן, מעכב החלטות קריטיות לפיתוח האזור ועוד ועוד והכל מנקמנות, חיסול חשבונות ומניעים אישיים.

את 248 יחידות הדיור בהאון אפשר לשווק מחר. אנחנו נשמח אם זה יקרה, אבל לא נאפשר לשווק אותן במכרז לכל המרבה במחיר, מכרז שאת התוצאות כולנו יודעים. כולנו יודעים מי יזכה במגרשים הנכספים ולאיזו מטרה. כך יקום כפר נופש לעשירי ישראל.

שאיש לא יעבוד עליכם. ברמ"י יכולים לספר לכם שהמכרז יהיה מיועד רק לחסרי דיור. יכולים גם לספר לכם שהם יוודאו שהרוכשים יגורו בבתים ולא יהפכו אותם לבתי נופש. ברמ"י יכולים לפזר עוד שלל הצהרות, אבל המציאות שונה בתכלית. כבר היום אנו עדים במספר יישובים לספסרות בקרקעות הנרכשות מרמ"י ללא שום מעורבות של אנשיו. גם כשאנו מניחים על שולחנם של הפקידים את העדויות לכך שזוכים במגרשים מציעים אותם למכירה בסכומים של פי שלושה או ארבעה מהמחיר ששילמו לרמ"י, אנו נענים לכל היותר במשיכת כתפיים. שלא לדבר על עשרות וילות האירוח שאנו נאבקים מאבק חסר פשרות כדי לסגור.

כאמור, לא נאפשר מציאות שכזו בהאון. מה אנחנו מציעים? למשל, לשווק חלק מהמגרשים בישוב המתחדש באמצעות גוף מיישב כמו החטיבה להתיישבות שיודעת ומנוסה בהקמת ישובים. הצענו, למשל, שחברת "דירה להשכיר" תבנה את הבתים בהאון ואלה ייעודו להשכרה לטווח ארוך לזוגות ומשפחות צעירות תחת שכר דירה מפוקח ותחת בקרה צמודה כי הם אכן מתגוררים בישוב. הצענו עוד שלל הצעות, אבל תמיד נענינו בסירוב.

סירוב זה הוא תולדה של מדיניות ברורה ברמ"י המקדשת מולך אחד ויחיד והוא הכסף, או בעברית פשוטה מקסום ההכנסות מהשיווק. במה מתגאה מנהל רמ"י מעל כל במה בחודשים האחרונים? על המיליארדים שהרוויח בשנה שעברה. אני מציע לו ולדרור מרמור לפתוח את חוק רשות מקרקעי ישראל ולחפש היכן בדיוק כתוב שהשאת הכנסות המדינה היא מטרה ממטרות רמ"י. נחסוך לכם ולהם. לא תמצאו מילה על כסף, אלא רק על מטרות כמו שיווק קרקע לשם פיתוחה של מדינת ישראל ועוד כגון אלה. את המטרות הללו מישהו שכח בדרך.

הכינרת לא שייכת רק לנו

בשורה התחתונה נחזור ונדגיש את אשר אמרנו לא פעם ולא פעמיים. המועצה האזורית מעולם לא ביקשה לשווק את המגרשים לבנות ובני המועצה, המועצה מעולם לא ביקשה לקבל זכות ראשונים לבית על הכינרת. יתרה מכך, תושבי המועצה מבינים כבר מזמן שהכינרת לא שייכת להם ואני מזמין כל אחד ואחת מכם להיווכח במו עיניו ולראות כיצד נראים החופים שבתחום המועצה בימים אלה - הם פתוחים לכולם, בחינם.
תמיד יהיה קל לגבש עמדה על בסיס מידע לא מבוסס כיושבים בחדר הממוזג היטב בתל אביב ומכאן גם קל לזרוק קלישאות לחלל או לכתוב אותן בעיתון, גם אם הקשר בינן לבין המציאות בשטח מקרי בהחלט.

תגובת רמ"י: כדרכו, מסלף ראש המועצה את העובדות ומטעה את הציבור ואת קוראי העיתון. כזכור, רמ"י בחנה אפשרות לשיווק המגרשים הנמצאים על חוף הכינרת, במסגרת תוכנית מחיר מטרה בהנחה לזוגות צעירים ומחוסרי דיור שיתחייבו להתגורר ביישוב ולחזק את האזור, זאת בהתאם לדיני המכרזים ולהחלטות מועצת מקרקעי ישראל, ואף הציגה זאת לראש המועצה בפגישותיו עם מנהל המרחב ומנהלי האגפים.

ראש המועצה מתעקש שלא לקבל 'למועצה שלו' תושבים חיצוניים ומבקש לשווק את הקרקעות באחד מהמקומות היפים והמבוקשים בישראל רק לבני האזור.

לא נוכל להסכים להתנהלות כזו, היות שהאזור ויופיה וחופיה של הכינרת שייכים לכלל ישראל ולא רק ליחידי סגולה.

רמ"י גאה בהגדלת היקף הקצאת הקרקעות לדיור מסובסד, תעסוקה, אנרגיה מתחדשת, מוסדות ציבור, מחצבות ותשתיות והדבר ניכר במגמת ירידת המחירים וגם בהכנסות המשמשות לפיתוח עתודות קרקע נוספות ולתקציב המדינה. רמ"י תמשיך לפעול לטובת כלל אזרחי ישראל ולא רק למיוחסים ומקורבים.