חברת הרחפנים הישראלית הצליחה איפה שהרבה נכשלו. איך זה קרה?

חברת הרחפנים הישראלית פרפסטו, שקיבלה כעת רישיון מה-FAA להפעלת שירות רחפנים מעל מתקנים תעשייתיים בכל רחבי בארה"ב, הצליחה איפה שכל-כך הרבה נכשלו • איך היא עשתה את זה?

רחפן של פרספטו / צילום: פרספטו
רחפן של פרספטו / צילום: פרספטו

זקני תעשיית הרחפנים זוכרים ודאי את חוות הניסויים וההדגמות של חברת אירובוטיקס - חברת רחפנים ישראלית שהפכה מוקד לעלייה לרגל באמצע העשור הקודם עבור כל מי שרצה לצפות בעתיד תעשיית הרחפנים הישראלית: המוני עמדות המראה מרושתות ובתוכן רחפנים עולים ויורדים, המבצעים תמרונים שונים ומשונים. מנהלי החברה הביאו לאתר שנבנה בצומת סגולה את בכירי המשקיעים והמנכ"לים של עמק הסיליקון על-מנת לחזות בפלא, תוך הבטחה שבתוך מספר שנים ישייטו הרחפנים האוטונומיים שלהם מעל מפעלים, תחנות חשמל ומכרות בכל העולם, יסיירו במשימות אבטחה וסיור או יבחינו בנזקים שיש להתריע בפניהם.  

הקיצוצים באינטל ישראל נחשפים: מצבת העובדים הצטמקה ב-300 בשנה 
כך נקלעה חברת השבבים הגדולה בעולם לסבך הבירוקרטיה הישראלית
רוצים משילות גם בהייטק: פיקוח הדוק יותר על בכירים ומעורבות של משרד רה"מ | ניתוח

אירובוטיקס רשמה הישג מרשים: היא הייתה אחת משלוש החברות הישראליות היחידות שנמצאות במסלול הישיר לקבלת רישיון מרשות התעופה האמריקאית (FAA) המאפשר לה להטיס רחפן באופן אוטונומי. לאחר שגייסה 118 מיליון דולר לאורך חייה, החליטה החברה לצאת להנפקה בבורסה בתל אביב, אך בסופו של דבר נמכרה למתחרה אמריקן רובוטיקס (American Robotics) בתמורה לכ-4 מיליון דולר בלבד בינואר האחרון, תשע שנים לאחר הקמתה.

אירובוטיקס ספגה מפלה בבורסה ובסופו של דבר נמכרה בסכום נמוך משציפו המשקיעים, אך שרדה את המהמורות ופעילה כיום תחת הרוכשת האמריקאית אונדאס. שלא כמוה, חברות רבות שביקשו למכור רחפנים תעשייתיים ממלאות את בתי הקברות. המפורסמת שבהן היא Skyward שנרכשה על-ידי ורייזון ונסגרה על-ידה בסופו של דבר בשנה שעברה.

רישיון מה-FAA וגיוס הון 

חברה ישראלית אחרת שנוסדה באותה השנה בדיוק, פרפסטו (Percepto), ששאבה השראה מכמה ממוצריה של אירובוטיקס, הצליחה, ככל הנראה היכן שכל-כך הרבה נכשלו, פרפסטו הישראלית הודיעה אתמול (ב') כי קיבלה רישיון מה-FAA להפעלת שירות רחפנים מעל מתקנים תעשייתיים בכל רחבי בארה"ב. המשמעות היא שלקוחותיה של החברה - בהן תחנות כוח או מפעלים - יוכלו לעשות שימוש ברחפנים שלה ללא צורך להוציא רישיון ייחודי עבור כל פרויקט.

פרספטו נכללה במסלול הוצאת הרישיון לצד מתחרה אחרת בשם Skydio, חד-קרן אמריקאי הנחשב ליצרן הרחפנים הגדול במדינה, ולצד אמזון וגוגל ווינג שמתעניינות ברישיון עבור שירות המשלוחים שלהן שעדיין עושה את צעדיו הראשונים. אלא שבעוד השאר עדיין נמצאים במסלולי אישור שונים וקיבלו הקלות על הטסת רחפנים בנושא מחקר ופיתוח, פרפסטו היא הראשונה שקיבלה מרשות התעופה האמריקאית רישיון מלא להטסת רחפן אוטונומי לצרכים תעשיתיים בכל רחבי המדינה. 

פרפסטו לא נחשבת לחד-קרן, אך ההישג הרגולטורי הביא משקיעים רבים לחזר אחריה, ואתמול היא  הודיעה גם על סיבוב גיוס הון בן 67 מיליון דולר, המחולק ל-50 מיליון דולר בהון תמורת מניות (אקוויטי) ועוד 17 מיליון דולר בגיוס חוב.

את הסיבוב החדש הובילה קרן קוך, המנוהלת כיום בידי צ'ייס קוך, ונציגה בישראל הוא אלי גרונר, מי שכיהן כמנכ"ל משרד ראש הממשלה בתקופת ממשלת נתניהו הרביעית. עוד השתתפו בסיבוב דלק ארה"ב, ארקין הולדינגס של מורי ארקין וקרן הגידור זימר פרטנרס. הסיבוב החדש מביא את סך ההון שגייס המנכ"ל דור אבוחצירה ללמעלה מ-120 מיליון דולר.   

יתרון יחסי 

בסביבת פרפסטו מסבירים כי אחד היתרונות היחסיים שלהם על פני המתחרים טמון בסביבת התוכנה שלה. בעוד חברות רחפנים רבות דואגות לפתח ולייצר רחפנים אמינים המפעילים אלגוריתמים של זיהוי תמונה על-מנת לנתח סיכונים כמו סדקים או דליפות, בפרפסטו מוכרים במקביל גם תוכנת שליטה ובקרה המתמחה גם בניתוח נתונים ומתחברת למקורות מידע אחרים כגון מצלמות מערכות רובוטיות ואפילו חברות רחפנים מתחרות.

מאז 2019 משווקת פרספטו את התוכנה שלה כמוצר הניתן לרכישה נפרדת ומתחרה בפועל גם בחברות תוכנה לניהול סיכונים במפעלים ותשתיות קריטיות. אחת התכונות שפיתחה עבור מערכת התוכנה שלה כוללת, למשל, פיתוח אלגוריתם המזהה דליפות של גזים שונים ויודע לייצר התראות שונות עבור כל סוג חומר.

בין לקוחותיה של פרספטו כיום: סימנס אנרגיה, חברת החשמל של פלורידה, דלק ארה"ב ומפעלי ים המלח.  

פרספטו יצאה לאחרונה לגל קיצוצים בו פוטרו לאחרונה 30 עובדים, מתוכם 22 בארץ ו-8 בחו"ל. כיום החברה מונה 130 עובדים, והחברה חזרה לגייס עובדים במספרים קטנים.