הטיסה שלכם התבטלה: מה מגיע לכם במקרה כזה?

לקראת חופשות הקיץ והטיסות לחו"ל חשוב להכיר גם את הצד הפחות זוהר – סכנת ביטול הטיסה • מהו החוק שמגן על הנוסעים במקרה כזה? אילו סוגים של פיצויים הוא מעמיד להם?

רילוקיישן / איור: גיל ג'יבלי
רילוקיישן / איור: גיל ג'יבלי

אחד החששות הגדולים של הנוסעים לחו"ל הוא שהטיסה שהם הזמינו תתבטל. אפשר רק לדמיין את מפח הנפש שנחוש במקרה שפתאום, ברגע האחרון, יודיעו לנו שהטיסה שהזמנו כבר לפני כמה חודשים מתוך ציפייה לחופשה מפנקת בחו"ל, מתבטלת.

אז אומנם אל היעד שתכננתם להגיע כבר לא תגיעו, בטח לא בלוח הזמנים המקורי שקבעתם, אבל את האכזבה אפשר להמתיק לפחות חלקית בעזרת פיצוי שמגיע לכם במקרה של ביטול הטיסה.

הפיצוי הזה נובע מכוח "חוק שירותי תעופה" שנחקק בישראל בשנת 2012 ונועד לסייע ולהגן על נוסעים מפני מצב של ביטול טיסה. החוק מגדיר מהי טיסה שבוטלה וקובע סוגים של פיצויים לפי מקרים שונים.

ביטוח נסיעות לחו"ל - שאלות ותשובות

מהי טיסה שבוטלה?

על פי החוק, טיסה שבוטלה היא טיסה שלא התקיימה, או טיסה שהתקיימה באיחור של שמונה שעות לפחות מהמועד שמופיע על הכרטיס.

אם חברת התעופה הודיעה ללקוח על הביטול לפחות 14 ימים לפני המועד, זה לא ייחשב לביטול ולא יידרש פיצוי. מקרים נוספים שבהם חברת התעופה תהיה פטורה ממתן פיצוי הם כוח עליון, כמו אסון טבע או תנאי מזג אוויר קיצוניים, וכן שביתה של גוף כלשהו שעבודתו חיונית להפעלת הטיסה.

מה מגיע לכם?

על פי החוק, אם טיסתכם בוטלה חברת התעופה נדרשת לפצות אתכם בכרטיס טיסה חלופי או בפיצוי כספי. הבחירה היא בידיכם בלבד. אם בחרתם בטיסה חלופית, לא תהיו זכאים לפיצוי כספי. עם זאת, חברת התעופה תידרש לספק לכם שירותים נוספים כמו מזון ומשקאות, במקרה שאתם כבר נמצאים בנמל התעופה בעת הודעת הביטול, וגם אירוח בבית מלון במקרה שעליכם להמתין לילה עד הטיסה הבאה.

במקרה שבחרתם בפיצוי כספי, הוא ישולם לכם בהתאם למרחק הטיסה שבוטלה. הסכום מתעדכן ב-1 בינואר מדי שנה על פי השינויים במדד, ואלה הסכומים נכון ל-2023:

על טיסה של עד 2,000 ק"מ - 1,390 שקל

על טיסה של עד 4,500 ק"מ - 2,220 שקל

על טיסה של מעל 4,500 שקל - 3,340 שקל

למשל, אם הייתם אמורים לטוס לאתונה, שנמצאת במרחק של כמעט 1,500 ק"מ בישראל, תקבלו פיצוי של 1,390 שקל במקרה של ביטול הטיסה. אם התכוונתם לטוס לרומא, שנמצאת במרחק של 2,300 ק"מ מישראל, תהיו זכאים לפיצוי של 2,220 שקל, אבל אם הייתם אמורים לטוס לתאילנד, שרחוקה יותר מ-6,000 ק"מ מישראל, תפוצו בסכום הגבוה ביותר הנקוב בחוק.

חברת התעופה נדרשת לשלם את הכסף בתוך 45 יום מרגע הפנייה אליה. אם לא שילמה, תוכלו לתבוע אותה בבית המשפט, אשר באפשרותו לחייב אותה לשלם סכום של עד 11,120 שקל, נכון ל-2023, ללא הוכחת נזק. בכל מקרה של טיסה שבוטלה, מומלץ לתעד כל שלב מרגע ההודעה על הביטול על מנת שתוכלו להוכיח את הדברים, במקרה הצורך.

למדריכים נוספים באתר הון:

פותחים חשבון בנק בחו"ל - מה כדאי ומה חשוב לדעת

איך מקבלים העברה בנקאית מחו"ל

* המדריך נכתב על ידי מערכת אתר הון, מדריכים פיננסים. המידע והנתונים במדריך אינם מהווים המלצה לרכוש או למכור נכסים כלשהם; וכן אינם תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים של כל אדם.