השבוע ה-23 להפגנות ברחבי הארץ; "הממשלה מפקירה את הציבור הערבי"

ההפגנות הערב התקיימו בכ-160 מוקדים, מצומת הגומא בצפון ועד אילת, על רקע המתחים בכנסת סביב הוועדה לבחירות שופטים • אהוד ברק נאם בחיפה: "על המחאה לעבור לאי-ציות אזרחי בלתי אלים. זהו התסריט שכבר נכתב ע"י מהטמה גנדי, מרטין לותר קינג ועוד רבים" • ד"ר ת'אבת אבו ראס בנאומו בקפלן: "באיזו מין דמוקרטיה מבחינים בין דם לדם?"

ההפגנה ברחוב קפלן בתל אביב, הערב / צילום: אלעד פירסט
ההפגנה ברחוב קפלן בתל אביב, הערב / צילום: אלעד פירסט

21:21

"אנחנו ממשיכים, לעולם לא נוותר. יש לנו מדינה להציל. דמוקרטיה!", אמרה שקמה ברסלר בסיום ההפגנה בקפלן. להערכת מארגני ההפגנה, השתתפו בה הערב כמאה אלף מפגינים.

"איך הממשלה תרמה לכלכלת ההייטק בחצי השנה האחרונה?", אמרה הערב עינת גז, מייסדת ומנכ"לית חברת ההייטק פאפאיה גלובל. "היא קיצצה 100 מיליון שקל מתקציב הרשות לחדשנות, היא הבריחה מפה חברות הייטק חדשות שמתאגדות כעת מחוץ לישראל, היא הבריחה את המשקיעים הזרים שהכניסו מיליארדים בשנים קודמות,
והאקזיטים הגדולים של ישראל נעצרו!".

"אנחנו הופכים מסטארט-אפ ניישן לסטארט-אפ רי-לו-קיישן. יוקר המחייה בשיא של כל הזמנים! ההייטק בהתרסקות וכל המומחים העולמיים מסבירים שנזקי המהפכה יהרסו את הכלכלה. והנה, המספרים האמיתיים כבר כאן - הכנסות המדינה ממסים קטנות מחודש לחודש בעוד ההוצאות גדלות, הגירעון גדל ועומד כבר על כ-11 מיליארד שקל, וזה עוד לא קרוב לתחתית!".

"מאיפה יבוא הכסף?! מכל אחת ואחד מאיתנו! הממשלה תכניס יד לכיס של כל משלמי המסים, אותם 20% מהאזרחים שמשלמים 90% מהמסים! ממשלת "עוצמה יהודית" של בן גביר, סמוטריץ ולוין מחסלת את כל מה שנבנה פה".

"אנחנו רוצים עוצמה יהודית ישראלית - צבא חזק, הייטק איכותי, שגשוג ורווחה לכולם - אזרחים שווי זכויות ושווי חובות".

21:12

ד"ר ת'אבת אבו ראס, מנכ״ל שותף של עמותת 'יוזמות אברהם' פתח הערב בנאומו את ההפגנה בקפלן: "באתי לדבר כאן הערב על האסון הנורא שעובר על החברה שלנו, אסון שהממשלה הנוכחית גורמת לו באוזלת ידה, ברשלנות שלה ובגזענות שלה. אני מגיע לכאן היום כשאנחנו סופרים יותר מ-100!", אמר, והתייחס לאוזלת ידה של הממשלה במיגור מקרי הרצח, האלימות והפשיעה בחברה הערבית.

זמן קצר לפני שעלה לנאום, נרצח צעיר בן 28 מקלנסווה, ובכך עלה מספר הנרצחים בחברה הערבית מתחילת השנה ל-101. "10 דקות לפני שעליתי לנאום, שמעתי ששכן שלי בקלנסווה נרצח", אמר ד"ר אבו ראס.

100 הנרצחות, מיצג בכפר סבא / צילום: תמונה פרטית
 100 הנרצחות, מיצג בכפר סבא / צילום: תמונה פרטית
 

"חייהם של הנרצחים נגזלו בידי פושעים! ולמה זה קורה? כי חיי ערבים הם הפקר! כי חיינו שווים כקליפת השום בעיני הממשלה! איך הממשלה הזו מרשה לעצמה לזלזל בחיינו בצורה כזו? אתם מעלים בדעתכם גל רציחות כזה של יהודים? אתם חושבים שמישהו היה נשאר אדיש? שהשר הממונה היה נשאר בתפקידו?! בושה!", אמר ד"ר אבו ראס. "איזו הפקרות מזעזעת זו מצד ראש הממשלה לתת בידיו של גזען שונא ערבים את האחריות על חיינו. מה זה אם לא הפקרות פושעת? באיזו מין דמוקרטיה מבחינים בין דם לדם?".

"במה הממשלה עסוקה בזמן שהחברה שלנו מדממת וקורסת? הממשלה הזאת עסוקה בדברים מאד חשובים כשהיא מפקירה אותנו - היא עסוקה בהפיכה משפטית שהערבים יהיו הקורבן הכי גדול שלה. מהבמה הזאת אני קורא גם לאחיותי ואחיי הפלסטינים אזרחי ישראל: אל תהססו! קחו חלק במאבק בהזנחה הממשלתית ובהפיכה המשפטית - למען עתידכם ועתיד ילדנו! אסור לנו להיות אדישים!".

20:40

כמדי שבוע, לפני תחילת הנאומים בקפלן, התקיימה שירת התקווה. השבוע שרה על הבמה הנערה אחינועם הרפז, בת ה-16 מהרצליה.

צעדה משותפת של בונות אלטרנטיבה ואחים לנשק בקפלן / צילום: גלובס
 צעדה משותפת של בונות אלטרנטיבה ואחים לנשק בקפלן / צילום: גלובס

בחיפה נאם ראש הממשלה לשעבר אהוד ברק, ואמר שהגיע הזמן ל"מרי אזרחי": "מעל חקיקת ההרס שהחלה מתנוסס דגל שחור, ויש לפעול להפסקתה ולהרחקת אלה שמקדמים אותה", אמר ברק. "לשם כך על המחאה להתגבר ולעבור למרי אזרחי - אי-ציות אזרחי בלתי אלים. זהו התסריט שכבר נכתב על ידי מהטמה גנדי, מרטין לותר קינג ועוד רבים. אני קורא לאזרחי ישראל להתכונן לפעול, וכשתבוא הקריאה, להיענות לה".

19:55

עשרות אלפים מגיעים כעת לקפלן עם התחלת ההפגנה במקום. ההפגנה נפתחה בשירת 'אין לי ארץ אחרת' על ידי שלוש תלמידות תיכון.

בחיפה אלפים השתתפו בצעדה לעבר ההפגנה במרכז חרוב, שבה צפוי לנאום הערב ראש הממשלה לשעבר אהוד ברק.

100 נרות לזכר 100 חללי האלימות בחברה הערבית הודלקו בתחילת העצרת המרכזית בצומת נהלל, שבה השתתפו כ-1500 איש. השבוע נאמו שם משה רדמן, יזם ומשקיע הייטק, תא"ל במיל דוד אגמון (מנהל לשכת רוה"מ לשעבר), השר לשעבר מאיר שטרית, היזם ומשקיע ההייטק אופיר דובובי ואשת מחאת המשוררים והסופרים הילה מגל נמש.

לימור רגב ממארגנות המחאה: "צומת נהלל הפכה בשבועות האחרונים לחלק מחומת המגן של הדמוקרטיה הישראלית. קו ישיר עובר מבלפור, לרוטשילד ועד נהלל שבעמק. קו שמציג את ארץ ישראל היפה. ארץ ישראל שרוצה דמוקרטיה, רוצה עתיד טוב לכל הילדים בלי הבדל דת גזע ומין, עתיד המבוסס על ערכי מגילת העצמאות עליה אנו נלחמים כבר שלושה דורות, ועליה נילחם עד שיגיע: שלום, שוויון ודמוקרטיה".

הצעדה בחיפה, הערב / צילום: עמרי רוזנברג
 הצעדה בחיפה, הערב / צילום: עמרי רוזנברג

19:08

בהפגנה בחיפה המפגינים צעדו עם שלט שבו נכתב 'אזרח סוג מת', במחאה על חוסר הטיפול באלימות בחברה הערבית.

חיפה, הערב / צילום: מחאת העם חיפה
 חיפה, הערב / צילום: מחאת העם חיפה

בכיכר הבימה בתל אביב התקיימה גם הפגנה בעקבות גל הרציחות בחברה הערבית.

ההפגנה בבימה, הערב / צילום: גלובס
 ההפגנה בבימה, הערב / צילום: גלובס

17:55

השבוע ה-23 ברציפות: היום יתקיימו המחאות נגד המהפכה המשפטית ברחבי המדינה. ההפגנות צפויות להתקיים בכ-160 מוקדים, מצומת הגומא בצפון ועד אילת. ההפגנה המרכזית מתקיימת גם השבוע ברחוב קפלן בתל אביב. בשעה 19:00 תצא הצעדה השבועית מכיכר דיזינגוף.

הפגנות גדולות צפויות להתקיים בחיפה, בירושלים, בצומת כרכור, באשדוד ובבאר שבע.

את ההפגנה בקפלן יפתח היום ד"ר ת'אבת אבו ראס, מנכ״ל שותף של עמותת 'יוזמות אברהם', שיתייחס לאלימות הרצחנית בחברה הערבית ולאוזלת היד של הממשלה והמשטרה במיגורה. בסוף השבוע הגיע מספר הנרצחים בחברה הערבית ל-100.

דוברים נוספים בהפגנה יהיו עינת גז, יזמית, מנכ"לית ומייסדת חברת ההייטק פאפאיה גלובל; אייל נווה, ממובילי 'אחים לנשק'; רס"ן (מיל') נעה כפרי, נווטת קרב וסרן (מיל') רוי גורדון, שהשתתפו השבוע במחאות בארה"בך; והעיתונאי גיא רולניק, ממייסדי 'דה מרקר'.

במוקד: הוועדה לבחירת שופטים

ההפגנות היום מתקיימות על רקע המתחים בכנסת סביב הוועדה לבחירות שופטים, שנציגיה מהכנסת צפויים להיבחר ביום רביעי הקרוב. לפי התקנון, על הכנסת לבחור שני חברי כנסת לוועדה, בתוך ארבעה חודשים מהקמתה. לפי החוק הקיים, הוועדה כוללת 9 חברים: שלושה שופטים בהם נשיאת בית המשפט העליון, שני נציגי לשכת עורכי הדין, שני שרים, אחד מהם שר המשפטים העומד בראש הוועדה ושני חברי כנסת.

החוק לא מחייב נציג אופוזיציה, אך הנוהג הקיים הוא כי לוועדה מתמנה חבר כנסת אחד מהאופוזיציה ואחד מהקואליציה (בנוסף לשני שרים). האופוזיציה דורשת שהנוהג הקיים יישמר, ושלוועדה תתמנה נציגת יש עתיד ח"כ קארין אלהרר. אם היא לא תיבחר, באופוזיציה רואים בכך שבירת כלים שתביא להפסקת השיחות בבית הנשיא.