האדריכל בן ה-81 שכוכבי הוליווד רוכשים בתים בעיצובו במאות מיליוני דולרים

בשנים האחרונות נדמה שהכוכבים הגדולים בעולם מתהדרים בסמל סטטוס חדש: בתים בעיצובו של האדריכל היפני טדאו אנדו • ביונסה וג'יי זי רכשו אחוזה כזו ב־200 מיליון דולר, קניה ווסט קנה בית חוף בכ־60 מיליון דולר וטום פורד מכר חווה בתכנונו בכ־40 מיליון דולר • הם מגדירים את זה כפריט אספנות, ונוסעים עד לאוסקה כדי להתחנן שיסכים • עכשיו, כשהוא בן 81, הם גם במרוץ נגד הזמן

הבית שרכשו ביונסה וג׳יי זי ב–200 מיליון דולר. ״מבנה שהוא גם פסל״ / צילום: Florian Holzherr - אדריכלים: Tadao Ando in collar with WHY Architects
הבית שרכשו ביונסה וג׳יי זי ב–200 מיליון דולר. ״מבנה שהוא גם פסל״ / צילום: Florian Holzherr - אדריכלים: Tadao Ando in collar with WHY Architects

אמ;לק

בשנים האחרונות האדריכל היפני טדאו אנדו פיתח קהל מעריצים הדומה לכת, ונאמניו מתארים אותו במונחים שמימיים כמו מאסטר, משורר, גאון ואייקון. אלא שבעיקר מה שהביא אותו לאור הזרקונים הוא סדרה של עסקאות ענק עם כוכבים כמו ביונסה, ג'יי זי, קניה ווסט וקים קרדשיאן, שהזניקה בדרמטיות את מחירי הבתים שלו. הוא מצדו ממש לא ממהר להיענות לבקשות. מה סוד הקסם שלו וכמה רחוק עוד יסכימו ללכת מעריציו?

נדמה שהדבר הכי לוהט שעשירי העולם צריכים בימינו הוא כבר לא תיק של הרמס, כלב דודל - הכלאה של לברדור ופודל - או כדור ההרזיה אוזמפיק. הם צריכים בית מבטון שעיצב להם האדריכל היפני בן ה־81 טדאו אנדו. בארה"ב יש פחות מ־20 כאלה, והם יקרים מאוד, בעיקר בגלל השימוש בבטון אדריכלי מחוזק. אפשר למצוא בהם ידוענים כמו ביונסה, ג'יי זי, קניה ווסט וקים קרדשיאן. הלקוחות של אנדו גם חייבים להיות מוכנים לעשות הרבה כדי להביא את החזון שלו למציאות.

נבחרת ישראל עד גיל 20 עשתה היסטוריה. למה היא לא תצליח לשחזר אותה בליגה של הגדולים?
מנכ"לית AIG: "כילדה עברתי בין שש מדינות, זה מאפשר לי להתמודד עם אי־ודאות"
האם משאלי עם הם הפתרון האולטימטיבי לכל הבעיות שלנו? 

טדאו אנדו. ״כמו לעבוד עם אלוהים״ / צילום: Reuters, Kenichi Unaki
 טדאו אנדו. ״כמו לעבוד עם אלוהים״ / צילום: Reuters, Kenichi Unaki

בשנים האחרונות אנדו, שגם זכה בפרס פריצקר לאדריכלות, פיתח קהל מעריצים הדומה לכת, ונאמניו מתארים אותו במונחים שמימיים כמו מאסטר, משורר, גאון ואייקון. הם נוסעים ליפן לפגישה איתו ומתחננים בפניו שיבנה את ביתם. לאונרד סטיינברג, מתווך נדל"ן בחברת Compass מניו יורק, שמכרה יחידות בבניין בוטיק ברחוב אליזבת 152 שאנדו עיצב באמצע העשור הקודם, העיד: "זה היה כמו לעבוד עם אלוהים. הייתה תחושה שאנו עובדים עם דמות איקונית של תקופתנו".

ביונסה וג'יי זי שרכשו אחוזה בעיצוב אנדו הצופה אל האוקיינוס במאליבו / צילום: Associated Press, Joel C Ryan
 ביונסה וג'יי זי שרכשו אחוזה בעיצוב אנדו הצופה אל האוקיינוס במאליבו / צילום: Associated Press, Joel C Ryan

סדרה של עסקאות ענק לאחרונה הביאה את עבודתו של אנדו לאור הזרקורים והזניקה בדרמטיות את מחירי הבתים שלו, כך אמרו מקורבים בתעשייה. ביונסה וג'יי זי שילמו כ־200 מיליון דולר על אחוזה בעיצובו הצופה אל האוקיינוס במאליבו, קליפורניה - מסרו גורמים שבקיאים בעסקה. הבית, ששטחו כ־3,900 מ"ר, תוכנן בידי אנדו עבור אספני האמנות הבולטים ביל ומריה בל, שבילו 12 שנים בבנייה של מה שמריה הגדירה כ"פסל לא פחות מאשר מבנה". העסקה, שנחתמה ב־22 במאי, קבעה שיא למחיר הגבוה ביותר שאי פעם שולם על בית בקליפורניה. ג'יי זי וביונסה סירבו להגיב לידיעה.

הם לא היו הידוענים הראשונים ששמו עין על הבית. ווסט, שמכנה עצמו בימינו יה, תכנן לרכוש אותו בשנה שעברה עבור סכום אפילו יותר גבוה, לפני שההתנהגות הביזארית וההערות האנטישמיות שלו פגעו בהכנסותיו, מסרו מקורבים. תגובה לא ניתן היה לקבל ממנו. לו היה קונה את האחוזה, היה זה הבית השני של ווסט בתכנונו של אנדו. ב־2021 רכש הראפר בעבור 57.25 מיליון דולר בית שעיצב על חוף מליבו מריצ'רד סאקס, סוחר בולט בוול סטריט לשעבר.

גם קים קרדשיאן, גרושתו של ווסט, כוכבת הריאליטי ומייסדת־שותפה של Skims, העלתה פוסט באינסטגרם שנגע לעבודה משותפת עם אנדו על בית ליד פאלם דזרט, קליפורניה. ב־2019 היא שילמה 6.3 מיליון דולר עבור כ־1.8 אקר של קרקע במדיסון קלאב בלה קווינטה, על פי רישומי הקרקע שם, ומאז ביקשה אישור לבנות בית חדש הכולל בריכה וספא. לאחרונה ביקרה קרדשיאן במשרד של אנדו ביפן כדי לעשות שינויים אחרונים בעיצוב לפני תחילת הבנייה. "פגשתי את המאסטר בעצמו, טדאו אנדו, כדי לבדוק ולדון בפרויקט חלום שעבדנו עליו בשנתיים האחרונות", כתבה בפוסט והעלתה צילומים של שניהם במשרד שלו, עם רישומים של הבית, שצורתו ספינת חלל, על השולחן לפניהם. קרדשיאן סירבה להגיב.

קים קרדשיאן וקניה ווסט. רכשו בתים של אנדו כל אחד בנפרד / צילום: Associated Press, Evan Agostini
 קים קרדשיאן וקניה ווסט. רכשו בתים של אנדו כל אחד בנפרד / צילום: Associated Press, Evan Agostini

סלבס נוספים שנמנים עם לקוחותיו הם סטיוארט באטרפילד, מייסד־שותף של חברת סלאק, ואשתו ג'ן רוביו, מייסדת־שותפה של Away, ששילמו ב־2021 כ־40 מיליון דולר כדי לקנות חווה בתכנון אנדו קרוב לסנטה פה, ניו מקסיקו, מהמעצב טום פורד. החווה, המוכרת בשם סרו פלון, משתרעת על שטח של 20 אלף אקר וכוללת בית מגורים על שפת בריכה ענקית. במשרדו של אנדו לא הגיבו.

"צריך לבנות בדרך שלו"

טדאו אנדו נולד ב־1941 באוסקה, יפן, והחל את הקריירה שלו בכלל כמתאגרף. זמן קצר לאחר מכן פנה לאדריכלות, וב־1969 פתח משרד הנושא את שמו. פרויקטים מוקדמים שלו כללו בתים קטנטנים ביפן, אלא שלפרסום העיקרי שלו אחראים מוסדות תרבות שתכנן, כמו כנסיית האור באוסקה, שנפתחה ב־1989, וקרן האמנויות פוליצר בסנט לואיס, שנפתחה ב־2001.

"עבורנו אנדו היה אחד מהשמות הגדולים כבר מזמן", אמר סנג קואן, פרופסור לאדריכלות באוניברסיטת הרווארד ואוניברסיטת טוקיו. אדריכלות הפכה לפריט יוקרה שאוספים בני האחוזון העליון של האחוזון העליון, אמר קואן, והוסיף: "זו תת־קבוצה נדירה של יצירות מופת". אנדו הוא אחד מקומץ אדריכלים חיים שעבודתם נכנסת לקטגוריה של אספנות אמנות, אמר.

מוזיאון סאיאמאיקה באוסקה, יפן / צילום: Shutterstock
 מוזיאון סאיאמאיקה באוסקה, יפן / צילום: Shutterstock

לעתים האמנות שלו מתוארת כברוטליזם, כי הבתים שהוא מעצב הם לרוב מבנים מאסיביים עם קצוות חלקים, מאפיינים של מים וחלונות שממסגרים את הנופים. מעריציו אומרים שהם מעוררים חוויה רוחנית, כמעט זן בפשטות שלהם; אחרים טוענים שהבטון קשה וקר מכדי שיהיה נעים לחיות בו.

בגלל המחיר הגבוה של בנייה מבטון לקוחותיו של אנדו לרוב משלמים פי כמה ממחיר בית רגיל. יתרה מזאת, אנדו לא רק מתכנן, הוא מעורב בכל שלב של התהליך, עד עיצוב הנוף ואפילו הריהוט, מספרים לקוחות. "זה לא שפשוט מקבלים שרטוט ובונים לפיו", אמר סטיינברג. "צריך לבנות את זה בדרך שלו".

לקוחותיו הם גם יותר פטרוני אמנות מבעלי בתים, והתוצאה היא "יצירת אמנות שגרים בה", אמר האדריכל ליאו מרמול, שעבד על שני פרויקטים של אנדו. "זו דחיפת אידיאלים של עיצוב לרמה שאינה נורמלית", אמר. "הלקוח צריך להיות מוכן לקבל את זה ולראות את מערכת היחסים עם אנדו כעבודה עם מאסטר אמיתי". מרמול רואה בשטף המכירות בתקופה האחרונה עדות למערכת היחסים הארוכה של הוליווד עם אדריכלות בעלת משמעות, שהיא לדבריו "דרך להצהיר בפומבי על המעמד הסלבריטאי שלך".

"יסכים רק למה שקרוב ללבו"

לא כולם אוהבים את האסתטיקה של אנדו. במקרה של בניין הבוטיק באליזבת 152 צוות המכירות עבד עם מעצב פנים כדי לרכך את המראה, בנגיעות של טקסטורה, תאורה ואקצנטים בעץ, כדי למשוך קהל רחב יותר. "היה צריך לחמם את זה מעט", אמר סטיינברג. ועדיין, כל זה צריך היה לקבל את אישורו של אנדו, "או שהיינו הולכים לכלא שלו". על פי רישומי הקרקע, כל שבע הדירות בבניין נמכרו לאחר ארבע שנים.

בנייה בבטון היא דבר מאתגר, אמר מרמול, בייחוד בקליפורניה, שם בתים צריכים להיבנות לפי תקנים לעמידות בפני רעידות אדמה. בנייה על החוף במליבו למשל היא מסובכת במיוחד, אמר. "המלח והאוויר המאכל אינם חברים טובים של מתכת, שהיא מרכיב מבני חשוב בבטון", אמר. "צריך לטפל בה באופן מיוחד כך שהקורוזיה לא תפגע בה". לפי הערכתו של מרמול, בניית בניין מבטון לפי דרישותיו של אנדו עולה בין פי שניים־שלושה מבנייה מסורתית ברמה יוקרתית.

מוזיאון לנגן פאונדיישן בדיסלדורף, גרמניה / צילום: Shutterstock
 מוזיאון לנגן פאונדיישן בדיסלדורף, גרמניה / צילום: Shutterstock

אמית חורנה ממשרד הנדל"ן Sumaida & Khurana, שיזם את הפרויקט באליזבת 152, אמר שהם בדקו כל משאית בטון כדי לוודא את האיכות, ודחו יותר משאיות מאלה שהסכימו לקבל. "היה באתר מומחה שבדק את הבטון בידיו החשופות", אמר.

סאקס, מעריץ ותיק של אנדו, אמר לוול סטריט ג'ורנל ב־2020 שלקח שבע שנים להקים את הבית שלו במאליבו. הבנייה הצריכה כ־1,200 טונות של בטון, 200 טונות חיזוקי פלדה ו־12 עמודים מסיביים שהוכנסו לעומק של יותר מ־20 מטר לתוך החול. "זה לא רק בית, זה כמו ציור קוביסטי של פיקאסו, חשוב מאוד ונדיר מאוד", אמר סאקס אז.

ידוע גם כי אנדו דחה לקוחות למרות התקציבים הגדולים שהיו להם. "ישנה כמות משמעותית של אנשים שבאים לחברה שלי לבקש שירותי תכנון", צוטט בספר "טדאו אנדו: לחיות עם האור" מאת פיליפ ג'ודידיו. "ההחלטה שלי להסכים לפרויקטים שלהם תלויה בעיקר באישיות שלהם ובהילה שלהם".

"מיליארדר יכול להיכנס למשרד מחר ולהציע לו מיליארד דולר כדי שיתכנן לו בית, וזה לא ייתן לו מוטיבציה", אמר מתווך הנכסים והיזם טיירון מקילן מלוס אנג'לס, שעבד עם אנדו. "זה חייב להיות קרוב ללבו כדי שיסכים לעבוד איתו".

כדי לשכנע את אנדו לתכנן את אליזבת 152, אמר חורנה, הוא הראה לאחד משותפיו את האתר ביום גשום בניו יורק, ואז טס לאוסקה שבוע אחר כך כדי לפגוש את האדריכל בעצמו. הוא קנה לאנדו מתנה - ספר על מוחמד עלי - וברגע שאנדו שרבט רעיון לבניין בוטיק, סירב לעזוב את משרדו בלי מחויבות שימשיך בפרויקט.

"אמן ולא רק אדריכל"

רבים מלקוחותיו של אנדו הם אספני אמנות, אמר קואן וציין שהבטון ניטרלי מספיק כדי להחמיא לאמנות מודרנית. שני אספנים כאלה הם ביל ומריה בל, שמכרו את הבית במאליבו לביונסה וג'יי זי. הזוג בל שילם 14.5 מיליון דולר ב־2003 עבור מגרש בגודל כ־8 אקר במליבו, על פי רישומי הקרקע. הם היו מעריצים של עבודתו של אנדו שנים לפני שהעסיקו אותו לבנות להם בית באתר, אמרה מריה בל: "היה לאתר הזה פנג שואי לא נורמלי, למי שמאמין בזה. זה דיבר אל אנדו".

בל סיפרה שהאדריכל ביקר במאליבו והם נסעו לאוסקה, שם הציג להם את התכנון. "שאלנו את עצמנו אם היינו יכולים לעבור לשם ולגור בבית של אנדו", אמרה. נוסף לבנייה המסובכת, "זה רעיון לא פשוט לגור במשהו שיכול להיראות בעיני אנשים רבים כמבנה ברוטליסטי". אבל הם נרגעו לאחר שנפגשו עם אנדו, אמרה, והתברר להם שהחזון שלו לאתר "מדויק ביותר".

בניית הבית בן ששת החדרים ארכה 12 שנים והוא נתמך ביסודות בטון, אמר קולפט יאנטרססט, מנהל הפרויקט באתר. אנדו תכנן גם הרבה פריטי ריהוט לבית - שולחנות אוכל מינימליסטיים מעץ, מיטות וכיסאות - ואלה יישארו בו, אמרה בל.

כעת, לאחר שהסתיימה, המינימליזם והשימוש באור יוצרים אווירה רגועה ושקטה, הוסיפה. החלונות ממסגרים את הטבע בחוץ, והבריכה מחברת את הבית מבחינה חזותית לאופק. "בימים אפורים נראה שהבטון יותר אפור וזן", אמרה. "בימים שבהם השמים כחולים הוא מהמם ויוצא דופן".

בל סירבה להגיב על מכירת הבית, אבל אמרה שבמשך השנים "האנשים שנתנו דעתם על הבית היו אמנים - חזותיים או ביצועיים. אני חושבת שבאמת אנדו הוא אמן ולא רק אדריכל".

"שם את סנטה פה על המפה"

ג'ואי ורגנר הורן, שניהם עובדים בתחום הפיננסים, קפצו ב־2015 על ההזדמנות לקנות את אחת הדירות באליזבת 152 בניו יורק. ג'ואי סיפרה כי הייתה מעריצה של אנדו מאז שהייתה סטודנטית בשנות התשעים. במהלך ביקור בניו יורק נתקלה באתר ברחוב אליזבת, שהוא אחד מכמה פרויקטים בודדים של בתי דירות שתכנן אנדו. "התקשרתי לבעלי ואמרתי: אנחנו חייבים לקנות דירה בבניין הזה. אנדו לא מעצב בנייני מגורים. זו כנראה ההזדמנות היחידה שיש לנו". הזוג שילם 14.65 מיליון דולר על הדירה בקומה החמישית, על פי רישומי קרקע. בסלון שלהם יש עמודי בטון וחלונות מהרצפה עד התקרה.

לפני כמה שנים הזוג הורן קנה גם בית בוויליאמסון, מסצ'וסטס, לא רחוק מהאוניברסיטה שלהם, מכללת ויליאמס. הבית נמצא מול מכון האמנות קלארק שאנדו תכנן ב־2014, אמרה הורן. הם היו בקשר עם המשרד של אנדו, והשלב הבא היה לנסוע ליפן להיפגש איתו, אבל לחיים היו תוכניות אחרות. התזמון לא התאים וה"הקשר שלנו איתו התקרר", אמרה הורן והוסיפה כי אנדו כבר בן 81 ואין עוד הרבה זמן. "החלום שלנו הוא עדיין שאנדו יעשה שם משהו", אמרה. "עוד לא ויתרנו".

בעלי בתים שהשקיעו בבנייה או רכישה של בתים של אנדו הרוויחו מכך. החווה של טום פורד משכה עניין מקונים ברחבי העולם שבמצבים אחרים לא היו מסתכלים על בית בסנטה פה, אמר מתווך הנדל"ן קווין בובולסקי, "טדאו אנדו שם את סנטה פה על המפה מבחינה בינלאומית בגדול". זמן רב אחרי שהנכס נמכר בובולסקי המשיך לשמוע מאנשים שמעוניינים בו. "לפחות פעם בחודש אני מקבל פנייה מאיזה מיליארדר שרוצה לשכור את החווה לאירוע", אמר.

מקילן, אחד המתווכים שעבד על המכירה של הנכס במאליבו לקניה ווסט ב־2021, אמר שהוא והעמיתים שלו היו "מושא לצחוק" כשקבעו תג מחיר של 75 מיליון דולר על הנכס, אבל בסופו של דבר, כשנסגרה העסקה, יצאו כשידם על העליונה. מחיר המכירה הסופי הגיע ליותר מ־150 אלף דולר למ"ר, אחד הסכומים הגבוהים ביותר שאי פעם שולמו במדינה לפי יחידת שטח כזו. מקילן מייחס הרבה מכך למוניטין של אנדו כמתכנן הבית: "ברור שלמיקום על שפת האוקיינוס השקט יש השפעה, אבל הערך האמיתי טמון בעובדה שמדובר בתכנון של אנדו. יש הרבה נכסים אחרים שנמכרים על שפת האוקיינוס עבור 50-40 אלף דולר למ"ר. אנחנו השגנו פי שלושה מזה".