FREE TV | שאלות ותשובות

מנוי ב-30 שקל לכל החיים: האם זה המיזם שישנה את שוק הטלוויזיה?

מול השחקניות הוותיקות בשוק הטלוויזיה - yes, הוט, פרטנר וסלקום - עולה כעת שחקנית חדשה, FreeTV, עם מחירים נמוכים יותר, אך היא מחייבת את הצופים להיפרד תודעתית ופיזית מהממירים • אילו חסמים עומדים בפניה, ועד כמה הצרכנים הישראלים ירוויחו מהתרחבות הזירה? • גלובס עושה סדר

מסך בחירה של סרטים ב-FreeTV / צילום: FreeTV
מסך בחירה של סרטים ב-FreeTV / צילום: FreeTV

התחרות בשוק הטלוויזיה בישראל עולה שלב: חברת הסטרימינג החדשה FreeTV של קשת ו־RGE יוצאת לדרך ומשיקה קמפיין עם חבילות ומחירים. השירות מצטרף לשירותים דומים של חברות ותיקות בשוק כמו yes, הוט, פרטנר וסלקום. מה הייחוד בהצעה שלו, אילו חסמים קיימים במעבר אליו, האם השוק הזה נמצא ברוויה, ומה עשוי לקרות בהמשך? גלובס עושה סדר.

מנוי ב-30 שקל לחודש לכל החיים: הפרטים המלאים על מיזם הטלוויזיה החדש נחשפים
קשת נגד הוט ובחזרה: המאבק הסוער של שוק הטלוויזיה עולה מדרגה

מה זה בעצם מיזם FreeTV?

חברת FreeTV נמצאת בבעלות משותפת שווה של קשת ו־RGE (המחזיקה בערוץ הילדים, ערוץ הספורט, ערוץ הכנסת, לוגי ועוד), ובראשה עומד יעקב נדבורני כמנכ"ל. השבוע השיקה החברה שירות אפליקטיבי שנועד להתחרות בשוק הטלוויזיה הרב־ערוצית ויציע חבילת צפייה לכלל המשפחה, המורכבת מתכני בידור, חדשות, ספורט וילדים. המיתוג שבחרו בחברה הוא העצמאות מממירים, כלומר אין צורך ב"קופסה" פיזית אלא באפליקציה ומנוי חודשי בלבד.

יעקב נדבורני מנכ''ל free tv פרי טיוי / צילום: איל יצהר
 יעקב נדבורני מנכ''ל free tv פרי טיוי / צילום: איל יצהר

לפי החברה, השירות כולל 51 ערוצים, ובהם ערוצי הברודקאסט המובילים (11,12,13,14), כ־10 ערוצי ספורט, 11 ערוצי סדרות וסרטים, 12 ערוצי ילדים וספריית VOD של 30 אלף שעות VOD הכוללת אלפי סרטים סדרות. כמות התכנים בהוט עומדת על 60 אלף תכנים, כך לפי החברה, ולנקסט, מבית הוט, יש 30 אלף תכנים.

אילו מסלולים יש, וכמה משלמים?

המסלולים שמציעה FreeTV מבוססים על מספר המסכים שבהם ניתן לצפות במקביל, בדומה למודל של נטפליקס. ישנו מסלול של שני מסכים בו־זמנית, וישנו מסלול של חמישה מסכים.

לפי החברה, החבילה הבסיסית של צפייה בשני מסכים תעלה 30 שקל בחודש (מחיר השקה מיוחד שאינו תחום בזמן כרגע, במקום 40 שקל בחודש), והחבילה היקרה יותר תעלה 40 שקל בחודש (במקום 55 שקל).

יש לומר כי המחירים ההתחלתיים של המתחרות עומדים על 60-80 שקל (חלקם אף מציעים שירותי נטפליקס או דיסני פלוס במסגרת החבילה), כך שבתום תקופת מחירי ההצטרפות וההנחה הראשונית, המחירים של FreeTV כבר יתקרבו מתקרבים לאלה של המתחרות שלה.

מה החסמים העומדים בפני הצטרפות?

ישנם מספר חסמים שיכולים למנוע מלקוחות לעבור לשירות החדש. ראשית, הוא לא כולל בתוכו את ערוצי צ'רלטון, המיועדים לחובבי ספורט כבדים. הערוצים הללו כוללים את ליגת הכדורגל האנגלית והגרמנית למשל, אך בשל המודל העסקי החליטו ב־FreeTV לא לשלב אותם. ניתן להעריך כי אם היו רוצים לשלב את הערוצים האלה, המחיר לצרכן היה עולה משמעותית.

שנית, מדובר בשירות חדש שעשוי לסבול מחבלי לידה. לא רק תקלות ראשוניות וחוויה שעשויה להיות מורכבת כשהופכים לשירות רחב לציבור, אלא גם בכל הנוגע לתוכן. ל־FreeTV אין היצע רחב במיוחד של תוכן מקורי כמו אצל המתחרות. מדובר במסלולי רכש, שעם הזמן יאפשרו לחברה לחזק את הפורטפוליו שלה, אבל כרגע למתחרות יש הרבה יותר מה להציע.

לשם ההשוואה, ב־FreeTV מדברים על 30 אלף שעות תוכן VOD. המתחרות שלה, בזכות הוותק ושיתופי־הפעולה הבינלאומיים שלהן, מציעות כמות תכנים גבוהה יותר. בסטינג של yes יש 30 אלף תכנים שונים (ב־yes+ יש 50 אלף תכנים), בפרטנר TV מדברים על 40 אלף תכנים, וגם בסלקום TV מדברים על 40 אלף תכנים בשירות שלהם.

ומה אומרים על כך ב־FreeTV? שם מדברים על איכות מול כמות. לדבריהם, הם יכולים להכניס עוד 20 אלף תכנים שאיש לא יצפה בהם, אך התפיסה של החברה היא לתת חבילת ערך עם התוכן הכי טוב ומתאים. עוד מזכירים שם כי אומנם להם את ערוצי צ'רלטון, אך החברה מציעה 10 ערוצי ספורט, בעוד שבחבילות הבסיס של המתחרות נכללים רק שני ערוצים.

איך יגיבו המתחרות הגדולות בשוק?

נכון לעכשיו, אף אחת ממתחרות לא הגיבה לאירוע ההשקה. הן לא מורידות מחירים או יוצאות בקמפיין מיוחד - רובן פשוט מדגישות את היתרונות שלהן, את שיתופי־הפעולה שיש להן ואת הוותק שחסר עדיין למיזם החדש. עבורן, FreeTV הוא מוצר לואו קוסט שמתחרה בשירותים המקבילים.

עם זאת, החברות מסתמכות על כך שצרכנים רבים לא יודעים עדיין להשתמש בשירותי הטלוויזיה החכמה, או במילים אחרות, לא יודעים איך להתמודד בלי ממיר. הן סומכות על הרגלי הצריכה הישנים ועל כך שיעבור זמן עד שיתרחש אימוץ רחב של האופציה החדשה. יתרה מכך, ניתן לומר כי הן נשמו לרווחה כשראו שהמחירים לא מאוד רחוקים ממה שהן מציעות.

כרגע כולן מציעות חבילות שכוללות אינטרנט, וחלקן מציעות את הטלוויזיה כמוצר משלים, ולכן הן עדיין לא באמת דואגות. עם זאת, אם FreeTV אכן תצליח למשוך קהלים רבים, סביר שכל החברות האלה ייאלצו לעשות בדק־בית וחשבון נפש.

האם שוק הסטרימינג הישראלי לא רווי?

התשובה הרווחת בשוק היא שלא, מהסיבה הפשוטה - ראוי לתת לצרכן מגוון של אפשרויות, כדי שכל אחד יוכל לבחור מה הכי טוב עבורו. בדומה לשוק הסטרימינג העולמי, התוכן הוא המרכז. חברה שתצליח להביא את התוכן הטוב ביותר, תמשוך בצורה הטובה ביותר את הצרכנים.

נזכיר כי עד היום ישנן חבילות יקרות של יותר מ־200 שקל - המציאות מוכיחה כי יש ציבור שמעוניין לקבל חבילות תוכן, גם אם הן עולות לו כסף רב.

עם זאת, צריך לומר שלתפיסת FreeTV השוק עוד רחוק מלהיות תחרותי באמת. ישנן ארבע שחקניות מקומיות - שתיים גדולות ושתיים קטנות. ולכן, מבחינתם ההצטרפות שלהם לשוק תוסיף תחרות ותוסיף אפשרויות שרלוונטיות לצרכנים.

האם ההשקה תועיל לצרכנים ולתחרות?

עוד מוקדם להכריע האם המהלך של FreeTV ישנה את התעשייה ויעודד את התחרות. עם זאת, כניסה של שחקן זול תמיד יכולה לעזור לצרכנים להכריע בין אפשרויות שונות.

בעבר, המחשבה הייתה שכאשר סלקום ופרטנר ייכנסו, זה "יהרוג" כלכלית את yes ואת הוט שמציעות חבילות יקרות יותר. מבחן התוצאה מראה כי החבילות האלה עדיין זמינות, גם אם חלק מהצרכנים בחרו באפשרויות אחרות. לכן, מוקדם להכריע האם יהיה שחקן שייפגע אנושות. מה שבטוח, המהלך הזה יכול להועיל לתחרות, וב־FreeTV מעוניינים שהוא יוביל להורדת מחירים.

לסיכום, נזכיר כי לאחר שהרשות השנייה ורשות התחרות נתנו אור ירוק למיזם הסטרימינג החדש, חברת הוט החליטה לעתור לבג"ץ נגד הרשות השנייה, כדי שתבדוק מחדש את עמדתה. גם הרשות השנייה וגם רשות התחרות בחנו את עמדתן, ונכון להיום הנושא נמצא בבדיקה בבג"ץ עד לקבלת הכרעה.