אפל | שאלות ותשובות

במחיר 3,500 דולר: המוצר החדש של אפל שייצור מציאות מקבילה

אפל הציגה "קסדת מציאות מעורבת" שהגיעה עם תג מחיר גבוה במיוחד • במהלך הכנס השנתי, המנייה של אפל החלה לרדת ונראה כי המשקיעים ציפו לאירוע הכרזה גדול יותר • מוצרים נוספו הושקו אך רובם לא הציגו חדשנות • גלובס עושה סדר

משקפי המציאות המעורבת של אפל - Vision Pro / צילום: Reuters, Apple
משקפי המציאות המעורבת של אפל - Vision Pro / צילום: Reuters, Apple

אפל קיימה השבוע את כנס המפתחים השנתי שלה, WWDC 2023, ונכנסה לתחום חדש עבורה. ענקית הטכנולוגיה מיקדה כמחצית מהאירוע סביב מערכות ההפעלה והמקים השונים שלה, אבל במרכז האירוע הוצגה קסדת המציאות המעורבת - Vision Pro. החברה השיקה את המוצר עם תג מחיר גבוה במיוחד והמשקיעים פחות אהבו את זה. מתי המוצר יגיע לישראל, כמה הוא יעלה ומה זה בכלל "קסדת מציאות מעורבת"? גלובס עושה סדר.

מנוי ב-30 שקל לחודש לכל החיים: פרטי מיזם הטלוויזיה החדש נחשפים 
הביקור של יזם ה־AI ששינה את העולם והתפקיד המפתיע של מיקרוסופט ישראל | ניתוח

מה הכוונה ב"קסדת מציאות מעורבת"?

אפל למעשה השיקה מכשיר בשם Apple Vision Pro, שאמור לשלב או לערב בין המציאות הפיזית לדיגיטלית. זה נראה כמו זוג משקפי סקי והמכשיר יכול לעבור בין מציאות מדומה למציאות רבודה בעזרת חוגה. משמע, מרגע הנחת המשקפיים על העיניים, יהיה אפשר לצפות בעולם מציאות מדומה לגמרי, או לראות את העולם הפיזי עם שכבה רבודה של אלמנטים וירטואליים. השימושים כמובן רחבים - החל מצפייה בסרט (והתנתקות מכל מה שקורה בסביבה) ועד לקריאת מייל ועבודה משותפת.

השליטה במשקפיים היא בעזרת הקול, העיניים והידיים. המערכת מזהה את האישון וכך היא יכולה לעקוב אחרי השימושים השונים. בעזרת הידיים יהיה אפשר לצבוט לשם בחירת לשוניות או להחליק את היד כדי להזיז את העמוד שצופים בו. בעזרת הקול יהיה אפשר לבקש דברים מסירי ולהקליד מה שרוצים.

המשקפיים אף תומכים באביזרים, כמו מקלדת ועוד, שיתחברו בעזרת בלוטות'. חשוב לציין: עבור אנשים עם משקפיים, Zeiss יצרה תוספות אופטיות מותאמות אישית שמתחברות לעדשות בצורה מגנטית. בנוסף, למכשיר יש סוללה חיצונית שמחזיקה עד שעתיים והיא מתחברת באמצעות כבל גמיש ארוך. המערכת משתמשת במעבד העצמאי של אפל M2, אך היא כוללת גם שבב חדש בשם R1.

איך המשקפיים אמורים לעבוד?

בהתחלה, המשקפיים יסרקו את הפנים של המשתמש וכך ייבנה אווטאר תלת מימד בהתאם למשתמש. מערכת ההפעלה נקראת VisionOS ואפל למעשה עבדה כדי להתאים אפליקציות רבות שעובדות כבר באייפד, שכן שם יש מסך רחב. על הבמה, החברה הציגה אפליקציות שונות, כמו אפליקציה ללימוד סטודנטים לרפואה על האנטומיה.

כדי להידרש לפרטיות ואבטחה אפל משיקה את מערכת האימות החדשה Optic ID. המערכת מזהה את האישון של המשתמש, וכך היא מזהה שזה האישון הייחודי שלכם. יתרה מכך, הדבר עוזר לזהות לאן אתם מסתכלים בתוך המערכת. אפל מתחייבת כי הנתונים מוצפנים והמידע נשמר.

כמה יעלה המוצר ומתי הוא ישוחרר לשוק?

המשקפיים צפויים לעלות 3,499 דולרים, סכום לא מבוטל ואף גבוה במיוחד ביחס למה שקורה בשוק. יתרה מכך, ההערכות הן שהמשקפיים היו אמורים להיות מושקים במהלך השנה הנוכחית, ואילו אפל הודיעה כי המוצר ישוחרר רק בתחילת השנה הבאה.

להבדיל מהחזון של מארק צוקרברג ומטא (פייסבוק לשעבר), זה לא מה שאנחנו מכירים בתור מטא־וורס. נזכיר כי אפל מעוניינת לשפר את החוויה של הצרכן ואת יכולות הצפייה שלו. לא מדובר ביצירת מציאות חלופית אלא בהגברת המציאות הקיימת.

מדוע המניה הגיבה בירידה?

במהלך יום המסחר אפל עלתה ב־2% בוול סטריט. לקראת האירוע, המשקיעים והאנליסטים אף ציינו כי אפל נוגעת בתקרת ה־3 טריליון דולר בשווי שוק, ואף חלקם ציפו שהיא תחצה את הרף. בתי השקעות ובנקים אף עדכנו את המחיר למניה של אפל מ־180 דולר למניה, ל־190 או 210 דולר למניה.

עם זאת, מהרגע שהאירוע ההתחיל, העלייה התאפסה, ולקראת סגירת המסחר - המנייה ירדה בפחות מ־1%. עדיין לא ברור מה הסיבות הקונקרטיות לאובדן הגובה, אבל אפשר להעריך כי המשקיעים ציפו לאירוע הכרזה גדול יותר מאשר מה זה שהוצג בסוף. אומנם אפל הציגה קסדת מציאות מעורבת שאמורה להכניס אותה לתחום חדש, אבל עדיין לא ברור איך היא מחדשת בעולם הזה. יתרה מכך, שאר ההכרזות של אפל היו אגביות ולא הציגו חדשנות כלל לאורך הערב.

מה עוד אפל השיקה במהלך כנס המפתחים?

בדומה להערכות, אפל השיקה מקבוק אייר חדש גודל 15 אינץ', בטענה שהוא מחשב ה־15 אינץ' הדק ביותר שהושק עד כה. הכרזה משמעותית נוספת שהייתה במהלך הערב, הייתה המעבד החזק ביותר של אפל עד כה, M2 Ultra - לדברי החברה 134 מיליארד טרנזיסטורים משולבים במכשיר. החברה אף השיקה שני דגמים חדשים של Mac Studio ו־Mac Pro, עם המעבד החדש.

בגזרת מערכות ההפעלה, שבכל שנה הם המרכז של אירוע המפתחים של אפל, אפל לא הציגה פיצ'רים מהפכניים כלל. לדוגמה, ב־iOS 17 החדש אפל מאפשרת להתאים אישית את אנשי הקשר המתקשרים, כדי שיוצגו בעיצוב מגניב יותר כשהם מתקשרים. כמו כן, הושק פיצ'ר של תא קולי לייב, שמאפשר לקבל תמלול בלייב להודעת תא קולי.

מבחינת מערכת ההפעלה של האייפד, אפל הביאה את התמיכה בקבצי PDF, הכרזה משמעותית למדי. ביחס למערכת ההפעלה של המק, אפל שילבה ווידג'טים בשולחן העבודה, ושיפרה את יכולות הפרודוקטיביות ביחס לשיחות ועידה ועבודה.

אחד הנושאים המרכזיים שאפל חזרה אליו, זה נושא הבריאות. אפל הכריזה על כמה שיפורים: ראשית, אפליקציית הבריאות תתעד את מצב הרוח של המשתמשים ורגשות רגעיים. יתרה מכך, השעון החכם של אפל יזהה כמה הילדים נחשפים לאור יום, מה שיכול למנוע מהם פגיעה בראייה.