משקפי מציאות מעורבת ומעבד חזק במיוחד: כל ההכרזות של אפל

אפל הציגה את משקפי Apple Vision Pro • עוד נחשף מעבד חדש שלדברי ענקית הטכנולוגיה הוא החזק ביותר שנוצר למחשבים אישיים • מניית החברה, שטיפסה מתחילת המסחר בוול סטריט, ירדה בקרוב ל-3% מאז תחילת האירוע

טים קוק, מנכ''ל אפל, בכנס המפתחים השנתי של החברה / צילום: Reuters, Loren Elliott
טים קוק, מנכ''ל אפל, בכנס המפתחים השנתי של החברה / צילום: Reuters, Loren Elliott

ענקית הטכנולוגיה אפל  קיימה הערב (ב') את כנס המפתחים השנתי שלה, WWDC 2023. באופן מסורתי, הכנס מתעסק מדי שנה בענייני תוכנה - כמו מערכות ההפעלה של החברה, ולעתים אף במוצרי חומרה כמו מחשבי המק. הפעם ההכרזה שכולם חיכו לה הגיעה דווקא ממוצר לביש. גלובס בעדכונים שוטפים מהאירוע.

עם תג מחיר גבוה במיוחד: כל מה שכדאי לדעת על המשקפיים החדשים של אפל. ולמה המשקיעים מאוכזבים | שאלות ותשובות
המפגש של שר החינוך עם בכירים ב-OpenAI מבהיר מה חושבים עלינו בעמק הסיליקון | אסף גלעד, פרשנות

22:48 | המשקיעים לא מחבבים את ההשקות של קוק

יותר משעתיים לאחר תחילת התצוגה, נראה שהמשקיעים לא מחבבים את ההשקות של קוק. מניית אפל  יורדת בסך-הכול בקרוב ל-1% מאז תחילת המסחר היום ובכ-2% מאז תחילת אירוע המפתחים שלה, WWDC. אחת הסיבות לכך נעוצות ככל הנראה, במשקפי המציאות המעורבת שהשיקה.

בראש ובראשונה רמת התמחור הגבוהה - 3,500 דולר ליחידה, והעובדה שהחברה תפספס את עונת המכירות של חגי סוף השנה ותוציא את המשקפיים לחנויות רק בתחילת השנה הבאה.

אפל לא ציינה מהו משקלה של היחידה, אך למרות המראה המהוקצע היא מסורבלת מעט ודורשת הרכבה מלאה על הפנים באמצעות רצועה. הדבר עשוי לייצר תחושת אי נוחות בקרב נשים למשל, בשל מריחת האיפור, או בשל הפגיעה בתסרוקת.

בנוסף, על מנת שהמשקפיים יעבדו באופן האופטימלי, יש להציב בסמיכות מקלדת, עכבר וסוללה. ואם כבר מדברים על סוללה, הרי שמשכה קצר במיוחד ועומד על שעתיים, ומחייב סוללה טעונה בהיכון. המשקפיים אינם ניתנים לנשיאה מחוץ לבית ומחייבים בעצם ישיבה בסלון או בחדר חשוך מעט. המכשיר מתחבר היטב לסביבה בה הוא נמצא, הוא תומך בשיחות וידאו ונראה שהוא אפשר בצפייה במולטימדיה באיכות הגבוהה מזו של 4k.

בשדה האפליקציות, נראה שאפל דאגה להביא את דיסני להשיק באופן בלעדי את אפליקציית דיסני פלוס עבור המשקפיים החדשים שלה: דרך דיסני פלוס לויז'ן פרו ניתן לצפות בסרטים וסדרות ולשחק במשחקי מחשב על מסך דו-ממדי וירטואלי, או לצפות במשחקי ספורט דרך ESPN בממשק תלת-ממדי. ויש גם בשורות ישראליות: יוניטי-איירון סורס תאפשר יצירת משחקי תלת-ממד לסביבת התוכנה של המשקפיים על מנוע יוניטי ובהפצה של איירון סורס; גם אפליקציית סימפלי הישראלית כיכבה בסרט - באמצעות אפליקציית סימפלי פיאנו, יישום ללמוד פסנתר, לצד אפליקציות כו זו של מיקרוסופט, שהופכת לבת ברית חדשה של אפל בתחום המציאות המעורבת.

שיבוצה של סימפלי הישראלית בתצוגת האפליקציות של ויז'ן פרו מרמזת על יכולתה להוציא את המשתמשים מחווית המסכים לתחום הלימודי, למשל על ידי הצגת תווים וסימנים וירטואלים על גבי פסנתרים או גיטרות אמיתיים.

את אפל ״השיג״ סטארט-אפ ישראלי בשם סייטפול (Sightful) שהשיק לפני כשבועיים מוצר מתחרה: משקפי מציאות רבודה היושב על אוזני המשתמש- ואיננו מקיף את הראש כפי שדורש ויז'ן פרו של אפל - ומקלדת המייצרים הדמייה של מספר מסכים מול עיני המתבונן. הסוללה של אפל מספיקה לשעתיים עבודה בלבד ותלויה בצורה שונה על המשקפיים. הסוללה של החברה הישראלית, עם זאת, מספיקה לחמש שעות.

21:25 | הרגע לו כולם חיכו: משקפי Apple Vision Pro

אפל משיקה משקפי מציאות מדומה - Apple Vision Pro. המשקפיים מערבים את העולם האמיתי עם הדיגיטלי. "הויז'ן פרו מאפשר לראות ולהרגיש כאילו הוא קרוב אליך, הוא אינטואיטיבי ומתקשר עם הקול שלך והתנועות שלך", כך לפי הקריינות באירוע.

עם המשקפיים ניתן לגלוש פשוט על ידי זיהוי תנועות העיניים, הלחיצה מתבצעת על ידי נקישה באצבעות.

יש לציין שלא מדובר במטאוורס, אפל רוצה בסך-הכול לשפר את חוויית הצפייה שלנו, לא לכלוא אותנו במציאות מדומה. המשקפיים ישמשו כעזר לגלישה ברשת, עבודה על מחשב המק, שיחת ועידה, צפייה בטלוויזיה או התנתקות לרגע קל כדי להירגע - לא מדובר ביצירת מציאות חלופית אלא בהגברת המציאות הקיימת.

משקפי ה-VR החדשים של אפל / צילום: צילום מסך
 משקפי ה-VR החדשים של אפל / צילום: צילום מסך

21:09 | משיקים את מערכת ההפעלה WatchOS10

משיקים את מערכת ההפעלה WatchOS10: אפל מוסיפה למערכת ההפעלה של השעון רשימה של מאפיינים חדשים: הזזת הכתר בצד השעון מנווטת בין ווידג'טים של אפליקציות שימושיות כמו יומן, מניות ושעון.

פיצ'ר חדש בתוך אפליקציית הכושר לרוכבי אופניים - ניתן לחשב מדדים חדשים של עוצמה כגון כוח הגבול התפקודי (FTP) , במטרה להתחרות בשעוני הכושר הייחודיים.

מפה טופוגרפית חדשה לחובבי הטרקים באפליקציית המצפן והמפות: מפה טופוגרפית של ארה״ב הכוללת את תיעוד המסלול, כולל גובה, שם מסלול, ותמונות.

20:35

פיצ'ר הסטנדביי של אפל, שמותיר את הטלפון פתוח גם בשעות הלילה, הוא התגובה של אפל ל-Always on למכשירי הגלקסי.

20:20 | מערכת ההפעלה החדשה

קרייג פדריג'י, מציג את מערכת ההפעלה iOS17, הכוללת עדכון חשוב לתצוגת אנשי הקשר. ניתן לערוך את התמונה שתוצג כאשר אתה תקשר לאנשי הקשר. אפשר לשלב תמונה או אימוג'י, ואתה שולט גם בדרך בה חברים רואים אותך ברשימת אנשי הקשר. ניתן לערוך צבעים, פונטים ואפקטים. ניתן לראות את תמלול השיחה בזמן השיחה וכן להשאיר הודעות קוליות או וידאו לאנשי הקשר.

מאפיין חדש לאפליקציית המסרים - ניתן לראות את תמלול ההודעות הקוליות וכן לאכן אנשי קשר אם הם מעוניינים בכך. ניתן לעדכן איכוני מיקום, למשל עבור הורים שמעוניינים לוודא שילדיהם הגיעו ליעד.

אפליקציית השיחות המעודכנת ב-iOS17 / צילום: צילום מסך
 אפליקציית השיחות המעודכנת ב-iOS17 / צילום: צילום מסך

יישום חדש ב-Airdrop - ניתן לשתף כך כרטיס ביקור דיגיטלי בקלות, באמצעות אפליקציית אנשי הקשר ופיצ'ר העריכה שהוצג תחילה. ניתן להציד טלפונים זה לזה ולחלוק את פרטי הקשר באופן אלחוטי.

פיצ'ר במערכת ההפעלה החדשה של אפל / צילום: צילום מסך
 פיצ'ר במערכת ההפעלה החדשה של אפל / צילום: צילום מסך

20:17 | אפל משיקה את המעבד החזק ביותר שלה עד כה

אחת ההכרזות המשמעותיות הלילה של אפל נוגעת להשקתו של מעבד חדש ועוצמתי במיוחד: M2 Ultra. המעבד החזק ביותר שלה עד כה, שעשוי להדיר שינה מעיניהם של קברניטי אינטל ו-AMD השולטות כיום בשוק המחשבים האישיים. לדברי החברה, מדובר במעבד החזק ביותר שנוצר עבור מחשב אישי.

M2 Ultra מחבר שני שבבי M2 Max, ומציג 20% ביצועי מעבד ליבה מהירים יותר כל אחד מהם, 30% יכולות עיבוד גרפי גבוהים יותר ו-40% יותר יכולות של עיבוד נירוני. אפל אומרת כי כל Mac Pro יגיע עם M2 Ultra.

מניית אינטל  ירדה בכ-4% אך עוד בטרם ההשקה הלילה.

המעבד החדש של אפל / צילום: צילום מסך
 המעבד החדש של אפל / צילום: צילום מסך

20:09 | אפל משיקה מקבוק אייר חדש: לפטופ 15 האינץ' הדק ביותר

אפל משיקה מקבוק אייר חדש בגודל של 15 אינץ'. לדברי אפל, מדובר במחשב 15 אינץ' הדק ביותר כיום - 11.5 מ"מ. בתוכו משובץ השבב M2 שפותח בניצוחו של הישראלי של אפל, ג'וני סרוג'י.

ללפטופ החדש נפח של עד 2 טרה בייט, זכרון של 24 גיגה בייט, 10 ליבות מעבדים גרפיים, 8 ליבות עבדים מרכזיים. הוא יעלה החל מ-1,299 דולר ויהיה זמין מהשבוע הבא.

אפל טוענת שמחשבי המקבוק הם המחשבים הנמכרים בעולם.

אפל מכריזה על מקבוק חדש / צילום: צילום מסך
 אפל מכריזה על מקבוק חדש / צילום: צילום מסך

מחירי המקבוק החדש של אפל / צילום: צילום מסך
 מחירי המקבוק החדש של אפל / צילום: צילום מסך

20:05

אפל מציינת השנה 15 שנה לחנות האפליקציות שלה App Store. לדברי המנכ"ל טים קוק, "היום אנחנו הולכים להודיע על כמה מההכרזות הגדולות ביותר שלנו אי-פעם ב-WWDC".

19:33 | מניית אפל בשיא של כל הזמנים לקראת הכנס השנתי

מניית אפל  עולה כעת ב-2%, מה שמעלה את המחיר למניה ל-184 דולר למניה. שווי שוק החברה עומד כעת על 2.9 טריליון דולר. בשנה שעברה, ב-3 בינואר, מניית ענקית הטכנולוגיה הגיעה למחיר 182.9 דולר במהלך המסחר בוול סטריט ונגעה בשווי של 3 טריליון דולר.

קסדת מציאות מדומה חדשה

מה צפוי להיות באירוע הערב? הפעם הפוקוס צפוי להתמקד בקסדת מציאות מדומה, שצפויה להיקרא Reality Pro או XR Pro. לפי השמועות, המכשיר יתמוך גם ב־VR (מציאות מדומה) וגם ב־AR (מציאות רבודה). כלומר, יהיה כפתור על המשקפיים שיעביר בין המצבים השונים של המכשיר. השמועות אף מצביעות על כך שהמשקפיים יוכלו לפעול לבד בצורה עצמאית, אך גם להתחבר למק ולהציג את מה שמופיע על מסך המחשב. לצד זאת, באפל מעוניינים ליצור מכשיר דק וקל־משקל בהשוואה למתחרים. לפי הערכות, המוצר ישקול בסביבות ה־200 גרם.

לפי מידע על העיצוב שדלף, המשקפיים יהיו עשויות מאלומיניום, זכוכית וסיבי פחמן. השמועות אף מצביעות על יותר מתריסר מצלמות שיעקבו אחרי תנועות הידיים, הרגליים ומחוות פנים - לצד סריקת קשתית העין לצורך אבטחה ואימות זהות. המשמעות: ניתן יהיה לבצע חלק מהפעולות באמצעות העיניים בלבד.

ההערכות הן שהמוצר נמצא בפיתוח כבר שנים, אך בחברה לא אישרו זאת עד כה. בנוסף, הצפי הוא שהפעם יספקו באפל מעין הצצה ראשונית, ושההשקה הרשמית תהיה בהמשך השנה. מערכת ההפעלה של המשקפיים ככל הנראה תיקרא xrOS.

לפי דיווח ב־TechCrunch, התמחור של מוצר כזה יכול להיות 3,000 דולר - מחיר גבוה במיוחד ביחס למה שקורה בשוק. עם זאת, ישנן הערכות כי אפל עובדת על גרסאות זולות יותר של משקפיים כאלה, אך הן ככל הנראה לא יוכרזו באירוע הקרוב.

לפי דיווח בבלומברג, אפל לא מתכננת להרוויח מהמוצר החדש הרבה כסף. הסיבה לכך, לפי מקורות ששוחחו איתם, היא שאפל רוצה לתמחר את המוצר קרוב לשוק. יתרה מכך, בדיווח של מארק גורמן צוין כי אפל צפויה למכור את המשקפיים החדשים קודם כל בארה"ב, וכי היא מצפה שתצליח למכור כ־900 אלף יחידות בשנה הראשונה.

MacBook Air ו־iOS 17

מה עוד צפוי בהשקה? אפל צפויה להשיק גם MacBook Air חדש בגודל 15 אינץ'. לפי דיווח בבלומברג, אפל מו כ נים גם להשיק גרסה חדשה של המחשב השולחני Mac Studio עם מעבדים מתקדמים אף יותר.

עוד הכרזה משמעותית שצפויה להיות השבוע: מערכת ההפעלה החדשה של אייפון, iOS 17. לפי הדיווחים, אפל צפויה להכניס יותר אפשרויות התאמה אישית למערכת ההפעלה החדשה. היא רוצה להפוך את מסך הבית לחכם יותר - מה שישמש כמרכז נתונים רחב יותר במצבים מסוימים.