לקראת משבר אנרגיה? הפסקות חשמל חריגות ברחבי הארץ

צריכת החשמל הרבה, הנובעת מהשרב הכבד, הורידה את רזרבת החשמל למינוס 103 מגה וואט - מה שגרר הפסקות חשמל יזומות ברחבי הארץ • כ-300 אלף בתים נותקו בשיא הפסקות החשמל • שר האנרגיה ישראל כ"ץ: "משק החשמל מצוי במשבר קשה"

עמודי חשמל / צילום: Shutterstock
עמודי חשמל / צילום: Shutterstock

חמישה ימים בלבד לאחר שממשלת ישראל אישרה באיחור את הקמת תחנת הכוח קסם, את הרחבת תחנת דוראד שסמוכה לאשקלון ואת קידום חידוש הייצור ברידינג, אזורים רבים בישראל סובלים היום (ו') מהפסקות חשמל נרחבות בעקבות הצריכה הרבה והמענה החלקי ברמת הייצור. בשיא הפסקות החשמל היום, כ-300 אלף בתים נותקו מאספקת החשמל. נכון לעכשיו (20:50 בערב), 80 אלף בתים עדיין מנותקים מחשמל.

"משבר אנרגיה חסר תקדים": מה ישראל יכולה ללמוד ממחסור החשמל בדרום אפריקה? | ניתוח
תשע שעות בפקק בכביש החוף: הפקקים הגיעו אפילו לחגים, והמצב רק עומד להדרדר 

בשעת השיא, 16:04, העומס הגיע ל-12,549 מגה וואט - כך לפי נגה, חברת ניהול מערכת החשמל. גם בשעה 19:34, לאחר כניסת השבת, שבאופן יחסי מורידה את צריכה החשמל, צריכת החשמל עמדה על 10,921 מגה וואט - מה שהעמיד את רזרבת החשמל על מינוס 103 מגה וואט. לפי ההערכות, הפסקות החשמל יופסקו, לפחות ברובן להיום, בשעה 21:00.

העומסים בישראל שנובעים ממזג האוויר הקיצוני מעוררים דאגה בהתחשב בכך שמדובר בתחילת יוני בלבד. מנגד, לפחות בטווח הקצר צפויה מחר הקלה בטמפרטורות ובכל מקרה בעקבות השבת, הצריכה צפויה לרדת. חברת נגה מבקשת מהציבור לא להפעיל מכשירי חשמל שאינם חיוניים. נגה היא שפנתה לחברת החשמל בדרישה לבצע הפסקות יזומות ברחבי הארץ, במטרה להגן על תחנות הכוח.

שר האנרגיה ישראל כ"ץ הפנה אצבע מאשימה לממשלה הקודמת. "השבוע העברתי החלטת ממשלה בתחום תוספת ייצור למשק החשמל, אחרי שהממשלה הקודמת נמנעה מקבלת החלטות בשל לחצים שונים", מסר השר. לדבריו, "כפי שראינו גם היום, משק החשמל מצוי במשבר קשה ובכוונתי לפעול להביא בקרוב החלטות נוספות לשינוי המצב".

המצב צפוי להחמיר

הממשלה אישרה ביום ראשון, כאמור, את הקמתה של תחנת הכוח קסם, הרחבת דוראד וקידום חידוש הייצור ברידינג. ההחלטה נובעת מההפנמה כי ללא מציאת פתרונות מיידיים, מדינת ישראל צפויה לסבול ממחסור בחשמל בין השנים 2027-2025. להערכת המדינה, שהתבצעה כבר ב-2020, נדרשת לטווח הקצר תוספת של 1,400 מגה-וואט, ואילו לטווח הארוך, ל-2040, נדרשת תוספת של עד 4,000 מגה-וואט.

תוכנית תחנת קסם שאושרה כוללת תכנון של תחנת כוח בהספק של כ-780 מגה-וואט ברביע הצפון-מזרחי של מחלף קסם, על קרקע משבצת של קיבוץ גבעת השלושה. לתחנת קסם, שתוקם על שטח של כ-80 דונם, יש יתרון משמעותי: היא סמוכה לפרוזדור קווי חשמל במתח עליון, שבהם יש שני קווי הולכה שפנויים לקליטה מיידית. כמו כן, התחנה מתוכננת לא הרחק ממערכת הולכת הגז הטבעי - לרבות תחנת גז קיימת.

בהצעת ההחלטה שהוגשה לממשלה הוצגו העקרונות המנחים שקבעה המועצה הארצית ובהם, בין השאר, לא רק הקירבה לאזורי הצריכה תוך צמצום רשת ההולכה, אלא גם העדפה לתכנון תוספת יחידות ייצור שתתבצע באמצעות שדרוג או הרחבה של אתרים קיימים. לכן הוחלט לאשר את הרחבת דוראד, שההספק המקסימלי שלה כיום עומד על 860 מגה וואט, והיא ממוקמת בשטח המצוי באתר קצא"א בדרום אשקלון. במסגרת האישור הקיים לדוראד אושרו 75 דונם, שמתוכם כיום מנוצלים 70. אותם חמשת הדונמים הנותרים הם ברי שימוש להרחבה, משום שניתן להשתמש בחדר הפיקוד ובמערכת המיתוג הקיימים, שמסוגלים להשתלט גם על ההרחבה. דוראד ורוטנברג יושבים על אותם שני קווי יציאה, ולכן עלולה להיווצר מגבלה.