האינפלציה באירופה צנחה לשפל שנתי מאז המלחמה באוקראינה

מדד המחירים המתואם לחודש מאי עמד על 6.1% בקצב שנתי, שיעור נמוך יותר מ-6.3% שחזו הכלכלנים ושיעור נמוך הרבה יותר מה-7% אינפלציה שנרשמה בחודש אפריל

רשת סופרים צרפתית שמציעה 500 מוצרים ''בסל נגד אינפלציה''
רשת סופרים צרפתית שמציעה 500 מוצרים ''בסל נגד אינפלציה''

מגמת ההאטה בקצב האינפלציה בגוש האירו הולכת ומתחזקת: מדד המחירים המתואם לחודש מאי עמד על 6.1% בקצב שנתי, לפי אומדן בזק של סוכנות הסטטיסטיקה של גוש האירו. זהו שיעור נמוך יותר מ-6.3% שחזו הכלכלנים בסקר של "רויטרס". ושיעור נמוך הרבה יותר מה-7% אינפלציה שנרשמה בחודש אפריל. למעשה, זהו שיעור האינפלציה הנמוך ביותר מאז שפרצה המלחמה באוקראינה בפברואר 2022. אפילו בחישוב לעומת החודש הקודם (מאי לעומת אפריל), מדד המחירים בגוש לא השתנה. וגם אינפלציית הליבה, ללא מחירי האנרגיה והמזון, הפגינה האטה בקצב וירדה ל-5.3%.

במה כדאי להשקיע מיליון שקל: אג"ח ממשלתיות, אג"ח בנקים או מניות בנקים? 
מכירת חיסול באירופה: מנסים להיפטר מפחם, מציעים חשמל בחינם 

העובדה כי האינפלציה מתנהגת בהתאם לציפיות השוק, ואולי אפילו טוב ממנו, וכן כי היא מתאימה להערכות של הבנק המרכזי האירופי בדבר ירידה חדה שתמשך על פני השנה הקרובה, היא סימן מעודד. המדיניות המוניטרית עובדת לכאורה. ההלם הכלכלי של משבר האנרגיה שנוצר בעקבות המלחמה באוקראינה הולך ומתפוגג, כעת כאשר מחירי הגז ירדו לשפל של שנתיים ומחירי החשמל גם. לאט-לאט, ההשפעות של האנרגיה הזולה יותר מחלחלות לתחומי המזון והייצור, ומאטים את התהליך שהביא אותם לשיא של ארבעה עשורים.

אבל הירידה החדה מהציפיות היא גם עדות מסוימת להאטה כלכלית בגוש האירו. מול מחירים כה גבוהים, הביקושים של הציבור הצטמצמו עד לרמה של פגיעה כלכלית. גרמניה רשמה בשני הרבעונים הקודמים התכווצות של 0.9%, לפי הנתונים הרשמיים, מדינות אחרות ירשמו צמיחה אפסית - אם בכלל - לפי תחזיות קרן המטבע הבינלאומיות.

אמנם לא מדובר רק בגורמים פנים-אירופיים, אלא גם בהשפעה של ההאטה בסין וגורמים גלובליים אחרים על הייצור האירופי, עליות במחירים שמצמצמות את הפעילות בתעשייה. אבל אם הבנק המרכזי האירופי מוביל תהליך של נחיתה מעידן של כסף זול, עדיין לא ברור אם מדובר בנחיתה חלקה, או בהרס חלקי של המטוס.

לפחות מבחינת ציפיות העלאות הריבית, הרי שהנתונים יכולים להשפיע כדי למתן את הקו הלוחמני שה-ECB הציג בחודשים האחרונים, וביתר שאת מאז דצמבר 2022. דובריו שבו ואמרו בשבועות האחרונים כי דרושה "המשך מלחמה חסרת-פשרות" באינפלציה. הם דיברו על עוד העלאות ריבית של 0.25%, ו"לפחות שלוש העלאות" מ-3.25% כיום ל-4% לפחות. כעת הנחישות הזו ניצבת בספק. אם נתוני האינפלציה הבאים של יוני, שיתקבלו לפני מפגש הריבית של נגידי ה-ECB ביולי, יהיו גם הם נמוכים מהצפוי, ייתכן כי הדבר ישמוט את הקרקע מתחת להעלאות נוספות. כבר עוד שבועיים ייפגשו הנגידים למפגש ריבית שצפוי להיות סוער יותר מקודמיו, על רקע הנתונים החדשים.

סגן נשיא ה-ECB מיהר לומר לכתבים בפרנקפורט היום כי "אנחנו נמצאים על המסלול הנכון, אבל עלינו להסתכל בשבע עיניים על אינפלציית הליבה". נגידים אחרים המייצגים בנקים מרכזיים אמרו כי "לא יהיה מנוס מהעלאות נוספות". לפי חלק מהערכות, אינפלציית הליבה צפויה לשוב ולעלות בחודש הבא, מה שיסבך את התמונה. המסר מפרנקפורט הוא כי העלאות הריבית יימשכו, וכי אסור להתבשם מהנתונים האופטימיים של מאי. השאלה היא עדיין איזה מחיר יהיה להעלאות הריבית הללו על הכלכלה האירופית.