השבוע בנדל"ן: הנחה מכובדת במכרז מחיר מטרה בסירקין

ביום שני ייסגר מכרז ל-192 דירות במחנה סירקין בפתח תקווה, כאשר מחיר המינימום עומד על 14.5 מיליון שקל • התכנית - הקמת מגדל של 21 קומות, מעל לקומת מסחר ותעסוקה • וגם: הלמ"ס תפרסם את סקר הרשויות המקומיות לשנת 2021

מה צפוי בעולם הנדל''ן / איור: גיל ג'יבלי
מה צפוי בעולם הנדל''ן / איור: גיל ג'יבלי

מכרזי מחיר מטרה נמשכים, והמכרז המעניין של השבוע הוא בקרקע של מחנה סירקין בפתח תקווה, בשכונה שתמנה בסופו של דבר כ־8,500 יחידות דיור, חלקן להשכרה לטווח ארוך.

תושב זר רכש דירה בקומה 12 במגדלי YOO. כמה הוא שילם?
מה צריך להביא בחשבון לפני שמשקיעים בדירת Airbnb? | ראיון

יום ראשון 4/6 

רעש מטוסים בקרית אונו

ועדה ארצית למתחמי רעש מטוסים תדון בשתי תוכניות בקרית אונו, שקשורות לפרויקט פינוי בינוי שנמצא במתחם שכלוא בין הרחובות לוי אשכול לדרך יעקב דורי. על מתחם זה חלות הוראות שמגבילות את גובה המבנים המותרים לבנייה, אך בעבר ניתנה לו חריגה. מטרת הישיבה תהיה לדון מחדש במתחם זה, ולנסות ולדון בהמשך הנפקת החריגה. בקרית אונו יש ריבוי של מיזמי פינוי בינוי ותמ"א 38 שנמצאים בביצוע, אבל באזור הקרוב לנתב"ג התרכזו עד כה הפרויקטים הנמוכים יותר.

יום שני 5/6

מגרש של 5 דונם במחנה סירקין, פ"ת

ביום שני ייסגר מכרז ל־192 דירות, מסחר ותעסוקה במחנה סירקין בפתח תקווה. מבין הדירות - 154 מיועדות להימכר במסגרת "מחיר מטרה" ו־38 במסגרת השוק החופשי. המכרז נעשה על מגרש של חמישה דונם, ובו מתוכננת הקמת מגדל של 21 קומות, מעל לקומת מסחר ותעסוקה.

מחיר המינימום של המכרז עומד על 14.544 מיליון שקל, שנגזר משומה של 16 מיליון שקל שניתנה לשטחי המסחר והתעסוקה שיוקמו במסגרת המכרז, קצת יותר מ־9,000 שקל למ"ר. יש להדגיש, כי כל המחירים עד כה אינם כוללים מע"מ.

וכמה יעלו דירות שיימכרו באמצעות "מחיר מטרה"? אם ניקח דירת 100 מ"ר, לה מוצמדים מרפסת, מחסן, וחניה אחת, המחיר שלה יגיע לכ־1.53 מיליון שקל, שכוללים הנחה בהחלט מכובדת למחירי השוק הנוכחיים ומדגימים, כי אם ניסו במשרד השיכון להקטין את ההנחה שמקבלים זוכי "מחיר מטרה", באמצעות העלאת רכיב בחישוב ההנחה, שמכונה "מקדם ההצמדה" (בגלובס כבר עמדנו על רכיב זה) - הדבר לא תמיד עובד, במיוחד לא, כשמחיר היסוד שלפיו מחושבת ההנחה (שמכונה במכרזים "שווי מ"ר בנוי עיקרי") נמוך בכרבע מהמחירים הממוצעים על דירות חדשות דומות שנרכשו באחרונה בפתח תקווה.

מה עתיד לקרות במכרז הזה? בסוף שנה שעברה נסגרו מכרזים בסירקין, שנעו בדרך כלל בסביבות 60%־70% מהערכות השומה. לאור זאת ההערכה שלנו היא, שהמכרז יסתיים בהצלחה, אך במחיר נמוך אף יותר מהערכת השומה, שכן בחלוף חצי שנה מאז המכרז הקודם - מצב הענף רק הורע.

יום רביעי 7/6

סקר הרשויות המקומיות של הלמ"ס

הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס) תפרסם את סקר הרשויות המקומיות לשנת 2021, שיכלל מידע מעניין בנוגע לנתוני דמוגרפיה בעיריות ובמועצות השונות, לבנייה, להוצאות משק בית, לאחוז המתגוררים בדירה בבעלות ועוד.

המידע חשוב מאוד, גם אם הוא נכון ללפני שנה וחצי. רוב מוסדות המדינה - ולעניין הסקר הזה, הלמ"ס מתבססת בעיקר על נתונים ממשרדי ממשלה אחרים - שאינם פועלים במהירות הנדרשת וגם לא רואים את תפקידם לפעול במהירות, כך שהמידע שיעבירו יהיה רלוונטי למועד פרסומו, ועל כן הדברים נושאים אופי מעט היסטורי.

הדברים הללו נכונים במיוחד בימים אלה, שבהם אנו חווים שינויים כלכליים דרסטיים שמשפיעים במישרין על משקי הבית. וכך, בעוד ש־2021 היוותה מעין שיא של גל הפריחה הכלכלית שנחת עלינו - היום אנחנו בכיוון של שקיעה ושל בעיות נוספות, שמן הסתם יבואו לידי ביטוי בסקר שיפורסם רק ב־2025.