קוקה-קולה תוקפת את ברקת: "התעמרות שמונעת ממניעים זרים"

לאחר ששר הכלכלה ניר ברקת הודיע על כוונה להכניס את מוצרי קוקה-קולה לפיקוח ודרש נתונים שיסבירו מדוע מחיריה בארץ הם מהגבוהים בעולם, החברה המרכזית למשקאות משיבה במכתב נוקב • עורכי הדין של החברה טוענים: מדובר ב"הכרזת המלחמה" של משרד הכלכלה

מפעל קוקה-קולה בבני ברק / צילום: איל יצהר
מפעל קוקה-קולה בבני ברק / צילום: איל יצהר

כחודש לאחר ששר הכלכלה ניר ברקת דרש מהחברה המרכזית למשקאות קלים, יצרנית ומשווקת קוקה-קולה בישראל, להציג בפניו נתונים כספיים, תוך שטען כי יש בידיו אינדיקציות שמוצרי הקולה בישראל הם מהיקרים בעולם, וציין כי הוא שוקל להכניסם לפיקוח - החברה מגיבה בחריפות וטוענת: ראשית, אין בידך הסמכות לדרוש זאת; ושנית, הנתונים שגויים - איננו מהיקרים בעולם.

שחיקה ברווחי דיפלומט; מזהירה כי "תיאלץ" לייקר מוצרים בהמשך השנה 
"ההוצאות על מזון זינקו ל-4,000 שקל, אנחנו לא הולכים לשמחות של חברים" 

במכתב, שמתפרש על פני 25 עמודים, טוענים עורכי הדין של החברה המרכזית כי אפילו אם הייתה למפקח על המחירים, ד"ר יונתן בצלאל, סמכות לדרוש חשיפת נתונים, מידע ומסמכים - הרי שהכוונה כביכול לבחון פיקוח על מחירי מוצרי קוקה-קולה, כשלעצמה, חורגת מסמכות, מאחר שמדובר במוצרים אשר באופן קיצוני אינם חיוניים. הם אף עוקצים ואומרים כי עד כה הם אינם חיוניים עד כדי כך שהממשלה מעוניינת דווקא לצמצם את צריכתם.

"הדרישה של מנכ"ל משרד הכלכלה התבססה אך ורק על טענה כאילו מחירי מוצרי קוקה-קולה בישראל, עוד טרם ההעלאה הצפויה, יקרים בעשרות אחוזים מהממוצע באירופה. טענה זאת עלתה אז ללא ביסוס או נתונים", נכתב במכתב של החברה, שצירפה את נתוני סטורנקסט ונילסן על מחירי בקבוקים משפחתיים ומארזים ממדינות כמו בריטניה, שם בקבוק עולה 5.06 שקלים; בלגיה, שם מחיר בקבוק עומד על 4.79 שקלים; וארה"ב, שם מחיר בקבוק משפחתי עומד על 3.79 שקלים - בעוד בישראל מחיר בקבוק עומד על 3.50 שקלים; ביוון המחיר עומד על 3.43 שקלים; ובאיטליה מחיר בקבוק עומד על 3.07 שקלים.

עוד הוסיפו בחברה כי מי שקובע את המחיר לצרכן אלה הקמעונאים ובעלי העסקים, ופעמים רבות המוצרים נמכרים במחירים "רחוקים מאוד" ממחיר הרכישה מהחברה המרכזית. 

"הכרזת מלחמה"

עוד נכתב במכתב כי מדובר ב"הכרזת מלחמה" של משרד הכלכלה נגד החברה המרכזית ובהתעמרות שרירותית המונעת ממניעים זרים, בפרט כש"מחירי המוצרים המפוקחים הועלו בשיעורים גבוהים יותר משיעור העלאת מחירי מוצרי החברה המרכזית". כמו כן, בחברה מציינים כי מחירי המוצרים התייקרו פעמיים ב-11 השנים האחרונות.

גורמים בסביבת שר הכלכלה ברקת מסרו בתגובה: "קוקה-קולה ישראל התרגלו להתנהל כמו חברה שיש לה מדינה. הגיע הזמן לעקור מהשורש התנהגות מונופוליסטית ביריונית, של קרטלים שעושקים את הציבור. נילחם מלחמת חורמה במי שינסה לעשוק את הציבור הישראלי, ללא מורא וללא פשרות".