הדחה בסימן שאלה: ניר ברקת לא עדכן את היועמ"שית בניסיון לפטר את הממונה על התחרות. מה הוא מנסה להשיג?

שר הכלכלה ניר ברקת מנסה להדיח את הממונה על התחרות, עו"ד מיכל כהן, בטענה כי היא אינה פועלת מספיק להורדת יוקר המחיה • המהלך צפוי להיתקל בשורה של מכשולים

הממונה על התחרות, עו"ד מיכל כהן / צילום: כדיה לוי
הממונה על התחרות, עו"ד מיכל כהן / צילום: כדיה לוי

שר הכלכלה ניר ברקת צפוי לפעול כדי לפטר את הממונה על התחרות, עו"ד מיכל כהן. כהן מכהנת כממונה על התחרות במשך כשנתיים והחלה את תפקידה כממלאת-מקום ברשות התחרות באוגוסט 2021. בעיני ברקת, "רשות התחרות היא חוליה חלשה בכל הקשור במאבק להגברת התחרות".

נגיד בנק ישראל: "מצפה מהבנקים לצעדים נוספים לעידוד העברת כספים מהעו"ש" | ראיון
הריבית נשארה הנשק היחיד במערכה, והנגיד משחק באש | פרשנות 
המשכנתה שוב מתייקרת: מה יקרה להחזר לאחר עוד העלאת ריבית? | ניתוח

ברקת החל בפעילות עצמאית לגבי מי שהוא מחשיב כמחוללי יוקר המחיה, והחליט לחייב 15 חברות גדולות בשוק המזון לחשוף בפני ועדת המחירים המשותפת למשרד האוצר ומשרד הכלכלה את דוחותיהם הכספיים, לרבות נתוני הרווח ועלויות הייצור.

עם זאת, רשות התחרות דווקא פעלה במגוון כלים בעת האחרונה נגד אותן חברות ממש: רק בחודש מאי היא חייבה שבעה ספקי מזון גדולים לשלם קנסות בסכום מצטבר של 23 מיליון שקל לאוצר המדינה על הפרת חוק המזון, קנסה במאות אלפי שקלים חברה שהחלה בתליך מיזוג לפני קבלת אישור הרשות, והטילה קנס של 8.5 מיליון שקל על חברת וולט.

האם הדחת הממונה על-ידי הממשלה אפשרית?

לא ברור מה המשמעות החוקית של הדחה של הממונה על התחרות בידי הממשלה, והאם זה בכלל אפשרי. על-פי גורמים המעורים בנושא, היועצת המשפטית לממשלה, עו"ד גלי בהרב-מיארה, לא הייתה מעורבת בתהליך, והיוזמה יצאה לדרך בלעדיה.

תהליך ההדחה אמור להתבצע בפני נציבות שירות המדינה, שתבקש לחזור לוועדת האיתור שמינתה את כהן מלכתחילה. אך מדובר במעשה חסר תקדים, שמעולם לא התרחש בישראל.

על-פי הגורמים המעורים בנושא, "אי-אפשר להגיד שהממונה לא עושה כלום. היא פועלת בכמה חזיתות במקביל בכל הנוגע לתחרותיות ויוקר המחיה - יש פעמים שהיא מצליחה יותר, ויש פעמים שהיא מצליחה פחות. מי שלא נותנת סיכוי למהלכים לפתיחה לתחרות זו ממשלת ישראל, שלא פותחת ליבוא ולא פועלת מספיק לעידוד יבוא מקביל". עם זאת, ברקת כן קידם הגדלה משמעותית ל-100 מיליון שקל של הקנסות שרשות התחרות יכולה להטיל על ספקים שפועלים נגד יבוא מקביל.

בעיני אותם גורמים, "רשות התחרות היא רשות אכיפה, ולפיכך יש לה עצמאות מקצועית. לא ייתכן שיתחילו לעשות פוליטיזיציה למינוי הזה. אין לזה תקדים, ולא ברור אם זה אפשרי. איך מפטרים ראש רשות אכיפה?".

"הרשות לא מתפקדת, והממונה עשתה את המינימום"

לדברי גורמים במשרד הכלכלה, "רשות התחרות לא מתפקדת. חמישה חודשים נתנו לה צ'אנס, והממונה עשתה את המינימום. למשל, חברות המזון מעלות מחירים במה שנראה כמו תיאום מחירים דרך הודעות לעיתונות, ולא הייתה על זה אפילו בדיקה".

עוד אומרים אותם גורמים כי רשות התחרות לא מכריזה על מונופולים, אך נכון להיום אין לכך משמעות חוקית קונקרטית. עם זאת, במשרד הכלכלה מתכננים לקדם חקיקה שתיתן לכך תוקף. אחד החששות מחוקים כאלה הוא שהם יופעלו בצורה קשיחה, ללא אפשרות לשיקול-דעת כמו זה שמפעילה היום הממונה במסגרת רשות התחרות.

בעיה נוספת שמצביעים עליה גורמים במשרד הכלכלה היא ש"כשגורמים ברשות התחרות מתלוננים על מצבים מסוימים, וכשבאים ליזום חקירות - כהן לא מאפשרת". הם גם מאשימים את כהן בהפלת החקיקה שהייתה אמורה למנוע מיבואנים להחזיק ביותר ממותג אחד ביבוא בלעדי. כמו כן, בעיניהם היא חייבת "לבדוק את מצב התחרות במשק" ולהצביע על נקודות הכשל שיש לטפל בהן - והיא לא עושה זאת.