משקיעים מחפשים הגנה מהשלכות המחלוקת על תקרת החוב בארה"ב

רבים מהמשקיעים מושכים בימים אלה כספים מקרנות הנאמנות המנייתיות, ומחפשים מקלט באיגרות חוב שמועד הפדיון שלהן עדיין רחוק • במקביל, הסוחרים מהמרים על עלייה במדד הפחד

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan
וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

חלק מהמשקיעים מהמרים על כך שהמחלוקת לגבי תקרת החוב בארה"ב עלול להזריק מנה חדשה של תנודתיות לשווקים.

בזמן שממשלת ארה"ב מתקרבת יותר ויותר לאפשרות שתחמיץ החזרי אג"ח - אירוע ששרת האוצר ג'נט ילן אמרה בשבוע שעבר ש"יפער סדקים ביסודות שעליהם בנויה המערכת הפיננסית שלנו" - מדד S&P 500 עלה השנה ב-9.2%, הרמה הגבוהה ביותר מאז אוגוסט, והתנודתיות בשוק המניות ירדה לרמות שפל שלא נראו מאז 2021.

אבל המשקיעים חוששים. סוחרים מהמרים על עלייה במדד התנודתיות Cboe, או VIX, המוכר כמדד הפחד של וול סטריט, בגלל שהוא עוקב אחר המחיר של אופציות, שלעיתים קרובות משמשות כתעודות ביטוח נגד ירידות בשוק. משקיעים מושכים כסף מקרנות מניות זה החודש השביעי ברציפות, ומבקשים מקלט באג"ח ממשלתיות, שלא יבשילו אלא בעוד כמה שנים.

בזמן משבר תקרת החוב של 2011, ה-S&P 500 ירד ביותר מ-15% מתחילת יולי עד תחילת אוגוסט, אז חברת S&P הורידה את דירוג האשראי של ארה"ב. אנליסטים של בלקרוק אומרים שהפעם הרקע הכלכלי גרוע יותר. אז, הפד תמך בשווקים עם ריביות נמוכות ומשקיעים חששו לגבי דפלציה. כיום, אינפלציה מתמשכת ומדיניות הדוקה יותר מצד הבנקים המרכזיים מהוות איום רב יותר.

"ציפיות המדיניות המוניטרית באמת הניעו את ביצועי השוק", אמר ג'ורדן ברוקס, מנהל שותף של קבוצת אסטרטגיות מאקרו ב-AQR Capital Management. "אבל כשאתה בראלי, כי בעצם אתה חושב שמשבר פיננסי עלול לגרום לריביות לרדת? אני די בטוח שהשוק לא יצליח יפה במשבר".

משקיעים ממשיכים להאמין שהפדרל ריזרב יקצץ ריביות לפחות פעם אחת השנה, למרות איתותים של נגידי הפד שהם ימשיכו במדיניות המגבילה. אבל הסיבה ההגיונית היחידה לצפות לירידת ריביות בקרוב, על פי ברוקס, היא ירידה מהירה בכלכלה. "אני לא רואה דרך לצאת מזה בלי עוד תנודתיות ואי-ודאות", אמר ברוקס.

 

סימני אזהרה מכיוון שוק האופציות

בימים הקרובים, משקיעים ימשיכו לעקוב אחר המגעים לעבר הסכמה בנושא תקרת החוב. הם גם יוכלו לפרש את הדברים שייאמרו בפגישת מאי של הפד, ולנסות למצות תובנות לגבי הכיוון של שיעורי הריבית, לצד דוחות רווח של חברות כמו Lowe’s ואנבידיה.

שוק האופציות, בינתיים, מהבהב בסימני אזהרה לגבי הראלי של השנה. סוחרים משתמשים באופציות רכש כדי להמר על כך שמדד התנודתיות Cboe, או VIX, יעלה בקצב המהיר ביותר מאז מרץ 2020, על פי נתוני Cboe. זה התחיל כשהטלטלה בבנקים האזוריים פרצה, אבל לא האט גם לאחר שחששות מסוג זה כבר הוקלו.

ה-VIX נמצא או היה מתחת לממוצע ההיסטורי שלו (בערך 20) מאז סוף מרץ. הוא סיים ביום שישי ב-16.8. המדד נוטה לעלות כשמניות יורדות - ההימורים הפופולריים ביותר משתלמים אם ה-VIX עובר רמה של 30, המקושרת לחרדה בקרב המשקיעים.

משקיעים צמצמו סיכונים ומשכו כמעט 24 מיליארד דולר מקרנות אקוויטי אמריקאיות בשלושת השבועות הראשונים של מאי, על פי נתוני Refinitiv Lipper, כשהדדליין של תקרת החוב החריף חששות מסיבוב נוסף של ירידות בשוק המניות.

משקיעים פרטיים שקנו אג"ח בתשואה גבוהה וקרנות כספיות חוששים לגבי מה שחדלות פירעון עלולה לגרום להשקעות שלהם. חלק מחפשים מקלט בחוב ממשלתי, אבל נמנעים מאג"ח לטווח קצר לטובת איגרות עם תוקף ארוך יותר, כדי להימנע מטלטלות של התקופה הקרובה.

"השווקים בונים על חזרת האינפלציה ליעד"

הביקוש המוגבר עזר להחזיק את התשואה על אג"ח ל-5 שנים על יותר מ-0.5% מתחת לתשואה על אג"ח לשנתיים. היפוך הנורמה נמשך גם לאחר שהטלטלות בבנקאות במרץ גרמו לראלי היסטורי באג"ח לשנתיים, שהוריד את התשואה מיותר מ-5% לפחות מ-4% תוך ימים בודדים.

תשואת האג"ח לטווחים ארוכים צפויה להיות תחת לחץ רב יותר בשבועות הקרובים, אומרים אנליסטים, וסוחרי אופציות מתמצבים לשינויים גדולים. התשואות יורדות כשמחירי האג"ח עולים.

הכי גבוהה מאז 2006: המספרים מאחורי העלאת הריבית העשירית ברצף, והאם הגענו לשיא?
הדרך למחיר שיא של 100 דולר למניית אמדוקס עוברת בכניסה לעולם הבנקאות

אפילו אם תקרת החוב תועלה בלי חדלות פירעון, משקיעים רבים עדיין צופים שעוד צפויים לפנינו זמנים סוערים. הסכם שפוגע בהוצאה הפיסקאלית עלול לעכב צמיחה, לפגוע ברווחי תאגידים ולהטיל משקלו על מניות. זעזוע אפשרי חריף יותר: האינפלציה לא מתמתנת מהר כמו שרבים מצפים.

"השוק ממש נלהב לגבי הרעיון הזה שהאינפלציה תרד בחזרה ליעד של הפד", אמר מייקל דה פס, מנהל מסחר בריביות לינאריות ב-Citadel Securities. "מה אם האינפלציה נתקעת ב-3% או 4%? זה סיכון זנב שכל השווקים ממש לא מתכוננים אליו".