נטוורקינג בונים על אלמנטים מקצועיים, לא על סמול-טוק

גם מנהלים טובים לא יודעים כיצד לבנות רשת קשרים איכותית • כאשר השאלה שהכי מטרידה אותם היא על מה אני אמור לדבר במפגשי נטוורקינג? • התשובה היא פשוטה: במפגשי נטוורקינג אתם אמורים לדבר על נושאים מקצועיים

נטוורקינג / אילוסטרציה: Shutterstock
נטוורקינג / אילוסטרציה: Shutterstock

הכותבת היא מומחית לשוק העבודה 

מנהלים רבים סובלים מתפיסה צרה, מעוותת וסטריאוטיפית של מה זו רשת קשרים איכותית וכיצד בונים אותה. בשל כך הם נמנעים מפיתוח ותחזוקה של רשת כזו, שהיא משאב הכרחי שמגדיר את תקרת הקידום בקריירה. עבור רבים מהם נטוורקינג נתפס כמרכיב הלא מקצועי בעבודתו של המנהל, סוג של "שיווק עצמי", להבדיל מהתמקדות באתגרים מקצועיים/ניהוליים שבהם מנהל טוב צריך לעסוק.

הנטוורקינג מגדיר את תקרת הקידום של מנהלים

מנהלים נאלמים דום

מדובר גם במנהלים מאד טובים, חלקם אף בכירים המובילים מערכים מורכבים ומתמודדים בהצלחה עם אתגרים לא פשוטים, אך כשזה מגיע לנטוורקינג הם נאלמים דום. מבחינתם זו פעילות שטחית שעיקרה סמול-טוק בימי עיון והתחנפות לכל מיני אנשים, ואין להם מושג כיצד לגשת אליה. רובם ככולם טוענים כי הם לא טובים בסמול-טוק , כאשר השאלה שהכי מטרידה אותם - "על מה אני אמור לדבר במפגשי נטוורקינג?".

ובכן, התשובה לשאלה הזו היא מאד פשוטה: במפגשי נטוורקינג אתם אמורים לדבר על נושאים מקצועיים. ליבת המפגשים הללו איננה דיונים על מזג האוויר ושאר שיחות חולין חסרות חשיבות, בוודאי כשמדובר בפגישות אחד על אחד. למנהלים אין זמן לשיחות בטלות על הא ודא. הם יתעניינו בכם וירצו לקיים קשרים מקצועיים מתמשכים רק אם יאמינו שאתם עשויים להניב להם ערך אמיתי. הם מחפשים תועלות קונקרטיות, למשל ידע חדש, מידע פורמלי ובלתי פורמלי על השוק, על מתחרים, על ספקים, על לקוחות. יש להם עניין בחיבורים מקצועיים/עסקיים, ובעצם בכל מה שיסייע להם להגיע להישגים טובים יותר.

לא באותו הזמן או באותו המטבע

בתמורה לכך הם ייאותו לסייע לכם, ואף יתעקשו לעשות זאת, ולו כדי לאפס את החשבון, שכן אף אחד לא רוצה להיות באובר-דראפט. אמנם התמורה שתקבלו לא חייבת להיות באותו הזמן או באותו המטבע (למשל נתתם מידע חשוב, קיבלתם קשר למישהו שמעניין אתכם), אבל היא תגיע. רק שבכדי שזה יקרה אתם נדרשים להצטייד בבנק של "סחורות" מקצועיות שאותן קודם כל נותנים ורק אחר כך מקבלים.

אך כיצד מתחילים להניע את המסחר עם אנשי הקשר? כשמדובר בקשרים קיימים זה יותר קל, גם כאשר חלק מהם רדומים ויש צורך להעירם. לעומת זאת, כשהרשת שלכם צרה מידי ולא מתאימה למטרות הקריירה, אתם נדרשים להרחיב אותה ולייצר מפגשים עם אנשים חדשים. הדרך היותר קלה היא להתחבר אליהם באמצעות אנשי קשר משותפים, שזו אחת התועלות העיקריות שרשת קשרים מקצועית מניבה. אבל כשאין כאלה בנמצא צריך לפנות באופן ישיר, כשבשני המקרים המטרה היא ליצור מפגש שהבסיס שלו מקצועי - למשל לצורך בחינת שיתוף פעולה מקצועי/עסקי.

ייזום שיתוף הפעולה עשוי להיות אמיתי לגמרי, דהיינו כזה שאתם באמת חפצים בו, ושעתיד להניב ערך לשני הצדדים. מאידך היוזמה לשיתוף פעולה יכולה להיות רק תירוץ לייצר את המפגש, אם כי הרעיון חייב להיות מספיק רציני, מה שדורש השקעה גם כשמדובר בתירוץ. לחלופין אתם יכולים לארגן ביקור מקצועי אצלכם בארגון ולהזמין אליו גם אנשים חדשים איתם אתם מעוניינים לפתח קשרים מקצועיים, או כל יוזמה אחרת שליבתה היא מקצועית.

עזבו את "אומנות" הסמול-טוק

אכן בכל המקרים הללו נדרשת השקעה, אחרת אנשים לא ישתפו פעולה עם היוזמות שלכם, אך מדובר בהשקעה מאד משתלמת, קרקע פורייה להרחבת רשת הקשרים שלכם ולביסוס יחסים מקצועיים ארוכי טווח שעתידים לסייע לכם להגשים את מטרות הקריירה.

כמובן שקשרים מקצועיים יכולים להעמיק עם הזמן ולהפוך לקשרים יותר אישיים, כאלה שהתכנים שלהם הם מעבר לאלמנטים מקצועיים. כשזה קורה ההתפתחות היא טבעית ואתם לא נדרשים ל"אומנות" הסמול-טוק כדי לקיים אותם. אז במקום לשבור את הראש על מה מדברים עם אנשי הקשר שלכם, קודם כל תתמקדו במה שאתם ממילא טובים בו -באלמנטים המקצועיים.

זה הבסיס האמיתי לנטוורקינג איכותי שעתיד לסייע לכם להשיג את מטרות הקריירה, והתקרב עד כמה שניתן למיצוי הפוטנציאל המקצועי, הניהולי, והכלכלי.

בהצלחה וזכרו, קריירה זה הפוך ממה שחשבתם.