המחאה נגד קרן הארנונה: השלטון המקומי הכריז על שביתה

הממשלה מתקדמת עם חקיקת קרן הארנונה, כך שהרשויות העשירות יפרישו יותר כספים לקרן שנועדה לקבוע חלוקה חדשה של רווחי הערים מארנונה לעסקים • ראשי הערים הגדולות מתנגדים לחקיקה, ואחרי דיון סוער בוועדת הכספים הודיעו על השבתת כלל השירותים המוניציפליים • ראש עיריית הרצליה מזהיר מפני "סירוב המוני של תושבים לשלם ארנונה"

דיון ועדת הכספים לעניין קרן הארנונה, היום / צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת
דיון ועדת הכספים לעניין קרן הארנונה, היום / צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

אחרי שנדמה שהושגו הסכמות סביב הכללת קרן הארנונה בחוק ההסדרים, הרוחות שוב מתלהטות - ומגיעות לשיא כאשר הרשויות המקומיות הודיעו על שביתת מחאה מחר (ב'). כך, השירותים הצפויים להיכלל בשביתה הם פינוי זבל ותברואה, אבטחה (מאבטחי בתי ספר, לדוגמה), משרדי העיריות והפקחים. באשר למערכת החינוך, המורים אומנם אינם שייכים לעיריות אלא מאוגדים תחת הסתדרות המורים או ארגון המורים, אך המאבטחים, הסייעות ומפעילי הצהרונים מועסקים ברובם על ידי העיריות, ולכן היעדרותם עשויה להביא גם להשבתת מערכת החינוך.

השביתה לא כוללת את עוטף עזה. 

היום (א') נערך דיון נוסף בוועדת הכספים של הכנסת סביב הקרן, אשר מטרתה לקבוע חלוקה חדשה של רווחי הערים מארנונה לעסקים. ראשי הערים הגדולות, בעיקר, הביעו התנגדות לקרן זו עד בשלב פרסום טיוטת חוק ההסדרים הראשונה, אך בסוף השבוע האחרון הודיעה דובורת הוועדה כי "הושגה הסכמה לעניין חוק קרן הארנונה". כעת נראה כי הדברים רחוקים שנות אור מכך.

השבוע בנדל"ן: הדוחות שמראים מה באמת קרה בשוק ברבעון הראשון של 2023 
איפה אתם יכולים לקנות דירה ב-380 אלף שקל ולקבל תשואה של 6.3%
החוליה הכי מסקרנת בשוק הדיור: רוכשי הדירות על הנייר | טור סופ"ש

עיקר ההסכמות שהושגו היו הורדת "מדרגות" שיעורי ההפרשה מצד הערים לקופת הקרן, כך שהמדרגה העליונה - הנוגעת לרשויות העשירות ביותר - תהיה 28% מסך הגידול בהכנסות מארנונה עסקית בכל שנה, במקום 49% בחוק המקורי. בהתאם גם הופחת המענק השנתי שיינתן לכל רשות על כל יחידת דיור שתזכה להיתר - מ־2,000 שקל ליח"ד ל־1,850 שקל ליח"ד.

על אף אותן הסכמות שהושגו, לכאורה, בין משרד האוצר לבין מרכז השלטון המקומי ופורום ה־15 (פורום הערים האיתנות הפיננסית) - הסכמות שאף הגיעו עד כדי גיבוש נוסח מוסכם, כך על פי גורמים המעורים בשיחות - ראשי הערים הגיעו טעונים במיוחד לדיון, ורבים מהם הביעו התנגדות לסיכומים בדיון שנערך היום. ראשי ערים רבים שנכחו בדיון אף הטיחו האשמות ביו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני (דגל התורה), ובממשלה.

"ניסיון להביא לקריסה של הרשויות המקומיות"

בתום הדיון בהשתתפות ראשי הערים נערכה הצבעה בוועדת הכספים ואושר איחוד הסעיפים המאפשרים את הקמת גוף קרן הארנונה - סעיפים שפוצלו בתחילת הדיונים בוועדת הכנסת. המשמעות היא כי ברגע שהחוק יאושר, ניתן יהיה להפעיל את הקרן הלכה למעשה. מהלך זה, בין היתר, גרם לראשי הרשויות להכריז על צעדי מחאה חדשים.

"על פי החלטת ראשי הרשויות בישיבת החירום שהתקיימה היום, בעקבות הצבעת ועדת הכספים, מודיע השלטון המקומי על השבתה כללית של כלל השירותים המוניציפליים ממחר, 15 במאי, אלא אם יוסר חוק קרן הארנונה מחוק ההסדרים", נכתב בהודעת מרכז השלטון המקומי.

"אנחנו מתנגדים לקרן הארנונה, והתנגדנו לכל אורך כל הדרך. יש כאן נסיון לפגוע בחינוך, ברווחה, בתרבות וביכולת שלנו לספק שירותים מוניציפליים לתושבים שלנו, ולהביא לקריסה של הרשויות המקומיות. לא מתפקידנו לדאוג למקורות תקציביים לפתרון משברים לאומיים. החוק הזה נולד בחטא ולא יתרום בשום צורה לפתרון משבר הדיור".

במקביל שלח ראש עיריית הרצליה משה פדלון מכתב לראש הממשלה בנימין נתניהו ובו הזהיר מההשלכות במקרה של אישור חוק קרן הארנונה. "תכליתו של החוק - נטילת תשלומי ארנונה מערים מבוססות לטובת ערים נחשלות", כתב פדלון. "הינני מזדרז להביע בפניך חשש כבד מפני סירוב המוני של תושבי העיר הרצליה לשלם מעתה את מס הארנונה, כל עוד הכספים המשולמים על ידם אינם מתועלים לצורכיהם אלא לצורכי אחרים. החשש הזה עולה משיחות רבות מספור שקיימו עימי ביממות האחרונות תושבים רבים".

האם ביבס מודח מתפקיד יו"ר הוועדה המוניציפלית בליכוד?

ברקע הדברים, ובמהלך הדיון הסוער בוועדת הכספים נפוצה בקרב הנוכחים הודעה כי ראש הממשלה נתניהו מתכוון להדיח את יו"ר השלטון המקומי, חיים ביבס, איש ליכוד בעצמו, מתפקיד יו"ר הוועדה המוניציפלית בליכוד - מה שכמובן לא הוסיף לשקט במהלך הדיון. הידיעות שנפוצו גרסו כי צעד זה בא במטרה "להעניש" את ביבס על התנגדותו לחוק הארנונה. בהודעה שהופצה לאחרונה בקרב אנשי ליכוד רבים ניתנה הכחשה ידיעה זו, בטענה שביבס כלל לא נבחר ליו"ר הוועדה - "ולכן הדיווחים כאילו הודח, אינם נכונים".

כעת, מאחר שפיצול סעיפי החוק אושר בוועדת הכנסת, יש להביא לפניה את אישור איחוד הסעיפים מחדש. מדובר בשלב טכני למדי, שלאחריו יחודשו הדיונים וניתן יהיה להמשיך בחקיקה. נכון לשעה זו טרם ידוע מתי יועלה החוק להצבעה בוועדת הכספים לטובת אישורו לקריאה שנייה ושלישית.

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' פנה על גבי עמוד הטוויטר שלו ליו"ר השלטון המקומי, חיים ביבס, וכתב: "ביום חמישי בלילה הגענו איתך להסכמות על החוק ועל הנוסחאות שלו. אתה יודע את האמת, שזה חוק חשוב וטוב שיאזן בין ארנונה עסקית לארנונה למגורים, יהפוך בנייה למגורים למאוזנת כלכלית, יתמרץ בנייה למגורים וממילא יגדיל את ההיצע ויוריד את מחירי הדיור. ‏

"אתה גם יודע את האמת, שהחוק הזה עושה צדק בין הרשויות במרכז, שנמצאות במקום אטרקטיבי ונהנות מתשתיות וממילא מהוות את המרכז העסקי של ישראל, לבין הרשויות הרחוקות בפריפריה. אתה גם יודע את האמת, שהקמפיין שלכם כאילו האוצר 'מלאים' את כספי הארנונה הוא שקר מוחלט, שהקרן נמצאת בשלטון המקומי ‏ושנקבע בחוק שאף שקל לא יישאר באוצר.

"אתה גם יודע שהקמפיין שלכם כאילו זה קשור ליו"ש או לחרדים הוא ציני ושקרי, ואתם רוקדים על פילוג ושיסוע בין חלקי האוכלוסייה. אתה יודע שזה חוק שאנשי המקצוע באוצר דוחפים שנים. אתה יודע הכול, ולכן הגעת איתנו להסכם ביום חמישי, אבל אתה נכנע לחברים שלך ברשויות החזקות, ולכן אין לך אומץ להתייצב מאחורי ההסכמות שחתמת עליהן. אני לא מתכוון להיכנע".