הכספים הקואליציוניים התנפחו במיליארד שקל, ובאוצר מתנגדים לתוכנית הדגל של דרעי

היקף הכספים הקואליציוניים שתחלק הממשלה יגדל לכ-13.6 מיליארד שקל בתקציב המדינה הקרוב, עיקר התוספות הן לדרישות מפלגות החברה החרדית • יועמ"ש האוצר הצביע על קשיים משפטיים ביישום תוכניתו של אריה דרעי להקצאת כרטיסי מזון לנזקקים בשווי של כמיליארד שקל

אריה דרעי / צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת
אריה דרעי / צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

היקף הכספים הקואליציוניים שתחלק הממשלה יגדל ברגע האחרון ביותר ממיליארד שקלים, ויגיע לסך של כ-13.6 מיליארד שקל בתקציב המדינה הקרוב - כך עולה ממסמך הצעת המחליטים שתעלה היום (א') לאישור הממשלה. עיקר התוספות הכספיות הן לדרישות המפלגות החרדיות.

ראש אגף תקציבים נגד העברת הכספים הקואליציוניים לחרדים: "יגדיל את התמריץ לאי-השתתפות בתעסוקה" 
מנדל"ן ועד סייבר: 150 החברות האמינות בישראל | פרויקט מיוחד 
יורשים, גרסת קוקה קולה: אימפריית המיליארדים של האחים ורטהיים שוב תוססת | ניתוח

למסמך צורפה חוות-הדעת של היועץ המשפטי במשרד האוצר, עו"ד אסי מסינג, שהצביע על קשיים משפטיים ביישום התוכנית של יו"ר מפלגת ש"ס, אריה דרעי, להקצאת כרטיסי מזון לנזקקים בשווי של כמיליארד שקל. מדבריו עולה כי הקריטריונים לקבלת תלושי המזון עלולים להפלות לטובת משפחות במגזר החרדי ולהביא לכך שנזקקים במגזרים אחרים לא יקבלו את הסיוע מהמדינה. "מבחן ההכנסה לנפש יוצר עיוות והבחנה שאינה רלוונטית בין משפחות גדולות למשפחות קטנות", כתב מסינג.

גם באגף תקציבים באוצר הביעו ביקורת כלפי התוכנית המוצעת לחלוקת כרטיסי המזון. לפי עמדת הממונה על התקציבים, יוגב גרדוס, הניסיון שנעשה בתקופת הקורונה לחלק כרטיסי מזון לנזקקים העלה כי "שיעור משקי הבית שהיו זכאים לכרטיס בחברה החרדית גבוה משמעותית משיעור משקי הבית הנמצאים באי ביטחון תזונתי בחברה החרדית, זאת לעומת שאר האוכלוסיות בישראל".

לפי הנתונים שהביא גרדוס, 11% מהציבור הכללי בארץ נמצא באי-בטחון תזונתי, אך רק 8% יעמדו בקריטריונים לקבלת כרטיסי המזון. במגזר הערבי הפער עוד מחמיר, כאשר 42% מהאוכלוסייה מצויה באי-בטחון תזונתי, אבל רק 17% יעמדו בזכאות לסיוע. לעומת זאת, בחברה החרדית המצב הפוך. שם, שיעור הזכאות לסיוע מהמדינה הוא כפול (32%) משיעור האנשים הנזקקים לסיוע זה (16%).