השורט שוב באופנה: הימורים נגד בנקים מביאים רווחים אבל גם תגובות נגד

עליות הריבית בשנה האחרונה החזירו לזירה את המכירות בחסר - ההימור שמחירי ני"ע יירדו - וסייעו לקרנות גידור להכות את מדדי המניות המובילים לראשונה מאז 2008 • קריסות הבנקים האחרונות הגבירו את מכירות השורט כדי להתגונן מהסערה בסקטור, לא תמיד בהצלחה

אילוסטרציה: shutterstock
אילוסטרציה: shutterstock

המכירה בשורט חזרה לאופנה בוול סטריט, והיא מתגמלת את מי שהימרו נגד בנקים, ומצד שני גורמת לתגובת נגד.

מכירה בשורט, או ההימור שמחירי ניירות ערך ירדו, עלתה בשנה האחרונה, כשמשקיעים רבים התכוננו לטלטלות בשוק. הגישה הזו עזרה לקרנות הגידור להביס מדדי מניות גדולים בשנה שעברה, בפעם הראשונה מאז 2008.

דיווח על מכירה אפשרית מקפיץ את מניית לייבפרסון לאחר הדוחות 
קצת מתחת לתחזיות: איך ישפיעו נתוני האינפלציה המפתיעים בארה"ב על החלטות הפד? 

בשבועות האחרונים פרצה שערורייה בעקבות ביקורת כי הסוחרים מפחידים לקוחות של בנקים, וגורמים להם למשוך את הפיקדונות שלהם בבת אחת. עורכי דין המייצגים את תעשיית הבנקאות קראו בשבוע שעבר לרגולטורים לאסור על מכירות בשורט של מניות של חברות פיננסיות.

רשות ניירות ערך של ארה"ב לא שוקלת איסור, כך אמר דובר ה-SEC. איסור על מכירות בשורט שקבע ה-SEC ב-2008 לא הצליח למנוע את המכירות ההמוניות (selloff), והקשה על המסחר בחלק מהמניות, כך על פי מחקר שערך הפדרל ריזרב של ניו יורק.

מכירות השורט של מניות פיננסיות זינקו בכ-11% באפריל, מבלי להשפיע משמעותית על מחירי המניות, כך לפי ספקית הנתונים על מניות Ortex. במאי המצב היה הפוך וכמות מכירות השורט ירדה, ומניות של בנקים אזוריים ירדו בכ-10%.

פורטר קולינס, מייסד שותף של Seawolf Capital, אמר שהקרן פתחה פוזיציות שורט על בנקים כמו פירסט ריפבליק בשנה שעברה כשהריבית עלתה, וגרמה ירידה במחירי האג"ח שהחזיקו הבנקים. "הכול היה ישר מול העיניים בהצהרות הפיננסיות לגבי השאלה למה הבנקים האלה קרסו", אמר. "זו הייתה פשוט משוואה מתמטית".

רווח מאג"ח של בנקים באירופה וממניות בארה"ב

מוכרי שורטים לרוב לווים ניירות ערך תמורת סכום מסוים, ומיד מוכרים אותם, מתוך תכנון לקנות אותם בחזרה במחיר נמוך יותר בעתיד, להחזיר אותם למי שהלווה להם אותם, ולקחת לעצמם את ההפרש במחיר. מוכרי שורט אחרים קונים אופציות או חוזי החלף (swaps) שיעלו בערכם במקרה של ירידה במחירי המניות או האג"ח שאליהן הם מתייחסים.

כשבנק סיליקון ואלי וקרדיט סוויס קרסו במרץ, קרנות גידור כמו Beach Point Capital Management, Convertium Capital, ISO-mts ו-Saba Capital Management הרוויחו מפעולות מסחר שעשו בעבר נגד אג"ח של בנקים אירופיים, כך אמרו אנשים המכירים את החברות. מאוחר יותר, קרנות כמו Seawolf ו-Lake Cornelia Research Management הרוויחו ממכירות בשורט של מניות של בנקים אזוריים בארה"ב.

היקף השורט (short interest), שהוא אחוז המניות שנמכרו בשורט, היה הכי גבוה לגבי הבנקים פירסט ריפבליק ו-PacWest Bancorp, יותר מ-15% על פי נתוני S&P Market Intelligence. היקף השורט זינק גם לגבי כמה אחרים, כולל בנק מטרופוליטן, בנק הוואי, Zions Bancorporation, Customers Bancorp ובנק סאות'סטייט.

ובכל זאת, תחום הפיננסים היה אחת התעשיות עם הכי מעט שורטים בסוף אפריל, ממוצע של 1.7%, או חצי מהיקף השורט על מניות טכנולוגיה, על פי נתונים של S&P.

שורטים על מניות טכנולוגיה ואג"ח של משרד האוצר, עוד הימור דובי פופולרי, זינקו במרץ, כשמשקיעים ביקשו מקלט מהמפולת בבנקים. קרנות גידור מאקרו, שעשו שורטים באג"ח האוצר בגלל שציפו שהריביות ימשיכו לעלות, ספגו הפסדים גדולים.

קרנות גידור איבדו פופולריות אחרי 2008

בן הונסקר, מנהל קרנות ב-Beach Point Capital Management, החל לקנות לפני כשנה נגזרות שיעלו בערכן אם המחירים יירדו על איגרות חוב של בנקים כמו UBS ודויטשה בנק. הוא חשב שהבנקים נחשפו להשלכות של האינפלציה בסחורות, שנגרמה מהמלחמה באוקראינה ומהקריסה הפוטנציאלית של קרדיט סוויס.

עד תחילת מרץ, חוזי CDS על בנקים אירופיים היוו רבע מכל הימורי השורט בתיק האג"ח שלו, שהיה שווה 3 מיליארד דולר והיה מגובה בנכסים. התיק עלה בסך הכול ב-1% במרץ, אחרי שסיליקון ואלי וקרדיט סוויס קרסו, כך אמר אדם מקורב לנושא. קרנות גידור הפסידו כ-0.7% בממוצע באותו חודש, על פי נתונים של Hedge Fund Research, כשהטלטלה בבנקים זעזעה את מחירי המניות והאג"ח.

במקור, קרנות גידור זכו בשמן בגלל שימוש בשורטים כדי לגדר, או לאזן, הפסדים אפשריים מהימורי "לונג" על כך שהמחירים יעלו. קרנות "לונג־שורט" כאלה איבדו בהדרגה פופולריות אחרי 2008, כשהריביות הנמוכות גרמו למחירי אקוויטי וחוב לעלות לרוב, וסוחרים אימצו מנטרות כמו "אל תריבו עם הפד".

ריפוד נגד התנודות הגיאופוליטיות

כעת, כשהמדיניות המוניטרית מתהדקת, משקיעים יותר ויותר רוצים שורטים כדי לרפד עצמם נגד התנודתיות שנגרמת מסיבות גיאופוליטיות, מאקרו כלכלה ושינוי האקלים ברחבי העולם. קרנות גידור הפסידו 4% צנועים בשנה שעברה, על פי נתוני Hedge Fund Research, בעוד שמדד S&P 500 ירד ב-18%.

משקיעים הכניסו כ-9 מיליארד דולר בכסף חדש אל תוך כל קרנות הגידור בשלושת החודשים הראשונים של 2023, לאחר שמשכו כ-75 מיליארד דולר מאפריל עד דצמבר ב-2022, לפי Hedge Fund Research. הוצאת הכסף הכוללת הגיעה לכ-160 מיליארד דולר מ-2016 עד 2021.

החברה הקנדית Converium הוקמה ב-2021 עם אסטרטגיה לשילוב מסחר בשורטים עם הימורי לונג על השקעות שיצאו מהאופנה, שחשבו שישתקמו אבל היו בהן מעט פעולות מסחר אטרקטיביות. 2022 יצרה יותר הזדמנויות, והחברה החזירה כ-5.5%, כך אמר אדם המכיר את הנושא. הנכסים שלה בניהול הוכפלו מאז ינואר 2022, אמר אותו אדם. ב-Converium הציגו רווחים צנועים במרץ, הודות להימורי שורט על אג"ח של בנקים אירופיים ותשואה של 4% בשלושת החודשים הראשונים של השנה.

קרנות גידור הגיעו לתשואה ממוצעת של 1.3% בתקופה הזו, על פי Hedge Fund Research, בעוד שהדאו ג'ונס עלה ב-0.9% וה-S&P 500 עלה ב-7.5%.