יבואן נייקי פורש עם 200 מיליון שקל בכיס

שמונה שנים לאחר שהפך למנכ"ל ריטיילורס, זכיינית נייקי בישראל, פורש דובי שנידמן עם הון עצום, בעיקר ממכירת מניות • גם המשקיעים הרוויחו: מניית החברה עלתה 30% מההנפקה • שנידמן: "הגשמתי באמצעותה המון יעדים שהצבתי לעצמי"

דובי שנידמן, מנכל ריטיילורס / צילום: נמרוד גליקמן
דובי שנידמן, מנכל ריטיילורס / צילום: נמרוד גליקמן

מי שיזדרז בימים אלה לבתי הקולנוע יוכל לצפות בסרט "אייר", המשחזר את ההיסטוריה העסקית המופלאה של חברת נייקי, וגיוסו באמצע שנות ה-80 של כוכב הכדורסל העולה מייקל ג'ורדן, להוביל את מותג נעלי הספורט שלה ("אייר ג'ורדן") - מהלך שחולל מהפכה בעולמות קמעונות ההלבשה והספורט, והזרים סכומי עתק לכיסו של אגדת הכדורסל.

דיווח על מכירה אפשרית מקפיץ את מניית לייבפרסון לאחר הדוחות
●  קצת מתחת לתחזיות: איך ישפיעו נתוני האינפלציה המפתיעים בארה"ב על החלטות הפד?  
לאן הולכים השווקים ואיפה כדאי להשקיע: התחזית של בכירי שוק ההון המקומי

על מגע הזהב של נייקי יכול להעיד גם דובי שנידמן, שבסוף החודש יפרוש מניהול חברת ריטיילורס, זכיינית מותג הספורט הפופולרי בישראל ובמקומות נוספים בעולם. זאת לאחר שהודיע השבוע על רצונו לפרוש מתפקיד המנכ"ל ו"לפנות לעיסוקים אחרים". שנידמן, שנמנה עם מייסדי ריטיילורס, צפוי להמשיך ללוות את החברה כדירקטור. הוא מונה לתפקיד המנכ"ל ב-2015, בד-בבד עם מכירת השליטה בה לקבוצת האופנה פוקס, שמוביל הראל ויזל.

שנידמן פורש כמולטי-מיליונר, עם תמורה של יותר מ-200 מיליון שקל שצבר בעיקר במספר עסקאות שביצע למכירת מניות ריטיילורס בשנים האחרונות. החברה, שהונפקה בבורסה בת"א לפני כשנתיים, הפכה למנוע צמיחה ורווחיות מרכזי של קבוצת פוקס ולמקור רוב שווייה.

נכון להיום נסחרת ריטיילורס  בשווי של כמעט 3.5 מיליארד שקל, כאשר חלקה של פוקס (58% מהמניות) שווה כמעט 2 מיליארד שקל, קרוב למחצית משווי השוק הנוכחי של הקבוצה בבורסה.

 

קפיצת הדרך: מכירה של 90% מהחברה לפוקס

בשיחה עם גלובס מציין שנידמן כי "ריטיילורס קיימת מאז 2008. אלה היו 15 שנים של עשייה. התחלנו עם משרד בגודל של 50 מ"ר וחמישה עובדים. כיום, לחברה יש מעל ל-4,000 עובדים וארבעה מטות שונים: בטורונטו, באמסטרדם, בוורשה ובאיירפורט סיטי בישראל.

"מדובר בחברה גלובלית, שמאוד מוערכת על ידי נייקי, אחד המותגים החזקים בעולם. הגשמתי באמצעותה המון חלומות ויעדים שהצבתי לעצמי.

"כעת, כשיש לה בסיס ותשתית מאוד חזקים ומנהלים מצוינים שימשיכו את ההצלחה והמובילות שלה, החלטתי שזה הזמן הנכון להמשיך ליעד הבא".

כמו בסיפור סינדרלה מהחיים, החל שנידמן (50) את דרכו בעסקים כמוכר נעליים ברשת סקאל, בימיו כסטודנט לכלכלה באוניברסיטה העברית בשנות ה-90.

בהמשך, עבר לעבוד ככלכלן בבנק לאומי ולאחר מכן חזר לשמש בתפקידים בכירים ברשת סקאל ספורט. באותה תקופה נוצרו הקשרים הראשונים שלו עם נייקי בישראל.

ב-2008 הקים את ריטיילורס ופתח חנויות כזכיין של נייקי, ואת קפיצת הדרך הגדולה שלו עשה לאחר שמכר 90% מהחברה לפוקס באמצע העשור הקודם, תמורת כמה מיליוני שקלים.

תחת ניהולם של שנידמן וויזל, המשמש כיו"ר ריטיילורס, התרחבה החברה במהירות בשנים הבאות, כדרכה האגרסיבית של פוקס בתחומים שבהם היא מתמקדת. נכון להיום, מנהלת החברה כ-150 חנויות של מותגי ספורט בישראל, בקנדה ובאירופה - מהן 64 של המותג נייקי (מהן 24 בישראל), 74 חנויות של פוט לוקר ו-11 סניפי דרים ספורט.

כאמור, לפני כשנתיים, במאי 2021, הונפקה ריטיילורס בבורסה בת"א לפי שווי של 2.5 מיליארד שקל לאחר ההנפקה. בניגוד לחברות רבות אחרות באותו גל הנפקות, מניית ריטיילורס האירה פנים לא רק למנכ"ל החברה, אלא גם למשקיעים מהציבור. היא עלתה ב-30% מאז ההנפקה - הצלחה גדולה בהרבה מהנפקת חברה אחרת מקבוצת פוקס באותה תקופה - אתר הסחר המקוון טרמינל איקס, שמניותיה צללו ב-75% מאז יולי 2021, ושווי השוק שלה עומד כיום על קצת מעל 350 מיליון שקל.

 

השכר הצטבר ל־6.5 מיליון שקל בשלוש שנים

לאחר שהכניס ב-2015 את פוקס כשותפה המרכזית בריטיילורס, נותר שנידמן להחזיק 10% ממניות החברה. בשנה שקדמה להנפקה נכנסה לאומי פרטנרס, זרוע ההשקעות הריאליות של בנק לאומי, להשקעה בריטיילורס בעסקה שבמסגרתה מכר לה שנידמן נתח ממניותיו תמורת כ-17 מיליון שקל.

לאחר ההנפקה, המשיך שנידמן למכור נתחים ממניותיו. כך, בנובמבר 2021, בעת שקבוצת הביטוח הפניקס נכנסה להשקעה בריטיילורס, מכר לה מניות ב-45 מיליון שקל. בסוף השנה שעברה, מכר עוד נתח ממניותיו לפוקס בסכום של 21 מיליון שקל. כיום, נותרה בידיו החזקה של כ-3.1% ממניות ריטיילורס, ששווי השוק שלהן נאמד בכ-103 מיליון שקל, וכן מניות חסומות בשווי מאות אלפי שקלים שהוקצו לו כחלק מתפקידו כמנכ"ל.

לרווחים הנאים ממימושי מניות ניתן להוסיף גם את שכרו כמנכ"ל החברה, שעמד אשתקד על 1.8 מיליון שקל, והצטבר בשלוש השנים האחרונות לכ-6.5 מיליון שקל.

את שנת 2022 סיכמה ריטיילורס עם הכנסות של 1.5 מיליארד שקל, עלייה של 36% ביחס לשנה שקדמה לה. העלייה נבעה מכך שבשנת 2021 עדיין נרשמה תקופה של מגבלות בשל הקורונה. נוסף על כך, רשמה החברה התרחבות והגדלה של שטחי מסחר. עם סיכום השנה שעברה, זינק הרווח הנקי של ריטיילורס ב-40% ל-102 מיליון שקל.

הכנסות של 938 מיליון שקל מפעילות נייקי

חלק משמעותי מהשיפור ברווחיות נובע מהפעילות של חנויות נייקי. מגזר זה יצר לחברה הכנסות של 938 מיליון שקל בשנת 2022. לעלייה של 54% ביחס לשנה שקדמה תרמה גם התרחבות מואצת עם פתיחת חנויות חדשות. הרווח התפעולי מפעילות נייקי עמד על 164 מיליון שקל, עלייה של 32% ביחס לשנה שקדמה לה, והיה החלק הארי של רווחי החברה. מהדוחות הכספיים ניתן ללמוד כי שיעור הרווח התפעולי של מגזר חנויות נייקי עמד על 17.5% מההכנסות ב-2022, למול רווחיות של 6.1% בלבד למגזר חנויות פוט לוקר.

אף ששיעור הרווח התפעולי של חנויות נייקי נשחק ביחס ל-2021, אז עמד על 20.4%, הרי שהוא עדיין גבוה משמעותית מזה של חנויות פוט לוקר. במהלך שנת 2022, הוסיפה ריטיילורס 13 חנויות נייקי בישראל ובחו"ל. עיקר ההתרחבות שלה הייתה באירופה, שם פתחה 11 חנויות, כאשר אחת נרכשה מזכיין מקומי תמורת 3.5 מיליון שקל.

את שנידמן צפוי להחליף בתפקיד מנכ"ל ריטיילורס תומר צ'פניק, חתנו של היו"ר והבעלים הראל ויזל.

צ'פניק (34) משמש מאז מרץ 2022 כמנכ"ל החברה הבת של ריטיילורס, נייקי גלובל NSP, ואחראי על הפעילות הגלובלית של זיכיון נייקי שבידי החברה. עלות העסקתו ב-2022 הסתכמה בכ-2 מיליון שקל.

לאן יפנה שנידמן? רמז לאחד העיסוקים החדשים שלו ניתן היה לקבל לאחרונה מדיווחים באתרי הספורט המקומיים; בחודש פברואר השנה פורסם כי הוא מצטרף לקבוצת הרוכשים של מועדון הכדורגל הפועל תל אביב, לצידם של משקיעים אמריקאים בראשותם של דייוויד ומיכאל מינצברג.