לא כל יום מובילאיי: האקזיט הצנוע של גיל אגמון במכירת אוטוטוקס

מכירת אוטוטוקס הישראלית תניב לדלק רכב רווח המוערך בכ־10 מיליון דולר - רחוק ממאות מיליוני הדולרים שהניב מימוש החזקותיה במובילאיי בעשור הקודם • ומה מסתתר עוד בחממת האוטוטק שלה

גיל אגמון, מנכ''ל ובעל השליטה בדלק רכב / צילום: איל יצהר
גיל אגמון, מנכ''ל ובעל השליטה בדלק רכב / צילום: איל יצהר

על רקע החולשה במניות הטכנולוגיה בשנה האחרונה, מתרבות עסקאות רכישה שמניבות רווחים מצומצמים למשקיעים בחברות הנמכרות. כזה הוא המקרה של מכירת אוטוטוקס (Autotalks) מכפר נטר השבוע, לידי קוואלקום האמריקאית בסכום המוערך ב־350 מיליון דולר. זאת כשלפני שנתיים בלבד התכוונה אוטוטוקס לצקת את פעילותה לתוך SPAC בוול סטריט לפי שווי של עד 2 מיליארד דולר.

קוואלקום מציגה: לרכוש את היריבה כדי להתחרות במובילאיי | ניתוח
כבר לא רק מר מאזדה: גיל אגמון מוביל עסקאות ענק של תשתיות ותעשייה 

אוטוטוקס הוקמה ב־2008 ומפתחת שבבי תקשורת לרכב. היא גייסה במספר סבבי גיוסים סכום של 130 מיליון דולר ממגוון קרנות הון סיכון, כאשר הגיוס אחרון משנת 2021 העניק לה שווי של 300 מיליון דולר - קצת פחות מהשווי שבו נמכרה כעת. החברה פיתחה שבבי תקשורת המאפשרים העברת מידע בין רכב לרכב או בין רכב לתחנות קרקעיות, לגבי מצב הרכב, מיקומו, מהירותו, כיוון נסיעתו ונתונים על מצב הדרך.

אחת מבעלות המניות באוטוטוקס היא חברת דלק רכב  שבשליטת גיל אגמון. זו ביצעה בעשור הקודם אקזיט מוצלח מאוד בחברת מובילאיי , שכמו אוטוטוקס פעילה בתחום השבבים לבטיחות הרכב (הגם שהחברות אינן מתחרות). לצד פעילותה העיקרית בתחום יבוא מכוניות מאזדה, פורד וב.מ.וו לישראל, ופעילות תשתיות עניפה באמצעות החברה הבת ורידיס , מחזיקה דלק רכב בשורה של סטארט־אפים בתחומי הטכנולוגיות לרכב (אוטוטק).

במסגרת זו החזיקה החברה בסוף 2022 כ־7.4% ממניות אוטוטוקס, שבה השקיעה בסבבי גיוס קודמים כ־23 מיליון דולר. התמורה שתזרום לקופתה באקזיט הנוכחי נאמדת בכ־33 מיליון דולר, כך שנראה כי היא תרשום רווח של כ־10 מיליון דולר.

חממת טכנולוגיה לרכב שמניבה רווחים

תחת ניהולו של אגמון הפכה דלק רכב לחממת טכנולוגיה פורייה שכבר רשמה מספר אקזיטים שהניבו לה רווחים שמנים בשנים האחרונות, העיקרי שבהם הוא במובילאיי, השקעה שמומשה ברווחים שהוערכו בכחצי מיליארד שקל עד שנת 2017, קודם לאקזיט שבו נמכרה מובילאיי לאינטל תמורת 15.3 מיליארד דולר באותה שנה.

השקעה אחרת בחברה שהפכה בהמשך לציבורית הייתה בחברת אינוויז  (Innoviz), המפתחת חיישנים ומערכות סריקה והפקת תמונת תלת ממד לרכבים אוטונומיים. אינוויז מוזגה לחברת SPAC בוול סטריט בשלהי שנת 2020 לפי שווי של 1.4 מיליארד דולר, אך מאז צנח ערכה, בעקבות החולשה במניות הטכנולוגיה, ל־347 מיליון דולר כיום. בסוף השנה החולפת החזיקה דלק רכב מניות אינוויז בשווי 60 מיליון שקל.

 

דלק רכב משקיעה גם בחברת היילו (Hailo) טכנולוג'יס, שמפתחת שבבי בינה מלאכותית. החברה השקיעה במספר סבבי גיוס ובסיכום 2022 הוערך שווי החזקותיה בחברה (12%) ב־231 מיליון שקל - ירידה של 30 מיליון שקל ביחס לסוף 2021.

השקעה גם בניקוי רעשים ומערכות חישה

פרט לאלו, לדלק רכב השקעות בחברות טכנולוגיה מגוונות נוספות בתחומי הרכב, כמו היי אוטו שמפתחת טכנולוגיה לניקוי רעשים סביבתיים ברכב, חברת טופאיה (Tupaia) שמפתחת מערכות ניווט לווייניות וחברת טקטייל מוביליטי (Tactile Mobility) שעוסקת בתחום התחבורה החכמה. השקעה אחרת נעשתה באדיוניקס (Addionics) המפתחת סוללות משופרות לרכבים חשמליים. מדובר בהשקעה טרייה יחסית מדצמבר 2022.

השקעה נוספת היא בחברת טריאיי (Trieye) שמפתחת טכנולוגיה לחישה בגלי אינפרא אדום. מערכות החישה שלה מאפשרות ניתוח תלת ממדי של הסביבה בכל תנאי מזג האוויר. הטכנולוגיה אמנם מיועדת לתחום הרכב, אך יש לה יישומים גם בזיהוי ביומטרי ואף באוטומציה של מפעלים שונים.

דלק רכב עצמה, שבה מחזיק אגמון 44% מהמניות, נסחרת בשווי של 3 מיליארד שקל, לאחר ירידה של 17% במניה בשנה האחרונה - ירידה שהושפעה לא מעט מצניחה של כ־50% במניית החברה הבת ורידיס בתקופה זו. את שנת 2022 סיימה דלק רכב עם זינוק של 60% ברווח התפעולי ל־1.2 מיליארד שקל, על רקע המחסור ברכבים חדשים שהעלה את מחירם. הרווח הנקי השנתי של החברה נשחק קלות ל-715 מיליון שקל.