המטרופולין שבו דמי השכירות עולים ב־60%, 75%, אפילו 100%

המחירים בסינגפור כבר עולים על אלו שבניו יורק ובלונדון • הנכסים המבוקשים ביותר: דירות פרטיות גדולות בשכונות מרכזיות, המוחזקות ע"י זרים אמידים • גם מקומיים שבים אליה לאחר מגפת הקורונה • "בכל פעם שהיינו מתמקחים, בעל הבית פשוט היה ממשיך לעלות ולעלות"

סינגפור. עדיין יעד אטרקטיבי / צילום: Shutterstock
סינגפור. עדיין יעד אטרקטיבי / צילום: Shutterstock

בפברואר, חמישה חודשים לפני תום חוזה השכירות בדירה שלה בסינגפור, סאלי שולט ביקשה מסוכנת הנדל"ן שלה לברר בעדינות עם בעל הבית בנוגע לחידוש. ואז היא החלה להתכונן לתשובה. "בעבר שמעתי סיפורי אימה", אומרת גברת שולט, קופירייטרית עצמאית בת 39 מבריטניה. "התלבטתי אם בכלל כדאי לי לשאול".

לדיירים כמו שולט יש סיבה טובה לחשוש מהתור שלהם במשחק הרולטה להשכרה: עליות מחירים שלפני 18 חודשים הסתכמו ב־10% עד 20% כעת יכולות להגיע לרמות הבלתי נתפסות של 100%. שכר הדירה עבור נכסי יוקרה למגורים עלו מהר יותר במטרופולין האסייתי מאשר בכל עיר אחרת בשנה שעברה, ואף עקפו את העליות השנתיות בניו יורק ובלונדון, לפי חברת הייעוץ נייט פרנק.

העליות הן התלולות ביותר עבור דירות פרטיות גדולות בשכונות מרכזיות, המוחזקות על ידי זרים אמידים. בסקר של לשכת המסחר האירופית בסינגפור, שנערך בחודש מרץ, 97% מהחברות דיווחו על "חרדה גלויה ומצוקה פסיכולוגית" בקרב צוות העובדים שלהן עקב עליית המחירים. כמעט 40% אמרו שהם העניקו לעובדים לפחות 1,120 דולר לחודש בסיוע לדיור.

הזינוק בשכר הדירה החודשי מכביד על כוונתה של עיר־המדינה לעקוף את הונג קונג כמרכז הפיננסי המוביל של אסיה. תחת הלחץ מצד המחוקקים, משרד הפיתוח הלאומי מסר בנובמבר כי סינגפור נותרה יעד אטרקטיבי עבור כישרונות עולמיים, כשהוא מדגיש יתרונות כמו קשרי סחר, סטנדרטים גבוהים של בריאות וחינוך ואיכות חיים. עלות הדיור להשכרה, נאמר, היא רק גורם אחד שעסקים מביאים בחשבון כשהם שוקלים מקום פוטנציאלי להתבסס בו.

גבולות האטרקטיביות של סינגפור

אבל כשהעלות הזו מזנקת, היא בודקת את גבולות האטרקטיביות של סינגפור.

כשהסוכנת של שולט התקשרה חזרה אחרי כמה שבועות של חרדה, היו לה חדשות טובות וחדשות רעות. בעל הבית אמר שמשפחת שולט היו דיירים טובים כל כך שהוא יציע להם הנחה של 25%. אבל ההנחה הייתה על עלייה משמעותית בדמי השכירות, שאותם הוא הציע להכפיל. בסופו של דבר, הם ישלמו קרוב ל־10,000 דולר בחודש.

"חדשות מעולות", התבדחה שולט בפוסט שהגיע לצפיות רבות ברשת ה־TikTok. "כל כך נדיב מצידו!"

היא עוזבת.

הסיבות לטירוף מחירי השכירות הן רבות. זרים רבים החלו לחזור בשנה שעברה לאחר שהעבירו את תקופת המגפה במקום אחר. במקביל, הגיעו גלים של מהגרים חדשים מהונג קונג ומסין היבשתית, שראו בעיר מקום יציב "להחנות" את כספם כאשר וושינגטון ובייג'ין מתווכחות על נושאים כמו סחר וביטחון.

הביקוש הוביל למלחמת מכרזים כואבת

כדי להחמיר את המצב, בדיוק כשזרים מיהרו למדינת האיים הקטנטנה שאוכלוסייתה עמדת על כ־5.6 מיליון - היה ביקוש חסר תקדים מצד הסינגפורים לנכסים במדינה. בניית יחידות חדשות הושהתה במהלך המגפה, ומקומיים רבים הסכימו לשלם סכומים גבוהים להשכרה לטווח קצר בזמן שהמתינו לבניית בתיהם החדשים.

סוכני נדל"ן אמרו שהביקוש הגבוה הוביל למלחמות מכרזים כואבות.

"פחדתי לנהוג כי הטלפון שלי לא הפסיק לצלצל", אמרה איימי זנג, סוכנת של ERA Realty Network מסינגפור, כשהיא מספרת על שיא הטירוף בשנה שעברה. היא אמרה שקיבלה בין פי חמישה לפי עשרה פניות מהרגיל, כשעסקאות נסגרות במהירות מסחררת. אנשים שילמו פיקדונות אדירים, לפעמים אפילו בלי לראות את היחידה.

לצד יחידות חדשות שהגיעו השנה לשוק והתנגדות מסוימת מצד שוכרים, השוק התחיל להתקרר - אבל רק במעט, כששכר הדירה עדיין גבוה בהרבה משנת 2021. בממוצע, דירת שני חדרי שינה בשטח של 70 מ"ר במחוז המרכזי עולה כ־3,205 דולר לחודש, לפי חברת הנכסים המקומית 99 Group.

פרנצ'סקה טנמיזי, אמא במשרה מלאה בת 34 מאינדונזיה, התכוננה לגרוע מכל כשנכנסה למשא ומתן על חידוש חוזה שכירות בתחילת השנה. היא אהבה את הדירה שחלקה עם בעלה וילדם, דירה בת 2.5 חדרי שינה שבה גרו במשך שנתיים, והם רצו להמשיך לגור בה כל עוד יתאפשר.

כשבעל הבית ביקש מהם לשלם 60% יותר ממה ששילמו עד כה, בני הזוג הסכימו. אבל נדמה היה שההסכמה שלהם עודדה אותו, והוא ניסה לסחוט אותם לשלם עוד. הלוך ושוב הם התמקחו במרווחים של כ־1,000 דולר סינגפורי, שווי ערך ל־750 דולר, עד שטנמיזי ובעלה אמרו שנמאס להם. "בכל פעם שהיינו מתמקחים, הוא פשוט המשיך לעלות ולעלות", אמרה.

"שוק נדל"ן על סטרואידים"

עבור חלק מהאנשים, סינגפור פשוט כבר לא שווה את הלחץ. "ראיתי מאמר אחד שאומר ששכר הדירה בסינגפור עוקף מקומות כמו ניו יורק", אמרה ניקול טיאו הסינגפורית, מנהלת חשבונות בת 33 בחברת טכנולוגיה אמריקאית. "זה פשוט מטורף", אמרה, וציינה שבעוד שסינגפור נתפסת כבטוחה ויציבה, היא גם נחשבת די משעממת. "אני חושב שסינגפור מתגרה במזל שלה."

טיאו, המתגוררת בעיר עם בעלה הבריטי ועם בנם הפעוט, עמדה בפני העלאה של 56% בשכר הדירה, ועברה. הם שוקלים לעבור לבריטניה. במונחים ריאליים, השכירות בדרך כלל עדיין עולה פחות בסינגפור מאשר במקומות כמו ניו יורק, אם כי בשנה שעברה המחיר למטר מרובע בחלקים מסוימים של סינגפור ירד מהמחיר המבוקש בהונג קונג בפעם הראשונה.

"שוק הנדל"ן הזה כאילו מתנהל על סטרואידים", אמרה ג'ני לי, כירופרקטית בת 38 מארצות הברית. היא בחרה לעבור לאחר שבעל הבית שלה העלה את שכר הדירה בכמעט 60%, אבל למצוא מקום חדש היה סיוט בפני עצמו.

דירות בטווח המחירים שלה היו ישנות, קטנות ורחוקות מתחבורה ציבורית. אחת נראתה כמשמשת בתור מקום אחסון לבעל הבית. לאחר שכמעט איבדה תקווה, לי מצאה מקום בפרבר בצפון מזרח שחשבה שאולי - רק אולי - יוכל לעבוד. אבל בעלי הבית, זוג קשיש סינגפורי מתוק למראה, המשיכו לעשות שרירים.

ההתנגדות ממשיכה להתבשל ככל שבעלי נכסים ממשיכים לבקש יותר - אפילו עבור דירות שאינן אטרקטיביות במיוחד, אמר נועם נתן, מנהל שיווק של ERA Realty Network. בעל בית אחד, שככל הנראה האמין שהשוכרים כל כך נואשים שהם ישלמו כמעט כל דבר, ביקש ממנו למצוא שוכר לדירה מוזנחת במחיר מגוחך. נתן דחה את המשימה. "אני לא קוסם," אמר.