אוטוטוקס | ניתוח

קוואלקום מציגה: לרכוש את היריבה כדי להתחרות במובילאיי

במשך שנים אוטוטוקס הישראלית נלחמה על מקומה בשוק הרכב האוטונומי • אלא שאת החיזוק המשמעותי ביותר קיבלה ממי שהייתה היריבה המרה שלה - קוואלקום, שהודיעה על רכישתה • עכשיו, כשהזרועות השתלבו, מתחיל המאבק האמיתי: התחרות מול מובילאיי

און הרן וחגי זיס, אוטוטוקס / צילום: אלון רון
און הרן וחגי זיס, אוטוטוקס / צילום: אלון רון

ההודעה המפתיעה ששחרה קוואלקום  בבוקר יום שני על כך שרכשה את הסטארט־אפ הישראלי אוטוטוקס, הסתירה את הדרמה שהתחוללה בשנה האחרונה. ענקית השבבים מסן דייגו ניהלה מלחמת עולם נגד החברה הישראלית מכפר נטר. היא ניסתה לרכוש מתחרה ולאחר מכן לבטל את התדר שהוקצה לה בארה"ב, ולמעשה עד לפני מספר שבועות בלבד, כבר נראה היה שידה של קוואלקום על העליונה. אלא שלפני כחודש הפכה מועצת התקשורת הפדרלית (FCC) את החלטתה, כשאישרה לחברה הישראלית ולמתחרותיה את התדר שהוחרם, וקוואלקום נאלצה להודות בהפסד. אחת הדרכים לכך הייתה באמצעות רכישת אוטוטוקס (Autotalks), חברה בת 15 שנה שנוסדה בידי היזם און הרן ומנוהלת בשנים האחרונות על ידי חגי זיס. 

מניות וויקס ופייבר נחתכו בחדות, וכעת הן מנסות להסביר למה הסיבה לא מוצדקת
הריקושטים ממלחמת המחירים שהחלה טסלה פגעו גם במובילאיי | ניתוח

על פי ההערכה, אוטוטוקס נרכשה תמורת 350 מיליון דולר, מעט מעל השווי שהוענק לה כבר ב-2021 במסגרת סיבוב ההון האחרון שלה, 300 מיליון דולר, כך על פי חברת המחקר IVC. מדובר בהחזר סביר ביחס לימים אלה, עבור שורה ארוכה של משקיעים בהם קרנות ישראליות דוגמת גלנרוק של ליאון רקנאטי, וווינטג' ושתי קרנות שכבר נסגרו מאז: ג'מיני ומאגמה. הפניקס, דלק רכב, מיצוי היפנית, יונדאי, סמסונג, וקרן ליברטי של שר האוצר לשעבר בממשלת טראמפ - סטיבן מנוצין, שותפות גם הן להשקעה בחברה. עבור כולן מדובר בהצלה עבור חברה שאם לא הייתה נמכרת, הייתה נאלצת לגייס עשרות או מאות מיליוני דולרים בסביבה כלכלית קשה ובתוך כך להתפשר על השווי שלה. 

 

מצוקת קוואלקום הייתה הזרז לרכישה

ייתכן ולולא הייתה קוואלקום במצוקה, זה הגורל שהיה מצפה לאוטוטוקס, אך מסכת היחסים העכורה בין השתיים הסתיימה בשיתוף פעולה שיסייע להן מעתה והלאה להלחם ביריב משותף אחר, גם הוא ישראלי: מובילאיי הפועלת תחת המטרייה העסקית של אינטל. שבב המובייל המפורסם של קוואלקום, סנאפדרגון, שמוטמע במרבית הטלפונים מבוססי אנדרואיד, עושה בשנים האחרונות את צעדיו הראשונים במכוניות. בקוואלקום הבינו ששיווקו עובר דרך תחום הבטיחות, וכך החל הרומן עם אוטוטוקס שהסתיים, כאמור, ברכישה.

מחנה אוטוטוקס קיבל רוח גבית

תעשיית בטיחות הרכב התחלקה בשנים האחרונות לשני מחנות: הדוגלים במערכת רכב פנימית המסוגלת לדאוג בעצמה לבטיחות הרכב באמצעות שורה של מצלמות, וחיישנים, מחד. ומאידך מחנה הדוגל בתקשורת בין רכבים מתוך כוונה להתריע מפני התנגשויות בין רכבים לבין עצמם, או עם בין הולכי רגל ומכשולים בכביש. את המחנה הראשון מייצגת במידה רבה מובילאיי, עם שבב המוטמע בבסיס המערכת השליטה של הרכב, בעוד שאת המחנה השני ייצגה בין היתר אוטוטוקס. יש הרואים בהם גם מחנות שמשלימים אלה את אלה: למובילאיי יתרון בזיהוי סכנות בו קיים קו ראיה ישיר, ואילו לחברות כמו אוטוטוקס יתרון בזיהוי סכנות שלא בתוך קו הראיה.

אלא שגם בתוך המחנה הדוגל באלחוט חל פיצול בשנים האחרונות: "קוואלקום חשבה שתוכל לקדם את התקשורת בין הרכבים באמצעות תקשורת סלולרית מהדור החמישי" אומר לגלובס אלון עצמון, יו"ר קוגנטה, העוסקת בסימולציות בתחום הרכבים האוטונומיים. "מהצד השני, כמה חברות מובילות תמכו בפינוי התדר לצורך הפעלת תקשורת אלחוטית בתקן שבו פעלה אוטוטוקס, ה- V2X. לצערן, ביטלה מועצת התקשורת האמריקאית (FCC) את התדר ב־2022 בטענה שאין מספיק משתמשים. לאחר לחץ של החברות, הוא הוחזר בחודש שעבר. הקערה התהפכה על פיה, וקוואלקום החליטה שבמקום להילחם בתחום הזה, היא תצטרף אליו". זהו סוף אופטימי לסיפור שהיה עלול להיגמר אחרת. אוטוטוקס בראשות חגי זיס נאבקה שנים רבות להצדיק את קיומה, ורק כעת, 15 שנה להקמתה, מקבל שחקן ענק כמו קוואלקום את ההחלטה להמר על התחום אותו קידמה.

ביטול התדר לא היה הכלי היחיד שבו השתמשה קוואלקום כדי להלחם באוטוטוקס ובחברות שקידמו את תקן ה־V2X האלחוטי. ב־2018 ביקשה לרכוש את חברת השבבים NXP שהחזיקה בפתרון תקשורת לרכב עם תקן מתחרה בתמורה ל־44 מיליארד דולר, אך העסקה בוטלה לאחר שהרגולטור הסיני סירב לאשרה. משזה לא קרה, רכשה החברה את ואיוניר, חברה קטנה בהרבה תמורת 4.5 מיליארד דולר. קוואלקום מאתגרת את מובילאיי עם שבבים לרכב כבר מספר שנים והיא מחזיקה כיום בלקוחות בהן פולקסווגן, ג'נרל מוטורס וב.מ.וו, עם צבר הזמנות בסך של 30 מיליארד דולר. גם אוטוטוקס מחזיקה ברשימת לקוחות דומה, כמו גם בחוזים עם יונדאי ורנו. צבר ההזמנות שלה עומד על 300 מיליון דולר שיתקבלו עד שנת 2027.

קריאת תיגר על מובילאיי ובשורה לצרכנים

רכישת אוטוטוקס היא לא רק קריאת תיגר על מובילאיי ועל התפיסה שהיא מובילה, לפיה הכיסוי לכלל היבטי הבטיחות של הרכב צריכים להגיע אך ורק מתוך הרכב עצמו. היא גם מהווה בשורה עבור המצפים לרכבים אוטונומיים. העובדה שקוואלקום משקיעה 350 מיליון דולר בחברה הישראלית, מבשרת על כך שקוואלקום, לצד מספר יצרניות נוספות שהודיעו פומבית על תמיכה בעסקת הרכישה, מסמנת את תחום הרכבים האוטונומיים כעתיד קרוב וודאי. "רכישת אוטוטוקס מהווה אמירה משמעותית של קוואלקום כי היא מוכנה להמר על תחום הרכב האוטונומי ובפרט על שבבי תקשורת בין רכבים המיועדים לרכבים אוטונומיים, או חצי אוטונומיים מדרגה של 4 ומעלה", אומר לגלובס שחר כהן, שותף מייסד בקרן לוסיד קפיטל. "יש כאן למעשה חזית אחידה של חברות שאומרות שמעתה והלאה תקן V2X איננו מקודם רק על ידי חברה ישראלית קטנה. אין ספק שמדובר באתגר למובילאיי שמתחרה מול קוואלקום על דגמי המכוניות האוטונומיות והאוטונומיות למחצה שייוצרו בשנים 2025-2026".