האם הממשלה הקודמת עצרה את כל מכרזי וקידוחי הגז הטבעי?

שר האנרגיה האשים את קודמתו בתפקיד בהקפאת מכרזי הגז. רק שהמשיכו לקדוח • המשרוקית של גלובס

יישראל כ''ץ, הליכוד (שבע עם יעקב ברדוגו, ערוץ 14, 19.4.23) / צילום: אמיל סלמן-הארץ
יישראל כ''ץ, הליכוד (שבע עם יעקב ברדוגו, ערוץ 14, 19.4.23) / צילום: אמיל סלמן-הארץ

להגדרות הציונים לחצו כאן

נכון - ההצהרה נכונה ומדויקת
נכון ברובו - ההצהרה נכונה ברובה, אך יש בה מרכיב שאינו נכון או אינו מדויק
חצי נכון - חלק מההצהרה נכון וחלקה שגוי, או שהיא אינה כוללת פרטים מהותיים שעשויים לשנות את משמעותה
לא נכון ברובו - חלק קטן מההצהרה נכון ורובה שגוי, או שהיא מחסירה פרטים יסודיים באופן היוצר הטעיה מהותית לגבי משמעותה
לא נכון - ההצהרה כלל אינה נכונה
מטעה - ההצהרה יוצרת מצג שווא או רושם שגוי, אף שהיא מתבססת על עובדות נכונות
כן, אבל - עובדה נכונה בפני עצמה, אך עובדות שלא צוינו עשויות להעמידה באור אחר. מומלץ לבחון את הדברים בפרספקטיבה רחבה יותר
לא מבוסס - לא קיימים נתונים עליהם ניתן לבצע קביעה פוזיטיבית לגבי נכונות הטענה, ואלה גם לא נאספים
ללא ציון - המצב העובדתי מורכב מכדי לתת לאמירה ציון מובהק. הסיבות האפשריות לכך יכולות להיות: התבטאות שאינה מובהקת מספיק וניתן לפרש אותה במספר צורות, מחלוקת בין מומחים, מתודולוגיות שונות שלא ניתן להכריע ביניהן ועוד

היתרון של ממשלה חדשה הוא הלגיטימציה לגלגל אחריות למחדלי הממשלה הקודמת, והממשלה הנוכחית שמחה לנצל כל הזדמנות לעשות זאת. כך עשה גם שר האנרגיה ישראל כ"ץ כשהתארח בערוץ 14 ונשאל באיזה מצב הוא מצא את המשרד כשנכנס אליו. "מצאתי שהממשלה הקודמת השביתה את כל נושא איתור האנרגיה, הגז, ניתנה כאן הוראה", הוא סיפר. "את כל הקידוחים ואת כל המכרזים הקפיאו, באידיאולוגיה שמאלנית של להשאיר את הגז במים". לאחר מכן הוא גם תיאר מה הוא עשה בעניין: "אנחנו אפשרנו כמובן את הדבר הזה ויצאנו למכרזים".

האמנם הממשלה הקודמת הקפיאה את היכולת לקדם את משק הגז הישראלי? כולנו זוכרים את הביקורת שנשמעה על ההחלטה מדצמבר 2021 של שרת האנרגיה דאז קארין אלהרר: "בשנה הקרובה משרד האנרגיה לא יאמץ את מסקנות דו"ח בחינת מדיניות הגז הטבעי ולא יצא להליך הרביעי למתן רישיונות לחיפושי גז טבעי".

אם כן, יש להצהרה זו שני חלקים: הראשון הוא לא לאמץ את מסקנות דו"ח אדירי, שמטרתו הייתה מתן המלצות כדי להאיץ את פיתוח משק הגז הטבעי של ישראל. השני הוא לתעדף אנרגיות מתחדשות ולכן להקפיא את ההליך הרביעי למתן רישיונות לחיפוש גז. ציטוט שהיה יכול להצדיק את כ"ץ היה ההצהרה המפורשת על המניעים שלה: "כדי להבטיח ששנת 2022 תהיה שנת האנרגיות המתחדשות, הגז הטבעי יחכה".

כלומר, אלהרר ביקשה לשנות את סדרי העדיפויות של המשרד וכחלק מכך החליטה להקפיא הליך אחד שהיה אמור להוביל לחיפושים של מאגרים חדשים. אבל בניגוד לדבריו של כ"ץ, פירוש הדבר לא היה הקפאה מלאה של כל משק הגז, וקידוחים וחיפושים קיימים המשיכו כרגיל. כעבור חודשיים אלהרר הבהירה בעצמה את הדברים: "מעולם לא אמרתי שאני עוצרת את כל חיפושי הגז, אלא שלא אתן רישיונות חדשים עד שלא נבין את מצב משק הגז". כדי להרגיע היא הוסיפה: "השנה יהיו 3 קידוחים משמעותיים".

ואם זה לא מספיק, אז אפילו ההקפאה הזו לא שרדה שנה כפי שתוכנן. בסוף מאי 2022 אלהרר חזרה בה מההחלטה, הודיעה על הפשרה ובישרה: "יוצאים להליך הרביעי לחיפושי גז טבעי ישראלי".

האם לפחות הממשלה הנוכחית יצאה במכרזים חדשים? גם כאן התשובה שלילית. כבר בדצמבר האחרון, טרם השבעת הממשלה, משרד האנרגיה השלים את פרסום ההליך המדובר, בברכתה של אלהרר, שעדיין הייתה שרת האנרגיה. הממשלה הנוכחית לא התחילה בהליך חדש למתן רישיונות.

בשורה התחתונה: דבריו של כ"ץ אינם נכונים. ההקפאה שנעשתה בתקופת הממשלה הקודמת הייתה רק בהליך אחד להנפקת רישיונות חיפוש חדשים, כשהקידוחים והחיפושים הקיימים המשיכו באין מפריע ולא הושפעו. גם ההקפאה הזו בוטלה תוך מספר חודשים, ובימיה האחרונים של הממשלה הקודמת משרד האנרגיה השלים את פרסום ההליך שהוקפא.

תחקיר: יובל אינהורן

לבדיקה המלאה לחצו כאן

שם: ישראל כ"ץ
מפלגה: הליכוד
תוכנית: שבע עם יעקב ברדוגו
ציטוט: "[הממשלה הקודמת] את כל הקידוחים ואת כל המכרזים הקפיאו, באידאולוגיה שמאלנית של להשאיר את הגז במים"
תאריך: 19.4
ציון: לא נכון

כאשר שר האנרגיה ישראל כ"ץ התראיין בערוץ 14, הוא נשאל על תמונת המצב שמצא עם כניסתו לתפקיד. "מצאתי שהממשלה הקודמת השביתה את כל נושא איתור האנרגיה, הגז, ניתנה כאן הוראה", אמר כ"ץ - ומיד טען טענה כוללת הרבה יותר: "הם", כלומר הממשלה הקודמת, "את כל הקידוחים ואת כל המכרזים הקפיאו, באידאולוגיה שמאלנית של להשאיר את הגז במים". ולעומת זאת, כ"ץ ציין כי "אנחנו אפשרנו כמובן את הדבר הזה ויצאנו למכרזים". בדקנו האם אכן הממשלה הקודמת הקפיאה את כל הקידוחים והמכרזים במשק הגז הטבעי.

בדצמבר 2021, שרת האנרגיה דאז קארין אלהרר הכריזה ש"בשנה הקרובה משרד האנרגיה לא יאמץ את מסקנות דו"ח בחינת מדיניות הגז הטבעי ולא יצא להליך הרביעי למתן רישיונות לחיפושי גז טבעי". כלומר, שרת האנרגיה הכריזה על שני צעדים שקשורים זה בזה: האחד הוא לא לאמץ את מסקנות דו"ח בחינת מדיניות הגז הטבעי שעיקרו בחינת המדיניות הרצויה לעידוד ופיתוח משק הגז הטבעי בישראל ותמרוץ אקספלורציה (חקירה ואיתור) בתחום הגז הטבעי; השני הוא לא לצאת להליך הבא, הרביעי במספר, למתן רישיונות לחיפושי גז טבעי. אלהרר הצהירה במפורש על המניעים שלה: "כדי להבטיח ששנת 2022 תהיה שנת האנרגיות המתחדשות, הגז הטבעי יחכה".

אם כן, ההחלטה של אלהרר אכן משקפת שינוי בסדרי העדיפויות של משרד האנרגיה בראשותה - במסגרתו הוחלט לקדם את האנרגיות המתחדשות על חשבון הגז הטבעי. לא נדון בטיבה של ההחלטה, אולם חשוב להדגיש כי החלטה זו אינה משנה דבר לגבי הליכים קיימים. כלומר, בניגוד לדברי כ"ץ, ההחלטה של אלהרר לא עצרה את כל קידוחי הגז הטבעי או את החיפושים, כך שהקידוחים והחיפושים הקיימים לא הושפעו ממנה. חודשיים לאחר מכן, אלהרר אף הבהירה בעצמה את כוונתה: "מעולם לא אמרתי שאני עוצרת את כל חיפושי הגז, אלא שלא אתן רישיונות חדשים עד שלא נבין את מצב משק הגז" - והוסיפה: "השנה יהיו 3 קידוחים משמעותיים".

ולא זו בלבד שהממשלה הקודמת לא הקפיאה את כל הקידוחים, אלא שבסוף מאי 2022, לאחר כחצי שנה מאז שקיבלה את ההחלטה שלא לצאת להליך הרביעי, אלהרר חזרה בה מהחלטתה והודיעה: "יוצאים להליך הרביעי לחיפושי גז טבעי ישראלי".

ומה באשר לטענתו של כ"ץ, לפיה בניגוד לממשלה הקודמת, הממשלה הנוכחית אפשרה את הקידוחים והמכרזים? בהקשר זה, לא למותר לציין שכבר בדצמבר האחרון, עוד בתקופת ממשלת בנט-לפיד ועדיין כשאלהרר כיהנה כשרת האנרגיה, משרד האנרגיה השלים את פרסום ההליך המדובר, מהלך עליו בירכה גם אלהרר. נכון לעכשיו, ההליך הרביעי הוא ההליך האחרון לקבלת רישיונות לחיפושי גז טבעי.

השר ישראל כ"ץ סירב להגיב.

לסיכום, בניגוד לטענתו של כ"ץ, הממשלה הקודמת לא הקפיאה את כל קידוחי הגז הטבעי ואת כל המכרזים בענף. אומנם שרת האנרגיה דאז החליטה להשהות את הפרסום של ההליך הבא למתן רישיונות לחיפושי גז, אולם החלטה זו לא נגעה להליכים קיימים וממילא נהפכה בתוך כחצי שנה. לכן דבריו של כ"ץ לא נכונים.