ההרפתקה האמריקאית של לאומי: מחיקת ענק שתקצץ מחצית מהרווח ברבעון

כפי שנחשף בגלובס: בנק לאומי יספוג ירידת שווי של מיליארד שקל בדוחות הרבעון הראשון, בשל החזקתו (כ-14%) בבנק ואלי נשיונל - שצנח בחדות יחד עם יתר הבנקים האזוריים האמריקאיים • ההפחתה צפויה למחוק את כל הרווח של לאומי ממיזוג הפעילות בארה"ב

חנן פרידמן, מנכ''ל בנק לאומי / צילום: אורן דאי
חנן פרידמן, מנכ''ל בנק לאומי / צילום: אורן דאי

כפי שנחשף בגלובס: הפגיעה במניות ואלי נשיונל האמריקאי מגיעה לרווח של בנק לאומי , בעל המניות הגדול ביותר בוואלי. לאומי דיווח הבוקר (א') כי בדוחות הכספיים הקרובים לרבעון הראשון של שנת 2023 הוא צפוי לבצע הפחתת שווי בסכום של כמיליארד שקל למניות הבנק, שבו הוא מחזיק ב-14.2%. על הפגיעה בוואלי נשיונל דווח לראשונה בגלובס בשבוע שעבר. בלאומי מעריכים כי הפחתה זו צפויה להקטין את הרווח הצפוי ברבעון הראשון בכ-50%.

מניית הבנק האמריקאי שצנחה ב-20% השבוע והקשר הישראלי
רווח של מיליארד שקל ולא מריבית: מי שיאן מימושי הנדל"ן בבנקים?

לאומי מציין בהודעתו למשקיעים כי "ההשקעה בוואלי הינה השקעה אסטרטגית לטווח ארוך ומהווה חלק מאסטרטגית הבנק להגדיל את תיק האשראי בארצות הברית בשיתוף פעולה עם ואלי, באמצעות עסקאות השתתפות באשראי. ואלי הוא בנק בעל היסטוריה עקבית של ניהול סיכונים מוקפד, ולכן רואה בו שותף אסטרטגי. כמו כן, לאומי ממשיך להביע אופטימיות לגבי מגזר הבנקאות האמריקאי. להפחתה לא צפויה להיות השפעה משמעותית על הלימות ההון הרגולטורי".

בבנק הישראלי הסבירו עוד כי השערוך הנוכחי מחק למעשה את כל הרווח שנרשם כתוצאה מהמיזוג. זאת לאחר שהוא רשם במחצית הראשונה של 2022 בעקבות המיזוג רווח של 645 מיליון שקל (נטו ממס), והיתרה רווחי אקוויטי ודיבידנדים, שמביאים את הרווח הכולל לכמיליארד שקל.

כפי שפורסם בגלובס ביום שלישי האחרון, מניית ואלי נשיונל בנקורפ צללה בשבוע שעבר בעשרות אחוזים, לאחר שהבנק האמריקאי חטף הורדת המלצה. ירידה זו הצטרפה לירידה של כשליש משווי המניה שהתרחשה מתחילת השנה.

הורדת ההמלצה, מדרגת "קנייה חזקה" ל"תשואת שוק", בוצעה על ידי האנליסט סטיב מוס מחברת ההשקעות האמריקאית ריימונד ג'יימס, בעקבות הרגישות המעט יותר גבוהה של הבנק לריבית שהוא מעניק על הפיקדונות, ביחס לבנקים אחרים - זאת למרות שיש לבנק יחס של 102% של הלוואות לפיקדונות. מוס העריך גם כי מחיר מניית הבנק עלולה להתנהג בתנודתיות.

צניחת המניה החריפה לאחר רכישת פירסט ריפבליק ע"י ג'יי.פי מורגן

עוד לפני פרסום ההמלצה, רווחה שמועה כי ואלי נשיונל עשוי לרכוש את בנק פירסט ריפבליק שקרס. על רקע שמועות אלה טיפסה מניית ואלי נשיונל בכ-13% בשלושת ימי המסחר שקדמו לפרסום המלצת האנליסט. לפי אותן ההערכות, לאחר שהתברר כי בנק ג'יי.פי מורגן הוא זה שירכוש את פירסט ריפבליק, התעצמו הירידות במניות ואלי נשיונל.

בלאומי ניסו להרגיע את המשקיעים וציינו כי לוואלי מאזן הנתמך על ידי מקורות מגוונים מאוד. "לוואלי, שמתנהל בשמרנות ומעולם לא רשם רבעון הפסדי, נזילות עודפת של פי 1.4 ביחס לפיקדונות שאינם מבוטחים וכן בסיס לקוחות חזק ויציב - הכולל 625,000 לקוחות. כמו כן, כ-70% מהפיקדונות של ואלי מבוטחים", הסבירו בלאומי, שגם המניה שלו נפגעה בשבוע שעבר מהאירועים.