שבבים | ניתוח

המתחרה הגדולה של אנבידיה פרסמה דוחות מאכזבים. מה צפויות להיות ההשלכות על שוק השבבים?

חברת AMD אומנם עקפה את תחזיות האנליסטים בדוחות הרבעוניים, אך התחזית שלה להמשך השנה הייתה לא מספיק טובה, והמניה נופלת במסחר המוקדם • בינתיים שוק השבבים נותר אופטימי ואף צופה התאוששות במחצית השנייה של השנה • מה המשמעות של התוצאות עבור המתחרה אנבידיה, והאם המניות בתחום יחזרו לטפס?

המתחרה הגדולה של אנבידיה אכזבה. מה צפויות להיות ההשלכות על שוק השבבים? / צילום: Shutterstock
המתחרה הגדולה של אנבידיה אכזבה. מה צפויות להיות ההשלכות על שוק השבבים? / צילום: Shutterstock

מניית ענקית השבבים AMD  צונחת ביותר מ-7% במסחר המוקדם בוול סטריט, אחרי שהחברה פרסמה אתמול לאחר סיום המסחר את הדוחות הרבעוניים שלה. אומנם החברה עקפה את תחזיות האנליסטים (דיווחה על הכנסות של 5.35 מיליארד דולר, בהשוואה להערכות של 5.3 מיליארד דולר), אבל התחזית שלה להמשך לא עודדה את המשקיעים - החברה העריכה הכנסות של כ-5.3 מיליארד דולר, בעוד שהאנליסטים ציפו להכנסות של 5.48 מיליארד דולר. גם בתוך הסגמנטים עצמם, התחזית של AMD להמשך בשוק המחשבים האישיים היה חלש ונמוך ביחס למה שציפו האנליסטים.

ענקיות הטק מסתערות על ה־AI, והעובדים משלמים את המחיר | ניתוח 
אישור שיווק הקפיץ את ננוקס, אך חובת ההוכחה עדיין עליה | ניתוח 
IBM הודיעה על השהיית גיוס עובדים. הסיבה: הבינה המלאכותית 

הדוחות הללו מגיעים ברקע האופטימיות ששוק השבבים יתחיל להתאושש במחצית השנייה של 2023. בחברה אמרו כי הם נשארים "בטוחים ביכולת שלנו לצמוח במחצית השנייה של השנה".

התחזית של AMD שותפה להערכות של כלל השוק: הרבעון הראשון של השנה היה קשה לכלל השוק, הרבעון השני הצביע על התייצבות בשוק, והציפייה היא שברבעון השלישי וברבעון הרביעי תהיה האצה ועלייה. הסיבות לכך נעוצות בעיקר בהשקות מוצרים חדשים שישוחררו לשוק ברבעונים הללו. לצד זאת, המומחים מצביעים על כך שהכלכלה אמורה להשתפר.

תחזיות לא מספיק טובות וחלקן שאפתניות מדי

סרגיי וסצ'ונוק, אנליסט בכיר בבית ההשקעות אופנהיימר, התייחס לדוחות של AMD ולירידת המניה. "המשקיעים רואים את הצפי להישארות הרווח הגולמי. החברה דיווחה על 50% רווח גולמי, וזה מאוד נמוך. לצד זאת, כשמסתכלים על הביזנס של AMD מבחינת התמהיל, רואים חולשה ברוב הפעילות של החברה. בניגוד לאנבידיה , שבגדול פועלת בגיימינג ובדאטה סנטרים, לחברת AMD יש שוק נכבד במחשבים האישיים, והיא מתחרה מול אינטל. הפעילות הזה הייתה חלשה באופן כללי וירדה ב-65% משנה לשנה. גם שוק המחשבים האישיים יורד, אבל לא בסדר גודל הזה. זה אומר ש-AMD מתחילה לאבד נתח שוק, כנראה לאינטל".

סרגיי וסצ'ונוק, אנליסט בכיר בבית ההשקעות אופנהיימר / צילום: אופנהיימר
 סרגיי וסצ'ונוק, אנליסט בכיר בבית ההשקעות אופנהיימר / צילום: אופנהיימר

שחר כרמי, אנליסט טכנולוגיה בכיר בבית ההשקעות פסגות, מסביר לגלובס כי "הירידה בהכנסות הדאטה סנטרים ביחס לרבעון שלפני כן הייתה חדה יותר מהירידה אצל אינטל - מה שמעלה את האפשרות שהחברה אולי איבדה נתח שוק ברבעון הראשון".

ב-AMD ממשיכים לדבר על שיפור במחצית השנייה כאמור. "AMD מצפה להציג השנה צמיחה דו-ספרתית בתחום הדאטה סנטרים. זו תחזית מאוד שאפתנית, אחרי החולשה של הרבעון הראשון והתחזית לרבעון השני. נראה כי השוק מהסס לגבי היכולת של החברה לעמוד בה. בנוסף, החברה אינה מתחייבת להציג צמיחה של כלל הכנסותיה ב-2023 לעומת 2022, בניגוד לציפיות האנליסטים לצמיחה קלה ב-2023".

 "כולם מראים אינדיקציות להתאוששות השוק בהמשך"

בשנים האחרונות AMD לקחה מאינטל נתחי שוק משמעותיים. כרמי אומר כי "התחזיות הן שהתהליך הזה יימשך גם בשנים הקרובות. לכן, האפשרות שמא אינטל הצליחה להחזיר נתח שוק בשרתים עלולה להתפרש באופן שלילי על־ידי השוק, גם אם זו תופעה זמנית. בסופו של דבר התחרות ב-CPU הפכה יותר חריפה בתקופה האחרונה, כי נראה לנו שאינטל אגרסיבית יותר".

שחר כרמי, אנליסט הטכנולוגיה של פסגות בית השקעות / צילום: מושיק בירן
 שחר כרמי, אנליסט הטכנולוגיה של פסגות בית השקעות / צילום: מושיק בירן

ברנרד מנור, מנהל השקעות ב־IBI בית השקעות, טוען כי המתרחש במסחר המאוחר הוא אינדיקציה חלשה, אבל השוק יישר קו ביחס למצב בשוק. "צריך לקחת בחשבון את מחזורי ההתחדשות של מכשירים. הבום הגדול ברכישות מכשירים אישיים כמו מחשבים וסלולר היה כשכולנו עבדנו ולמדנו בבית - תקופת הקורונה, הרבעון הראשון של 2020. כעת אנחנו נכנסים למחצית השנייה של 2023, משמע עברנו את תקופת הפחת הטכנולוגי. כעת הגענו לשלב החידוש והריסייקל החדש - לשם עלייה מחודשת בביקוש למכשירים אישיים. זה יוביל כמובן למכירות כמותיות יותר, ויהיה ניתן לעלות מחירים".

לדברי מנור, סביר שנראה התאוששות בהמשך, "כולם מראים אינדיקציות לכך. רואים יותר לקוחות שמגבירים הזמנות. עם זאת, ההאטה תהפוך למיתון בארצות־הברית ובאירופה, וזה יחליש את הביקושים של הצרכנים, דבר שיחליש את הביקושים של החברות לשבבים. לכל אלה מצטרפת גם סין עם קצב הצמיחה שלה. סין היא גורם סיכון יותר משמעותי מאשר האטה בצמיחה. הסיבה לכך היא שמצפים ממנה להתאושש ולצמוח. מרכז הייצור העולמי הוא בסין, ולכן ההתאוששות שם ממש חובה".

אינטל עדיין מאחור בכל הנוגע לבינה מלאכותית

לגבי הבינה המלאכותית, מנור מסביר כי זו הבאז-וורד החדשה, וכל החברות מנסות להכניס יכולות בינה מלאכותית למוצרים שלהן. "גם ל־AMD וגם לאנבידיה יש תוכניות השקעות בשבבים החדשים שלהן שלא נמכרים עדיין, שם משולבות יכולות בינה מלאכותית מאוד מתקדמות. אין ספק שאינטל מפגרת מאוד מאחוריהם".

וסצ'ונוק טוען כי אנבידיה היא זו שהצליחה למתג את עצמה כמובילה טכנולוגית בשוק הבינה המלאכותית - "מה שנותן יתרון לאנבידיה, חוץ מזה שהיא חברה יותר גדולה, אלא שיש לה פעילות תוכנה ותשתית של מלאנוקס שעוזרים להם להיות מתאימים לשוק. עם זאת, יש מקום לשתיהן: אנבידיה עם הפתרון היקר יותר שמיועד ל־High End, וחברת AMD משחקת בפך הנמוך יותר של השוק. זה כמו להגיד אפל ואנדרואיד. הן יהיו אנדרואיד של עולם הבינה המלאכותית".

הדוגמה הטובה לכך היא בגיימינג: אנבידיה ו-AMD פועלות כדואופול בשוק הזה כבר תקופה ארוכה. אנבידיה מספקת כרטיסים גרפיים כבדים במיוחד שמיועדים ל-PC, בעוד ש־AMD היא שחקנית מובילה עבור קונסולות המשחקים כמו פלייסטיישן. בעניין זה מסביר וסצ'ונוק כי ככל שאנבידיה תמשיך לרדוף אחרי החלום שלה להיות חברת פתרונות מלאים, משמע להיות כמו אמזון ברעיון - ככה היא תפנה ל-AMD עוד לקוחות ושווקים שיהיו פחות רווחיים.

וסצ'ונוק מוסיף כי צריך לזכור שלמרות הבינה המלאכותית, רוב שוק השבבים זה בכלל מחשבים וסלולר: "אלה שני הוורטיקליים מאוד משמעותיים, אבל הם לא צומחים. זה מהווה משקולת על הצמיחה בשוק כולו".

כרמי אומר כי בתחום המעבדים הגרפיים (GPU), "אנבידיה כרגע מובילה בהפרש ניכר, ולא נראה שהיא יותר מדי מאותגרת על־ידי AMD. בעוד שאינטל מנסה לחדור לתחום ולא מצליחה, AMD תשיק ברבעון הרביעי את MI300, והיא תולה בו ציפיות גדולות".

לדבריו, פוטנציאל הצמיחה העיקרי למעבדים טמון בשוק ה-AI, שנזקק לשבבים בכל הסוגים בהיקפים גדולים מאוד. "ניתן לראות כי AMD מגדילה באופן ניכר את המו"פ שלה כדי לשפר את היצע הפתרונות שלה לתחום זה. גם חברות הענן הגדולות, גוגל, אמזון, מיקרוסופט ומטא, מנסות להרחיב את יכולותיהן בתחום ומתכננות עבור עצמן שבבי AI".