שדה תעופה | בלעדי

נתניהו הנחה את שמחון לבחון הקמת שדה תעופה בינלאומי חדש ברמת דוד

לאחר עשור של עיכובים: נתניהו הורה ליועצו הכלכלי אבי שמחון לבחון כלכלית הקמת שדה תעופה בינלאומי משלים לנתב"ג ברמת דוד • שמחון וצוותו יקיימו בתקופה הקרובה דיונים מול גורמי המקצוע הרלוונטיים

ראש הממשלה בוחן את האפשרות להקמת שדה תעופה משלים לנתב''ג / צילום: Shutterstock
ראש הממשלה בוחן את האפשרות להקמת שדה תעופה משלים לנתב''ג / צילום: Shutterstock

לאחר עיכובים של עשור בהקמת שדה תעופה בינלאומי משלים לנתב"ג ומאבקים לגבי מיקומו: ראש הממשלה בנימין נתניהו הנחה את יועצו הכלכלי וראש המועצה הלאומית לכלכלה, פרופ' אבי שמחון, לערוך בחינה כלכלית של הקמת השדה ברמת דוד - כך נודע לגלובס.

הנאמן ברשת ג'מבו סטוק: חובות של 40 מיליון שקל
מניית הבנק האמריקאי שצנחה ב-20% אמש והקשר הישראלי

שמחון וצוותו יקיימו בתקופה הקרובה דיונים מול גורמי המקצוע הרלוונטיים - מנהל התכנון, חברת נתיבי ישראל, רשות התעופה האזרחית ואחרים - על מנת לגבש את חוות הדעת. לפי ההערכות העדכניות, לאחר קבלת הכרעה סופית בנוגע למיקום השדה, יידרשו כ־10 שנים עד לפתיחת השדה לתנועת מטוסים. העלות נאמדת בכ־10 מיליארד שקל, שתמומן בשיתוף המגזר הפרטי (פרויקט BOT)

ההתפתחות האחרונה מגיעה לאחר שנים ארוכות שלאורכן התלבטו מקבלי ההחלטות בין שתי אפשרויות מרכזיות באשר למיקום השדה העתידי: רמת דוד בעמק יזרעאל, או בנבטים ליד באר שבע. הנחייתו של נתניהו לשמחון עשויה להוות סימן שהפרויקט עולה על המסלול לאחר גרירת רגליים של שנים.

אינדיקציה נוספת לכך שהשדה יוקם בחלופה הצפונית היא שינוי עמדתה בנושא של שרת התחבורה, מירי רגב. עד לאחרונה תמכה רגב בהקמת השדה החדש בנגב, בניגוד להמלצת הגורמים המקצועיים במשרדה. חוות דעת מקצועית מקיפה שנערכה בשנה שעברה העניקה לחלופת רמת דוד את הציונים הגבוהים ביותר.

גורמים המצויים בפרטים טענו שרגב התעקשה על החלופה הדרומית בין השאר משיקולים של אלקטורט פוליטי, כאשר המחנה הליכודי בדרום חזק משמעותית ממקבילו במושבי עמק יזרעאל. כעת, רגב צפויה להציג לנתניהו עמדה עדכנית שתואמת כנראה את גישת נתניהו, ותומכת בהקמה מידית של נמל התעופה בחלופה הצפונית, נוסף להקמת שדה שלישי בהמשך.

הכשרת שדה התעופה תקבל תעדוף בזכות חוק התשתיות הלאומיות

​נקודה אחרת שעשויה לסייע להוציא את המיזם המורכב אל הפועל היא חוק התשתיות הלאומיות, שצפוי להיות מאושר בסוף החודש בכנסת כחלק מחוק ההסדרים ותקציב המדינה. לאחר שיעבור החוק, הכשרת שדה התעופה הנוסף תוגדר כפרויקט תשתית לאומי ותזכה לתעדוף גבוה בהליכי התכנון ולהקלות בסחבת הנפוצה בפרויקטים גדולים בארץ.

עוד ב־2011 העלתה ממשלת ישראל את הצורך בהקמת שדה בינלאומי חדש, שיפחית את העומס מנמל התעופה בלוד ויאפשר אלטרנטיבה להמראות ונחיתות בתרחיש של איום ביטחוני או אחר על נתב"ג. אלא שמאז, הפוליטיקאים התייחסו אל הפרויקט כמו אל תפוח אדמה לוהט ובפועל קיבלו החלטה שלא לקבל החלטה.

ב־2014 קיבלה ממשלת נתניהו החלטה להקים את השדה המשלים ברמת דוד ("החלטה 2050"). יישום ההחלטה דשדש במקום, עד שקמה ממשלת בנט־לפיד ב־2021 ומיד ביטלה את ההחלטה. כך, לפיד ושרת התחבורה הקודמת, מרב מיכאלי, תמכו בזמנו בהקמת השדה בדרום, אבל משיקולים פוליטיים הפוכים לאלה של רגב. בעוד שהאחרונה רצתה להביא בשורה לתושבי הדרום, בממשלה הקודמת ניסו בעיקר לפייס את תושבי עמק יזרעאל, המתנגדים להקמת השדה בשטחם. לבסוף, גם החלטה זו התמסמסה, בעקבות התנגדותו של שר הביטחון לשעבר, בני גנץ, ששיקף את עמדת מערכת הביטחון אשר התנגדה להקמת השדה בנבטים, בשל הקרבה למתקנים אסטרטגיים.