אפל הכתה את התחזיות בזכות מכירות האייפונים; המניה עולה במסחר המאוחר

אפל דיווחה על הכנסות של כ-94.8 מיליארד דולר, ובכך עקפה את תחזיות האנליסטים שעמדו על 92.98 מיליארד דולר • בשורת הרווח למניה, החברה דיווחה על 1.52 דולר למניה, ב-9 סנט מעל תחזיות האנליסטים שעמדו על 1.43 דולר למניה

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: Shutterstock
טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: Shutterstock

ענקית הטכנולוגיה אפל  פרסמה בשעה זו את התוצאות הפיננסיות שלה לרבעון השני לשנת 2023. אפל דיווחה על הכנסות של כ-94.8 מיליארד דולר, ובכך עקפה את תחזיות האנליסטים שעמדו על 92.98 מיליארד דולר. בשורת הרווח למניה, החברה דיווחה על 1.52 דולר למניה, ב-9 סנט מעל תחזיות האנליסטים שעמדו על 1.43 דולר למניה.

מניית אפל עלתה ב-35% מתחילת השנה (לפני פרסום הדוחות). המניה כעת מגיבה במסחר המאוחר, והיא עולה בכ-2%.

מכירות האייפונים הסתכמו ברבעון בכ-51.3 מיליארד דולר, בכ-2.4 מיליארד דולר מעל הצפי. מנגד, מחשבי ה"מאק" היו נמוכות בכ-600 מיליון דולר מהצפי שעמד על 7.8 מיליארד דולר.

במקביל לדוחות הכריזה החברה על תוכנית לחלוקת דיבידנדים ורכישה בחזרה של מניותיה בכ-90 מיליארד דולר.

נתח השוק עלה למרות התכווצות

המצב הכלכלי העולמי השפיע על אפל כמו על שאר ענקיות הטכנולוגיה. אפל התמודדה בחודשים האחרונים עם ביקוש נמוך יותר למוצריה בשל ההרעה במצב הכלכלי של משקי הבית, לצד בעיות קשות בתוך סין - מהשווקים החשובים ביותר לחברה - הן מבחינת המכירות והן מבחינת ייצור. כלכלת סין נסגרה למשך זמן רב בגלל מגבלות הקורונה ההדוקות, שהוסרו רק לאחרונה, וכל השבתת מפעל שם עלתה לחברה בעיכובים רבים בייצור.

נציין שעל פי מחקר שערכה Canalys משלוחי הסמארטפונים העולמיים התכווצו ב-13% ברבעון הראשון של 2023, אך נתח השוק של אפל עלה בשלושה אחוזים ל-21%. 

אחד הפתרונות שבאפל בוחנים יותר ויותר כדי להתמודד עם הקשיים הוא ייצור נרחב יותר מחוץ לסין. לפי ג'יי.פי מורגן, עד 2025 אחד מכל ארבעה מכשירי אייפון ייוצרו מחוץ לסין. לצד זאת, המקבוקים החדשים צפויים להיות מיוצרים בתאילנד, ואוזניות האיירפודס בווייטנאם.

בכל שנת 2022, כחמישית מסך ההכנסות של אפל נבעו ממכירות באזור סין, ואנליסטים מזהים את המכשול שם בחודשים האחרונים. בשנת 2021 הכנסות אפל בסין צמחו ב-28 מיליון דולר והיוו כמעט שליש מהגידול של אפל כולו, כך שמובנים החששות של אפל ששולחים אותה "לחפש את עצמה" מחוץ למדינה.

ברבעון הנוכחי אפל אף פתחה חנויות פיזיות ראשונות בהודו, אבן דרך משמעותית עבורה. זה מראה את הפוטנציאל שאפל רואה בהודו גם כשוק צרכני וגם כבסיס ייצור. נתח השוק של אפל בשוק הסמארטפונים בהודו עומד על 6%, בעיקר בגלל המחיר הגבוה של האייפונים. לפי מחקר של Counterpoint שפורסם ב-CNN, מאז שנת 2017 ייצור הסמארטפונים בסין צנח בכ-10%, ובאותה המידה, הנתח של הודו צמח. אפל עצמה הרחיבה כאמור בחודשים האחרונים את הייצור בהודו בשל המשברים בשרשרת האספקה בסין.

היחידה שלא הודיעה על סבב פיטורים נרחב

על אף כל הקשיים, חשוב להזכיר שלהבדיל מענקיות הטכנולוגיה האחרות, אפל היא היחידה שלא הודיעה על סבב פיטורים נרחב כדי להתמודד עם המצב הכלכלי הקשה. הסיבה לכך נעוצה בזה שאפל היא ככל הנראה היחידה שנהגה בשמרנות בגיוס עובדים, ולכן מצליחה להישמר מתהליכי הפיטורים.

המשקיעים בעיקר מצפים לחדשנות אמיתית בקרוב מצדה של הענקית האמריקאית. באחרונה, פורסמו שמועות רבות סביב קסדת המציאות המורחבת של אפל, אך התעשייה בעיקר משתגעת סביב תחום הבינה המלאכותית והמשקיעים מחפשים לראות איך כל חברה משלבת את הפיתוחים האחרונים בשירותיה. סביר שאפל בעצמה תתייחס לזה - ולא מעט.