ברקת נגד קוקה-קולה: "המוצרים בישראל מהיקרים בעולם, שוקל להכניס אותם לפיקוח"

משרד הכלכלה שלח למנכ"ל החברה המרכזית למשקאות קלים, יצרנית ומשווקת קוקה-קולה בישראל, הודעה על כוונה להכניס את מוצריה לפיקוח ודרישה לנתונים שיסבירו מדוע מחיריה בארץ הם מהגבוהים בעולם • שר הכלכלה ניר ברקת: "הדבר היחיד שמנחה אותם הוא רווח מונופוליסטי על גבו של הצרכן הישראלי"

קוקה-קולה ישראל / צילום: Shutterstock, defotoberg
קוקה-קולה ישראל / צילום: Shutterstock, defotoberg

משרד הכלכלה והתעשייה דורש מחברת קוקה-קולה להציג נתונים כספיים, וטוען כי "בידינו אינדיקציות שמוצרי הקולה בישראל הם מהיקרים בעולם, ואנו שוקלים להכניס את מוצרי הקולה לפיקוח".

משבר הדרכונים ייפתר? אלו ארבע הלשכות הגדולות שייפתחו ללא תור 
בדרך למשבר הבא? הממשלה שמה את ההייטק בתחתית סדר העדיפויות | פרשנות
מס הסוכר בוטל. אז למה חברות המשקאות מעלות מחירים? | בדיקת גלובס

המשרד שלח היום (ב') לניר לוינגר, מנכ"ל החברה המרכזית למשקאות קלים בע"מ (המייצרת ומשווקת את מוצרי קוקה-קולה בישראל), הודעה על כוונה להכניס את מוצריה לפיקוח ודרישה לקבלת נתונים שיחשפו מדוע מחירי קוקה-קולה בישראל הם מהגבוהים ביותר בעולם.

"המונופולים בישראל התרגלו להעלות מחירים מבלי להניד עפעף. הדבר היחיד שמנחה אותם הוא רווח מונופוליסטי על גבו של הצרכן הישראלי", אמר שר הכלכלה והתעשייה ניר ברקת.

לדבריו, "משרד הכלכלה בהנהגתי יפעל בכל הכלים העומדים לרשותנו כדי לא לאפשר עליות מחירים מופרזות ולא מוצדקות, שמקשות על החיים של אזרחי ישראל. חברת קוקה-קולה ישראל מעלה מחירים שלא בצדק, על אף ירידת מחירי התשומות בעולם ולמרות ביטול המס על משקאות ממותקים. נגמרו הימים בהם אזרחי ישראל ישלמו הרבה יותר מיתר העולם, רק בגלל שאפשר לגבות מהם בלי גבול וללא בקרה. אזרחי ישראל הם לא פרה חולבת של אף אחד, ובכוונתנו לשים סוף לחגיגה על גבם". 

שר הכלכלה ניר ברקת / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט
 שר הכלכלה ניר ברקת / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

"אינדיקציות לכך שמוצרי הקולה בישראל הם מהיקרים בעולם"

ד"ר יונתן בצלאל, ראש אגף תקציבים והמפקח על המחירים במשרד הכלכלה והתעשייה, שלח את ההודעה לחברה מתוקף סמכותו בהתאם לסעיפים 6 ו-31 לחוק פיקוח על מחירי מצרכים ושירותים, תשנ"ו-1996.

"חברתכם מהווה בעל מונופולין בשוק משקאות הקולה (הרגיל והדיאטטי), בהתאם להכרזת הממונה על התחרות מיום 10.5.1998, ובידה מונופולין בשוק משקאות הקולה האמורים", כתב ד"ר בצלאל לחברת קוקה-קולה ישראל. "מן המידע שבידינו מסתמן כי מחירי מוצרי הקולה העיקריים, אותם אתם מייצרים ומשווקים, הם היקרים בקטגוריה. בבדיקה השוואתית לשווקים בעולם, ישנן אינדיקציות לכך שמוצרי הקולה בישראל הם מהיקרים בעולם. לאחרונה, בסמיכות לביטול המיסוי על משקאות ממותקים, הודיעה חברתכם על כוונתה לייקר את מחירי מוצריכם בשיעור ניכר, באופן שעשוי להשפיע על תחום המשקאות בישראל בכללותו".

על-מנת לבחון את הצורך בפיקוח על מחירי המשקאות, דורשים במכתב מהחברה המרכזית להעביר בתוך 21 ימים נתונים ומסמכים, בהם דוחות כספיים מבוקרים לשנים 2018-2021, דוחות כספיים לשנת 2022, מאזני בוחן, פירוט העמסת עלויות חשמל, שכירות, אחזקה ושכר עובדים.

עוד דרש המפקח על המחירים במשרד הכלכלה והתעשייה כי חברת קוקה-קולה ישראל תחשוף כמויות ייצור וכמויות מכר של מוצרי הקולה בישראל, מרכיבי המוצר והכמויות פר מוצר, עלויות אריזה והובלה, הרווח התפעולי המיוחס למגזר משקאות הקולה לשנים 2018 עד 2022 ונתונים נוספים.

מדוע דווקא מוצרי הקולה על הכוונת של משרד הכלכלה

משרד הכלכלה פרסם כהשוואה מחירי מוצרי קולה בישראל לעומת מדינות אחרות בעולם, אולם במשרד לא ציינו מהם הפרשי המע"מ, המיסוי והפיקדון בכל מדינה שתורמים לגובה המחירים.

מהנתונים שפרסם המשרד עולה כי מחיר בקבוק קולה 1.5 ליטר עולה ביפן, המדינה הזולה ביותר למוצר, 3.7 שקלים, בעוד בישראל, המדינה היקרה ביותר מאלה המצוינות בטבלה, מחיר בקבוק עומד על 9.1 שקלים - פער של 121%.

מחיר בקבוק קולה זירו 1.5 ליטר עומד בקנדה על 5 שקלים, ובישראל על 8.8 שקלים - פער של 63%. מחיר שישיית בקבוקי קולר 1.5 ליטר ביפן עומד על 22 שקל, לעומת ישראל, בה מחיר שישיית בקבוקים עומד על 45.7 שקל - פער של 91%. מחיר פחית קולה בארה"ב עומד על 2.1 שקלים, לעומת 5.5 שקלים בישראל - פער של 224%. מחיר פחית קולה זירו ביפן עומד על 1.8 שקלים, לעומת 5.3 שקלים בישראל - פער של 149%.

רשימת המוצרים בפיקוח המדינה כוללת בין היתר ביצים, גבינה צהובה, גבינה לבנה, חלב ולחם. הכנסה לפיקוח של משקאות הקולה עשויה לעודד את הצריכה בשל הורדת המחירים, כך שהצהרת משרד הכלכלה היא מפתיעה, במיוחד לאור העובדה שמס הסוכר שהוטל על-ידי שר האוצר דאז אביגדור ליברמן ובוטל לאחרונה, כמו גם מהלכים נוספים של הממשלה, היו אמורים לצמצם את הצריכה של משקאות ומאכלים עתירי סוכר.

נזכיר כי בתחילת חודש מרץ החברה המרכזית למשקאות הודיעה על העלאת מחירים. מחיר המשקאות הקלים עלה בכ-6.7%, ומחירי המשקאות האלכוהוליים התייקרו גם הם, כשבירות קרלסברג וטובורג עלו ב-6.7%, בירות גינס ווינשטיפן עלו ב-4.7%, ומחירי המשקאות המוגזים בבקבוקי חצי ליטר עלו בכ-2%. בסוף מרץ חתם שר האוצר בצלאל סמוטריץ' על ביטול מס הסוכר, והצהיר אז כי הורדת המס תתגלגל אל הצרכנים - מה שלא קרה.

מקוקה-קולה ישראל לא נמסרה תגובה, אולם נזכיר כי בחודש מרץ, לאחר שהודיעו על ההתייקרות, פרסם משרד הכלכלה השוואת מחירים דומה, כשכתגובה טענו בחברה המרכזית כי הם אינם נכונים, וכי מנתוני נילסן וסטורנקסט ניתן לראות כי מחירי קוקה-קולה בישראל הם מהנמוכים מבין המדינות המובילות בעולם.