מושב הקיץ של הכנסת החל: איפה עומדים חוקי המהפכה המשפטית, ובמה תעסוק הכנסת?

שיחות ההידברות בבית הנשיא נמשכות, אך הצדדים לא הגיעו להסכמות על הנושאים שבלב המחלוקת, והשאלה כעת היא האם ייקבע דד-ליין ומה יקרה אם השיחות יתפוצצו - האם רה"מ ימשיך מהמקום שהפסיק או ידחה את קידום החוקים • נתניהו: "אנחנו נחושים להגיע להסכמות בנושא הרפורמה" • מובילי המחאה הודיעו על יום מחאה ביום חמישי הקרוב

יו''ר ועדת החוקה, ח''כ שמחה רוטמן / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת
יו''ר ועדת החוקה, ח''כ שמחה רוטמן / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

מושב הקיץ של הכנסת נפתח השבוע אחרי חודש של פגרה. בשלב זה לא נקבעו דיונים בוועדות לקידום חוקי המהפכה המשפטית, אך העיניים נשואות לראש הממשלה בנימין נתניהו, שיכול בכל רגע להעלות לקריאה הסופית את החוק לשינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים, לצד קידום יתר החוקים בוועדות. נתניהו הבהיר כי אם לא יושגו הסכמות, החקיקה תקודם, אך סירב עד כה לנקוט בדד-ליין במקרה שלא יהיו הסכמות.

כרגע הקואליציה מתמקדת בהעברת תקציב המדינה, שחייב לעבור עד 29 במאי - אחרת הכנסת תפוזר. התקציב עבר במושב הקדם בקריאה ראשונה, וכעת החל מרתון דיונים בוועדות הכנסת לקראת קריאה שנייה ושלישית. 

רשות החדשנות בהודעה חריגה: החקיקה המשפטית הביאה את רוב הסטארט-אפים הישראלים החדשים להירשם בחו"ל
פרופ' ידידיה שטרן חושף את מאחורי הקלעים של ההידברות בבית הנשיא
עו"ד דוד חודק בראיון בלעדי: "לא קונה שאומרים לי 'סמוך עליי, לא תהיה דיקטטורה'"
המהפכה המשפטית בהשהיה, אבל הסכנה כבר מחלחלת | אורי פסובסקי, טור סופ"ש

שיחות ההידברות בין הקואליציה ליש עתיד והמחנה הממלכתי נמשכות, אך הצדדים לא הגיעו להסכמות על הנושאים שבלב המחלוקת, והשאלה כעת היא האם ייקבע דד-ליין ומה יקרה אם השיחות יתפוצצו - האם נתניהו ימשיך מהמקום שהפסיק או ידחה את קידום החוקים. 

חוקי הרפורמה המשפטית, שנמצאים בשלבי חקיקה שונים, יהיו אחד הנושאים המשמעותיים במושב הכנסת הנוכחי. בינתיים בוועדת החוקה נקבעו דיונים בעניין פרשת NSO, הכלת אמצעי זיהוי ביומטריים וחוק חדלות פירעון.

חוק נוסף שעומד על הפרק הוא חוק הגיוס. בג"ץ קבע כי המועד האחרון לחקיקת החוק הוא סוף יוני, לאחר שנדחה מספר פעמים. בהסכמים הקואליציוניים נקבע כי החוק יאושר בטרם אישור התקציב, אך נבחנת אפשרות לדחות את חקיקת החוק.

חוקים נוספים שהקואליציה מתכוונת לקדם הם הקמת המשמר הלאומי של השר איתמר בן גביר, חוק עונש מוות למחבלים וחוק איזוק אלקטרוני בנוסח המצומצם של בן גביר. לפי הנוסח החדש, ניתן יהיה להצמיד אזיק אלקטרוני לגברים אלימים רק אם הורשעו פעם אחת או שיש כתב אישום נגדם בעבירת אלימות, בתנאי שהתקבלה הערכת מסוכנות. בכך בוטלה ההצעה הקודמת שנפלה בכנסת, לפיה ניתן להצמיד אזיק במקרה שהוצא צו הגנה.

איפה עומדים חוקי המהפכה?

אחד החלקים המרכזיים והשנויים במחלוקת הוא שינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים. החקיקה הגיעה עד לשלב הסופי לפני קריאה שנייה ושלישית, אושרה בוועדת החוקה בזמן שכבר היה צפוי כי נתניהו יכריז על עצירת החקיקה, ואף הונחה במזכירות הכנסת. באופוזיציה התרעמו על המהלך ודרשו למשוך את הצעת החוק, אך המצב לא שונה, והמשמעות היא שניתן להעלותה להצבעה בכל עת ולאשר אותה.

לפי הצעת החוק, הרכב הוועדה לבחירת שופטים ימנה 11 חברים עם רוב של 6 לקואליציה. הוועדה תכלול את נשיאת בית המשפט העליון ושני שופטי עליון, שר המשפטים ושני שרים נוספים, שלושה חברי כנסת מהקואליציה ושניים מהאופוזיציה. שני השופטים הראשונים בקדנציה ימונו ברוב של 6 מתוך 11 חברי הוועדה - כלומר, לפי בחירת הקואליציה. במינוי השלישי יידרש כי ברוב יהיה גם חבר אופוזיציה, ובמינוי הרביעי הרוב יכלול חבר אופוזיציה ושופט עליון.

התיקון גם יאפשר לקואליציה לבחור את נשיא בית המשפט העליון הבא ברוב רגיל, ובכך לשלוט בזהות חבר נוסף בוועדה לבחירת שופטים. בבחירת שופטים לערכאות הנמוכות ישבו בוועדה נשיא העליון לצד נשיא בית משפט מחוזי ושלום.

הצעת החוק לפסקת ההתגברות ברוב של 61 חברי כנסת והגבלת בג"ץ מפסילת חוקים אושרה בקריאה ראשונה ועברה לדיון בוועדת החוקה. במסגרת הצעת החוק, בג"ץ יוכל לפסול חוקים הנוגדים חוקי יסוד ברוב של 12 מתוך 15 שופטי בג"ץ.

חוק "דרעי 2", הקובע כי בג"ץ לא יוכל להעביר ביקורת שיפוטית על מינוי שרים, ובכך לאפשר את מינויו של יו"ר ש"ס אריה דרעי לשר, עבר בקריאה ראשונה. החוק לביטול עילת הסבירות נעצר בדיונים בוועדת החוקה לפני קריאה ראשונה; והחוק הקובע כי היועצים המשפטיים למשרדי הממשלה לא מחייבים, לא קודם.

חוק התרומות לנבחרי ציבור אושר בוועדת השרים במרץ השנה. לפי הצעת החוק, לעובד ציבור ומשפחתו יתאפשר לקבל במתנה כספים למימון הליכים משפטיים או טיפולים רפואיים באמצעות גיוס כספים מגורמים פרטיים. ועדת הכנסת החלה להכין את החוק של ח"כ עמית הלוי מהליכוד לקריאה ראשונה במושב הקודם, ומאז לא חידשה את הדיון. החוק אושר בוועדת השרים למרות התנגדות של היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה והמשנה גיל לימון, שטענו כי "אימוץ ההצעה יכול להביא לכך שפעילות שכיום נחשבת למושחתת - תיחשב לחוקית".

חוק מח"ש, שעבר בקריאה טרומית, נעצר גם הוא. לפי הצעת החוק שיזם ח"כ משה סעדה מהליכוד, המחלקה לחקירות שוטרים תוצא מהפרקליטות לגוף נפרד שיקבל סמכויות חקירה פליליות של פרקליטים ויהיה כפוף לשר המשפטים יריב לוין. ח"כ סעדה אמר השבוע כי החוק יקודם במושב הנוכחי. בעקבות קידום החוק, ארגון הפרקליטים הכריז בפברואר על שביתת אזהרה.

הליכי ההידברות נמשכים; נתניהו: "נחושים להגיע להסכמות"  

שיחות ההידברות בין הקואליציה למפלגות יש עתיד והמחנה הממלכתי נמשכות. אתמול (א') אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו כי "אני משוכנע שניתן להגיע להסכמות", אך ההתבטאויות של יריב לוי, בנין גנץ ויאיר לפיד מלמדות כי אין התקדמות.

לוין אמר בהפגנת תומכי הרפורמה המשפטית בשבוע שעבר כי הוא משוכנע שניתן להגיע להסכמה, אך האשים את האופוזיציה בכך שהיא דוחה כל הצעת פשרה. במקביל תקף לוין את בג"ץ ואמר כי הוא מגן על מחבלים ואנסים. בתגובה הביע גנץ ספק אם הקואליציה רוצה להגיע להסכמות. "האמירות השקריות ומשולחות הרסן של לוין נגד בג"ץ מעוררות מחשבות קשות על היכולת להגיע להסכמות בשיחות, הסכמות שנחוצות כל-כך לעם ישראל בעת הזו". 

היום (ב') אמר גנץ בפתח ישיבת סיעת המחנה הממלכתי: "לצערי ההידברות בבית הנשיא, הגם שנעשית באווירה טובה ומכבדת, לא באמת מתקדמת, ובפרט לא בסוגיה של הוועדה לבחירת שופטים. אנחנו לא מפחדים מדרך ארוכה, לחתור להסכמות, אך לא נאפשר משחק על זמן כדי לאפשר לקואליציה לקדם את החקיקה במקום ובזמן שיהיה לה נוח". 

ואילו ראש הממשלה נתניהו אמר היום אחר-הצהריים במליאה: "ראינו את התמיכה בהפגנת הענק. מנגד, רואים את ההפגנות מהצד השני. זו עדות לדמוקרטיה התוססת שלנו". לדבריו, "אנחנו נחושים להגיע להסכמות בנושא הרפורמה. ואני מאמין שעם רצון טוב ונכונות אמיתית אפשר להשיג הסכמות".

נשיא המדינה יצחק (בוז'י) הרצוג העביר אתמול ביקורת מרומזת על ההתבטאויות: "אנחנו עושים בבית הנשיא מאמץ סיזיפי לקיים דיאלוג והבנה", אמר. "זה מחייב את כולנו לנהוג במתינות לרסן התנהגויות והתבטאויות, לגלות אחריות במיוחד בהתייחסות לשליחי ומשרתי ציבור".

השיחות נמשכות, וכרגע המחלוקות המרכזיות נותרו בעינן: אופן בחירת השופטים ואופן הגבלת בג"ץ מלפסול חוקים עדיין מצויים במחלוקת. 

בתוך כך, מובילי המחאה הודיעו על יום מחאה ביום חמישי הקרוב. לדבריהם, "הבוקר יתחיל בכל הכוח בשיבוש, הפגנות, צעדות ושיירות כפי שקרה בכל ימי השיבוש וההתנגדות. כולל בצמתים מרכזיות בכבישים המהירים ובאיילון". מובילי המחאה מכוונים את המחאה נגד קידום חוק הגיוס, במקביל לחשש מקידום חוקי המהפכה המשפטית.