אמזון עקפה את תחזיות ההכנסות והרווח וטסה ב-11% במסחר המאוחר

בעיצומו של גל פיטורים גדול, אמזון מדווחת על הכנסות ורווח מעל הצפי • דיווחה על רווח של 31 סנט למניה על הכנסות של 127.4 מיליארד דולר, שיפור גם ביחס לתחזיות וגם ביחס לנתון מהרבעון המקביל אשתקד • סיפקה תחזית מעודדת לרבעון השני

מרכז לוגיסטי של אמזון / צילום: Shutterstock
מרכז לוגיסטי של אמזון / צילום: Shutterstock

בעיצומו של גל פיטורים גדול, חושפת הלילה (חמישי) אמזון  את דוחותיה הכספיים לרבעון הראשון של 2023. הכנסות אמזון ברבעון הראשון עמדו על 127.4 מיליארד דולר, מעל לתחזיות האנליסטים שחזו הכנסות בהיקף 124.53 מיליארד דולר. הרווח למניה עמד על 31 סנט למניה, גבוה ביחס לציפיות האנליסטים, שקיוו ל-21 סנט למניה. ברבעון המקביל אשתקד, לצורך השוואה, הסתכמו ההכנסות ב-116.44 מיליארד דולר, בעוד שההשקעה של ענקית הטכנולוגיה ביצרנית הרכב ריביאן עלתה לה באותו הרבעון בהפסד של 38 סנט למניה. 

אמזון יוצאת לגל קיצוצים שני בישראל: עשרות עובדים פוטרו 
● המזל הרע של אנדי ג'סי: המנכ"ל הראשון של אמזון אחרי בזוס נקלע לסחרור לא צפוי 

ההכנסה הרבעונית בתחומי הענן הסתכמה ב-21.3 מיליארד דולר, כאשר האנליסטים ציפו להכנסות של 21.2 מיליארד דולר. אמזון סובלת מירידה מתמשכת בשיעור הצמיחה בתחום הענן: ברבעון הרביעי בשנה שעברה, הכנסות AWS פספסו את התחזית וצמחו ב-20% בלבד, שיעור נמוך ביחס לצמיחה של 27.5% ברבעון השלישי של השנה שעברה. גם בגזרת הפרסום החברה עקפה את התחזית עם הכנסות של 9.5 מיליארד דולר לעומת תחזית ממוצעת שיעמדו על 9.1 מיליארד דולר.

המניה סיימה את המסחר בוול סטריט הערב בעלייה של 4.6%, וכעת ממריאה ב-11% במסחר המאוחר בתגובה לדוח.

תחזית החברה לרבעון השני היא להכנסות של 127-133 מיליארד דולר, כך שהטווח העליון של הצפי שלה גבוה מתחזיות האנליסטים למכירות של 129.8 מיליארד דולר.

שלא כמו מיקרוסופט שחשופה בעיקר לתקציבי מחשוב בארגונים או גוגל ומטא שחשופות לתקציבי המפרסמים, אמזון רגישה בעיקר לסנטימנט הכלכלי של כלל ציבור הקונים ולשיעור האינפלציה והריבית בארה״ב. לכן, מאמצי ההתאוששות שלה איטיים יותר, בהשוואה לדוחות הטובים שהגישו שלוש החברות בשבוע האחרון.

תחרות מאתגרת במיוחד בתחום שירותי הענן

כאמור, במטרה להתייעל ולחזור לרווחיות, אמזון מנהלת בשבוע האחרון סבב פיטורים גדול שני במספר בתוך חצי שנה בלבד, הכולל הפעם 9,000 עובדים בעולם. הבוקר פוטרו 40-50 עובדים ממרכזי הפיתוח של החברה בישראל שהועסקו בתחומי בחטיבת הסרטימינג טוויץ', במחלקות גיוסי העובדים ואף פגעה בעסקי הליבה שלה, פלטפורמת הענן AWS, בה פוטרו עובדים בארה״ב, בקנדה ובקוסטה ריקה. במקביל, מנהלים בחברה מאמצים להגדיל את הפיתוח בתחומים חדשים בהם פעילות המכולת ללא קופות, שירותי בריאות, שירות אינטרנט לווייני ובינה מלאכותית.

הסביבה של אמזון הופכת מאתגרת במיוחד בזירה התחרותית מול שירותי הענן של גוגל ומיקרוסופט - שתי החברות דיווחו על צמיחה גבוהה ברבעון האחרון ביחס לרבעון המקביל בתחום (28% ו-16% בהתאמה), באופן שעלה על הציפיות. שתי החברות מנהלות כעת מאמצים נרחבים לשלב את פלטפורמות הבינה המלאכותית החדשות שלהן גם במוצרי הענן על מנת להמשיך ולהגדיל את הצמיחה ברבעונים הקרובים, עם הרעב העולמי ההולך וגדל ליישומי בינה מלאכותית בתחומי עיבוד שפה טבעי ופיתוח תוכנה. אמזון סובלת מנחיתות יחסית בתחום, לאחר שרק לפני שבועיים הציגה טכנולוגיה מתחרה לזו של גוגל ומיקרוסופט, תוך הסתמכות רבה על חברות חיצוניות, דוגמת AI21 הישראלית. החברה הציגה את מודל הבינה המלאכותית שלה למפתחים, בדרוק, המקבילה לקופיילוט של גיטאהב ומיקרוסופט.