חדשות רעות למעסיקה הגדולה בהייטק: אינטל עם ההפסד הרבעוני הגדול בתולדותיה. מה עומד מאחוריו?

ענקית השבבים דיווחה על ההפסד הגדול ביותר ברבעון מאז הקמתה, וצופה שהמגמה השלילית תימשך גם ברבעון הבא • אינטל סובלת כבר כמה רבעונים מהירידה הדרמטית במכירת מחשבים אישיים, שנחשבת לחלק מהותי בהכנסותיה • נקודת האור: בחברה ציפו לתוצאות גרועות אף יותר • למרות השפל, קפצה המניה במסחר המאוחר ב-5%

בניין אינטל / צילום: Shutterstock
בניין אינטל / צילום: Shutterstock

אינטל , המעסיקה הגדולה בהייטק בישראל, דיווחה על הכנסות של 11.7 מיליארד דולר, מעט מעל לתחזיות האנליסטים, שצפו שתכניס 11.04 מיליארד דולר ברבעון הראשון של השנה. ההפסד המתואם למניה הסתכם ב-4 סנט, בעוד האנליסטים ציפו להפסד גבוה יותר של 15 סנט למניה. יחד עם זאת - מדובר בהפסד הרבעוני הגדול ביותר בתולדותיה.

כך מכין האיש העשיר בעולם את חמשת ילדיו לרשת אימפריה 
"הפכנו עניים יותר": למה בריטניה לא מצליחה לצנן את האינפלציה

ההפסד הנקי של אינטל הסתכם ברבעון ב-2.8 מיליארד דולר. לשם השוואה, ברבעון המקביל אשתקד רשמה רווח נקי של 8.1 מיליארד דולר, או 87 סנט למניה. זהו הרבעון החמישי ברציפות שבו ענקית השבבים רושמת ירידה במכירות והרבעון השני ברציפות של הפסדים. זהו גם ההפסד הרבעוני הגדול ביותר של אינטל בכל הזמנים, אחרי ש"גבר" על הפסד של 687 מיליון דולר ברבעון הרביעי של 2017.

התחזית של אינטל לרבעון הנוכחי היא להכנסות של כ-12 מיליארד דולר והפסד של 4 סנט למניה, בעוד האנליסטים בוול סטריט מצפים להפסד של סנט אחד למניה על הכנסות של 11.75 מיליארד דולר.

מניית אינטל הגיבה בירידה קלה במסחר המאוחר לאחר פרסום הדוחות, אך לאחר מכן עברה לעלייה של כ-5%. מתחילת השנה עלתה בשיעור צנוע של כ-11%, לאחר שבשנה האחרונה מנייתה צנחה ב-36%.

החברה כבר חזתה ירידה בהכנסות ועלייה בהפסדים

כזכור, גם ברבעון הקודם פירסמה אינטל תוצאות קשות שבחברה בוודאי ישמחו להשאיר מאחור. ההכנסות ברבעון האחרון של 2022 צנחו ב-28% בהשוואה לרבעון המקביל בשנה הקודמת והגיעו ל-14 מיליארד דולר. כבר אז חזתה החברה שהכנסותיה יירדו וכי הפסדיה יעמיקו.

אינטל סובלת זה מספר רבעונים מהירידה הדרמטית במכירת מחשבים אישיים - הודות לעובדה שחלק הארי של הכנסותיה עדיין תלוי בסגמנט שוק זה. שוק המחשבים האישיים התקרר משמעותית בשנה האחרונה, יחד עם שאר מוצרי האלקטרוניקה הסובלים מירידה במכירות בשל הצמצום בכח הקנייה של הצרכנים, ההתייקרות בעקבות השינויים בשערי המט"ח בארה"ב, ועליית הריביות - שבתורה מייקרת את ההלוואות וגורמת לצרכנים לחשוב פעמיים לפני קניית מוצרי מותרות.

אינטל משתדלת להשיק שבבים גם בעולמות הבינה המלאכותית והשרתים, אך טרם זכתה להצלחה מרשימה בתחום. במצגת משקיעים אומרת אינטל כי יותר מ-10 יצרניות שרתים יטמיעו את שבב השרתים החדש "ספיר רפידס" (Sapphire Rapids) שהושק בתחילת השנה לאחר עיכובים רבים. יחד עם זאת, האנליסט הבכיר מינג-צ'י קו מחברת ההשקעות TF מהונג-קונג, טוען כי בכל הקשור בהשקה האחרונה- אינטל בבעיות.

קו, שמרבה לכסות את חברות השבבים והחומרה, בהן אפל וסמסונג, צייץ בטוויטר כי הביקוש לשבבים נמוך בכ-50% מהציפיות של אינטל וכי אחת הסיבות לכך היא מיקרוסופט שהפחיתה את ההזמנות מאינטל בעשרות אחוזים, ובמקביל הגדילה את ההזמנות מהחברה המתחרה אמפר - סטארט-אפ אמריקאי שמפתח שבבים לשרתים בהתבסס על טכנולוגיה של ARM המתחרה לזו של אינטל. עסקה זו, שצפויה לצאת לפועל בשנה הבאה, עשויה להפחית את העניין של מיקרוסופט בארכיטקטורת השבבים של אינטל, X86, ולתת יתרון נוסף למתחרה ARM, שכבר היום משרתת את אמזון בקצבים הולכים וגדלים באמצעות שבב גרביטון המפותח בישראל.

אם תתגשם התחזית של קו, תהיה זו מכה נוספת לאינטל שנסוגה מזירת כריית מטבעות הקריפטו - כאשר החליטה על הפסקת ייצור שבבים לשוק.

ויש גם הסכם ייצור היסטורי משותף

בינתיים, הודיעה אינטל לצד המתחרה הוותיקה ARM על הסכם ייצור היסטורי משותף: במסגרת אסטרטגיית הייצור ההמוני שמכתיב המנכ״ל פט גלסינגר, אינטל תייצר לראשונה שבבים המבוססים על ARM לטלפונים חכמים ומחשבים במפעליה העתידיים, שיתבססו על מעגלים בגודל 18 אנגסטרם. באמצעות המהלך, אינטל רואה את עצמה יותר ויותר כמפעל ייצור חברות המתמחות בתכנון כמו ארם וקוואלקום, ופחות כספקית של ארכיטקטורה סגורה כמו X86.

אינטל נמצאת כיום בתנופת בנייה של מפעלים ופסי ייצור חדשים, מתוך מטרה לשלוט בתחום הייצור ולהתחרות אגב כך ב-TSMC ובסמסונג. למאמץ זה היא נכנסת כשהיא סובלת מירידה דרמטית בהכנסות בשל התלות שלה בשוק המחשוב האישי - עדיין סגמנט ההכנסות הבולט ביותר שלה.

כזכור, היום בצהריים דיווחה גם חברת הבת מובילאיי  על הפחתת התחזיות בהיקפי המכירות של מערכות נהיגה אוטונומיות. לטענת מובילאיי, שוק המכוניות החשמליות בסין הושפע לרעה מהפחתות המחירים, מהורדת סובסידיות וחולשה כללית בכלכלה. החדשות איכזבו את המשקיעים, והמניה פתחה את המסחר היום בוול סטריט בירידה חדה של כמעט רבע משוויה.