מטא הצליחה לעקוף את תחזית ההכנסות ברבעון הראשון

ענקית הטכנולוגיה, פייסבוק לשעבר, דיווחה על הכנסות של 28.65 מיליארד דולר ועקפה את התחזיות שעמדו על 27.62 מיליארד דולר • בחברה דיווחו על 2.04 מיליארד משתמשים פעילים מדי יום, עלייה של 4%, יותר גבוה מתחזיות האנליסטים שעמדו על 2.01 מיליארד משתמשים

מארק צוקרברג, מייסד ומנכ''ל מטא / צילום: צילום מסך
מארק צוקרברג, מייסד ומנכ''ל מטא / צילום: צילום מסך

ענקית הטכנולוגיה מטא  (פייסבוק לשעבר) פרסמה בשעה זו את התוצאות הפיננסיות שלה לרבעון הראשון לשנת 2023. מטא דיווחה על הכנסות של 28.65 מיליארד דולר, ובכך עקפה את תחזיות האנליסטים שעמדו על 27.62 מיליארד דולר. בשורת הרווח החברה דיווחה על 2.2 דולר למניה, מעל לתחזיות האנליסטים שציפו לרווח של 2.03 דולר למניה.

המניה סיימה את המסחר בוול סטריט הערב בעלייה קלה של כ-0.9%, וכעת מזנקת ב-10% במסגרת המסחר המאוחר בתגובה לדוח.

בחברה דיווחו על 2.04 מיליארד משתמשים פעילים מדי יום, עלייה של 4%, יותר גבוה מתחזיות האנליסטים שעמדו על 2.01 מיליארד משתמשים. מספר המשתמשים החודשיים עמד על 2.99 מיליארד, כמצופה.

מארק צוקרברג, מנכ"ל ומייסד החברה, הודיע בעבר כי שנת 2023 היא "שנת היעילות" בעבור החברה - מגמה שבמטא מקווים להטמיע ולהמשיך בה גם בשנים הבאות. המשמעות היא בעיקר לעבוד בצורה רזה ויעילה יותר, במקום הניפוח האדיר שהיה עד עכשיו. מאז ההודעה המניה נמצאת במגמת עלייה, וחתכה את ההפסדים ההיסטוריים שלה בשנה שעברה.

בסוף 2022 במטא דיווחו על 87 אלף עובדים, הכפלה במספר העובדים בתוך פחות משלוש שנים. מיד לאחר מכן, החליטו ללכת לשני סבבי פיטורים שפורסמו עד כה: בחודש נובמבר היא הודיעה כי תפטר יותר מ-11 אלף עובדים (כ-13% מכוח האדם בחברה). בחודש מרץ הודיעה על סבב פיטורים שני, שכולל קיצוץ של 10 אלף משרות נוספות בשלוש פעימות שונות.

המשקיעים אהבו את המהלכים הללו. אם בשנת 2022 מניית מטא צנחה ב-65%, כעת, מתחילת השנה, מניית מטא עלתה בכ-70%. צריך לומר, מדובר רק בחצי הדרך לתיקון הנפילה בשנה שעברה. בסוף שנת 2021, מחיר מניית מטא היה בשיא של כ-370 דולר למניה, וכיום המחיר הוא 212 דולר למניה (לפני פרסום הדוחות).

נלחמת על תקציבי פרסום נמוכים יותר

כל זה מגיע ברקע השנה הקשה ביותר של מטא עד כה. שנת 2022, התאפיינה במצב כלכלי קשה שהוביל לצמצומי תקציבים, ובמקרה של פייסבוק - תקציבי פרסום בשוק שהיא חולשת עליו. בגלל האינפלציה, עליות הריביות והחשש ממיתון, חברות רבות צמצמו את התקציבי הפרסום שלהם - מה שגרם לחברות הפרסום השונות, בהן פייסבוק וגוגל, להילחם על תקציבים נמוכים יותר.

אבל זו לא הייתה הבעיה היחידה של מטא: צוקרברג הודיע בזמנו כי החברה תשקיע במטא-וורס ותהיה קודם כל חברת מטא-וורס, אותם עולמות וירטואליים ומציאות מדומה או מורחבת. המשקיעים ראו בדאגה את ההשקעה הענקית של החברה על חשבון עסקי הליבה, מה שגרם לצוקרברג לשנות גישה ולחזור לעסקי ליבה קודם כל.

נוסף על כך, הפגיעה במטא לא רק נבעה מהמצב הכלכלי, אלא גם מהשינויים של ענקית הטכנולוגיה אפל. יצרנית האייפון שינתה את מדיניות הפרטיות שלה, והזהירה משתמשים כי אפליקציות מסוימות מעוניינות "לבלוש" אחריהם מחוץ לאפליקציה עצמה, כדי לאסוף נתונים נוספים. פייסבוק טענו כי זה פגע אנושות ביכולת לטרגט פרסומות עבור משתמשי אפל. המשמעות: לכל דולר שמושקע בפרסום יש פחות השפעה בפייסבוק.

אחת הביקורות המרכזיות של האנליסטים על מטא, שלמרות בסיס המשתמשים הרחב של פייסבוק, היא לא מצליחה להגדיל את ההכנסות מפרסום. אפשר לראות את זה כחלק מהקשיים שהערימו על מטא, או אפילו על התחרות הקשה מול טיקטוק. פייסבוק תצטרך להוכיח את עצמה וללמוד איך לנצל את בסיס המשתמשים הענקי שיש לה, כ-3 מיליארד משתמשים.