מדד S&P 500 נתקל בתקרת זכוכית. האם הוא יפרוץ אותה?

שוק המניות האמריקאי אינו יורד, אך גם כל ניסיון שלו לעלות נתקל בהתנגדות ברמת 4,150 הנקודות • אז כשאין אינדיקציה שמכאן הכיוון הוא מעלה, רכישה של מניות ברמות הנוכחיות היא משום הימור פרוע

 

מה זה ניתוח טכני?

שיטה לקבלת החלטת השקעה בשוקי ההון, שמתבססת על התנהגות השוק. הגרף הוא התוצאה הסופית של משוואת קבלת ההחלטות של כל המשקיעים בשוק, ובכך מגלם את כל המידע הרלוונטי להחלטה

הכותב הוא מנתח טכני, בורסה גרף מקבוצת Guideline

הגם ששוק המניות האמריקאי אינו יורד, הרי שמנגד הוא לא ממש עולה. המומנטום וחדוות העליות שהחלו לפני שבועות מספר נעצרו פעם נוספת, לקראת רמת ההתנגדות.

היתרון על המדדים בתל אביב והחשיפה לדולר: תשואות חריגות למסלולי ה-S&P 500 בפנסיה ובהשתלמות | ניתוח
"נוצרו הזדמנויות": קרנות הגידור מסכמות רבעון. מי בלטו במיוחד ומי נותרו מאחור? | בלעדי

נראה כי שלושת המדדים המובילים בשוק האמריקאי - S&P 500, נאסד"ק והדאו ג'ונס - נתקעו ומחכים לאיזה טריגר שיוציא לדרך מהלך. בטווחים הארוכים, אלו שמכתיבים את הכיוון, המגמה עודנה שלילית.

בלא מעט מפולות, אחרי מהלך ירידות משמעותי החלה רגיעה שנמשכה מספר חודשים, ונטעה את התחושה כאילו תמו השנים הרעות.

אין עסקה בלי חישוב יחס סיכוי־סיכון 

מסחר במניות אינו לונה פארק, ומי שנכנס לכך לשם הריגוש והגברת אדרנלין, אבוי לו. בסך־הכול מדובר בעבודה פקידותית, ללא חדוות יצירה.

ישנו אתגר מנטלי ואינטלקטואלי אבל לא ריגוש פיזי. יש כאלה הממתינים לאיתותי קנייה, שמבחינתם הם נקודת ההחלטה. אלא שאיתותי קנייה נבדלים באיכות שלהם וברמות הסיכון שבהם. בניגוד לאיתות מכירה, קבלת איתות קנייה משאירה מקום לשיקול דעת ולבדיקה מעמיקה יותר של אחד המרכיבים החשובים ביותר בתהליך ההחלטה - יחס הסיכוי־סיכון.

לטעמי, אין כניסה לעסקה ללא מדידת יחס הסיכוי בה מול הסיכון, או לפחות מדידת הסיכון.

כיצד עושים זאת? נתחיל עם מה שלא עושים: הצבת פקודת סטופ אוטומטית במיקום שרירותי שמגדיל את כוח הסבל של הסוחר היא פתח לצרות. למניה יש תנודתיות טבעית, ועסקאות דורשות זמן כדי להתפתח. בלתי אפשרי לכפות סטופ שרירותי על עסקה. הוא חייב להיות ממוקם במחיר שנסיגה אליו תעיד על טעות, עלייה ברמת הסיכון והפיכת העסקה לבלתי כדאית.

איך מחשבים ועל מה חושבים

לכל עסקה שאתם מבצעים יש מחיר קנייה, במונחים של קבלת החלטות המבוססת על הגישה הטכנית. בדרך כלל הפעולה מתבצעת לקראת תום יום המסחר, כאשר הנר מקבל את צורתו הסופית וברור מי שלט בזירות. טרם קבלת האיתות מחשבים את השיעור שבין מחיר הקנייה לשער המניה הנמוך של היום, ואת התוצאה כופלים ב־1.5 - זהו מקדם ההחלקה. זה המחיר שאם המניה תגלוש אליו, יהיה ברור שההחלטה כשלה, שרמת הסיכון עולה ויש לצאת מהעסקה. זו הדרך לקיים מסחר רווחי שמתחיל בשמירה של ההפסדים קטנים.

הרף של נובמבר מסרב להישבר

בניתוח הנוכחי אחזור לטווחים הארוכים, שעדיפים לטעמי על טווח הזמן הקצר שנוטה להחליף כיוונים וקצבים ומקשה מאוד לקבל החלטה בת קיימא, גם ברמת המדדים וגם ברמת המניות. הטווחים הארוכים הם שקובעים את הכיוון ואת רמת הסיכון בשוק.

● יקל עלי לומר שהשוק מחפש כיוון והמשוואה הטכנית מאוזנת, כך שאם מדד S&P 500 יפרוץ התנגדות מסוימת הוא יעלה, ואם יפרוץ תמיכה מסוימת אז הוא יירד. אבל זו אינה הערכת השוק המצופה ממני, אני בדעה שיש לבחור כיוון בהתאם לנתונים. ואלו אינם חיוביים.

● מרץ הסתיים לא טוב - נר קטן וכישלון נוסף של השוק לייצר שער סגירה גבוה מזה הגבוה של נובמבר, כמו בכל החודשים מאז. בגרף החודשי ניתן לראות את ניסיון הנפל לעשות זאת, בדמות הצללית העליונה הבולטת מעל לשער הגבוה של נובמבר. הצללית העליונה שייכת למוכרים, והם עדיין שם.

● העליות האחרונות בשוק החלו מנקודת שפל (אוקטובר 2022) נמוכה מקודמתה (באוקטובר 2021). התנהגות זו כשלעצמה מתייגת את מהלך העליות האחרון כזמני. ברוב המקרים, תוכלו להסיק מכך שרמת הסיכון בשוק גבוהה.

מצב של "קניות יתר" וסיכון גובר

שימו לב לממוצעים הנעים - לא ככלים למתן איתותי קנייה ומכירה אלא כמדדי מומנטום, מדדי תאוצה. הם מסודרים כך שהשוק מצוי מתחת לממוצעים הנעים; הממוצע הקצר (זה שקרוב יותר לשוק) מצוי מתחת לארוך, שניהם משופעים מטה והשיפוע שלהם מתחזק; וכמו כן המרחק ביניהם הולך וגדל.

אלו סימנים להצטברותו של מומנטום שלילי. כמו בדיקת רנטגן שחושפת שברים מתחת לעור נקי מפגיעה.

בתחתית הגרף תוכלו לראות את המדד הסטוקסטי. תפקידו הוא להתריע על מצבי "קניות יתר", והעובדה שעבר את רמת ה־80%, לצד פרמטרים נוספים שחלקם הוצגו, מלמדת שהשוק מצוי בעמדה שממנה נוח לרדת.

רמת הסיכון הנוכחית כפי שהודגמה בשלל פרמטרים, אינה מזמינה יציאה למסע קניות. העובדה שהשוק אינו יורד אינה מבטיחה שמכאן הכיוון כלפי מעלה, ורכישה ברמות הנוכחיות, סמוך לרמת ההתנגדות, היא בבחינת הימור פרוע.