המשבר בשוק הדיור: היקף המשכנתאות נחתך ב-50% בתוך שנה

בחודש שעבר נלקחו משכנתאות בהיקף של 6.8 מיליארד שקל - גידול של 18% לעומת היקפי המשכנתאות שנלקחו בחודש פברואר האחרון, אך ירידה של כ-50% לעומת חודש מרץ 2022 • הסיבה: העלאות הריבית בשנה האחרונה, שייקרו מאוד את המשכנתאות והגבילו את הלווים ביכולת לקחת אותן

שוק המשכנתאות / עיבוד: טלי בוגדנובסקי
שוק המשכנתאות / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

6.8 מיליארד שקל נלקחו כמשכנתאות בחודש שעבר (מרץ 2023). מדובר בגידול של 18% לעומת היקפי המשכנתאות שנלקחו בחודש פברואר האחרון, אך ירידה של כ-50% לעומת חודש מרץ 2022 ושל 21% לעומת המשכנתאות שנלקחו בחודש מרץ 2021 - כך עולה מנתוני בנק ישראל.

הערים שמובילות את הירידה במחירי הדירות | ניתוח 
קופת האוצר חזרה לגירעון במרץ. הסיבה: הקיפאון בשוק הנדל"ן 

שוק הדירות נמצא בתחילתו של שפל עמוק, דבר שבא לידי ביטוי בירידות של כ-40% במספר העסקאות החודשיות שמבוצעות בשוק. רשות המסים פרסמה השבוע כי הכנסות המדינה ממיסי מקרקעין ירדו אף הן בשיעור של 43% ברבעון הראשון של 2023 לעומת זה של שנה שעברה. היקפי המשכנתאות שנלקחים יורדים בהתאם, ולראשונה מאז 2020 נמדדו שלושה חודשים ברצף שבהם היקפי המשכנתאות החודשיים לא חצו את רף ה-7 מיליארד שקל.

כל זה קרה על רקע העלאות הריבית בשנה האחרונה, שייקרו מאוד את המשכנתאות והגבילו את הלווים ביכולת לקחת אותן. הנתון שפרסם בנק ישראל היום (ג') אינו מפולח לפי מספר הלווים, אך מנתוני החודשים האחרונים עולה כי מספר המשכנתאות שנלקחות בחודשים האחרונים נמצאים ברמה של הרבעון השני של 2020, שבו הציבור יצא מסגר הקורונה הראשון. משכנתה ממוצעת שנלקחת בשוק החופשי הגיעה בחודשים האחרונים לכ-950 אלף שקל.

ההערכה היא כי על אף העלייה שנרשמה בחודש מרץ לעומת פברואר, השוק נמצא בתהליך של ירידה. נתוני חודש אפריל צפויים להיות נמוכים במיוחד עקב חג הפסח, אך גם החודשים הקרובים לא יביאו עימם הקלה או שינוי מגמה.