אלונה בר און: "הבעיה הכי חריפה בתקשורת, זו שבאמת מאיימת על המשך קיומה, היא היעדר האמון"

מו"ל גלובס התייחסה בפתח כנס של גלובס ובנק ONE ZERO, שאירח את הרמטכ"ל היוצא אביב כוכבי לאירוע ראשון, לחשיבות אמון הציבור במוסדות המדינה ולתפקידה של העיתונות • "בגלובס התחייבנו ליצור תקשורת אחרת, שמתמקדת במקצועי, במידתי ובענייני, על חשבון המפלג, המתלהם והצהוב"

מו''ל גלובס אלונה בר און בכנס GEXECUTIVES, אמש / צילום: יוסי כהן
מו''ל גלובס אלונה בר און בכנס GEXECUTIVES, אמש / צילום: יוסי כהן

"בגלובס התחייבנו ליצור תקשורת אחרת, שמתמקדת במקצועי, במידתי ובענייני, על חשבון המפלג, המתלהם, הטפל, השלילי והצהוב" - כך אמרה אתמול (א') מו"ל גלובס אלונה בר און בפתח כנס של גלובס ובנק ONE ZERO, שאירח את הרמטכ"ל היוצא אביב כוכבי לאירוע ראשון לצד בכירי המשק. בר און התמקדה בנאומה בחשיבות של המגזר העסקי להחזרת האמון של הציבור במוסדות המדינה, שכן הוא זה שנתפס כחסר פניות ובעל אתיקה, ולתפקידה של העיתונות. 

עו"ד טולצ'ינסקי: "הוועדה לבחירת שופטים צריכה להמשיך לכלול את לשכת עורכי הדין"
יו"ר ONE ZERO: "המהות שלנו היא לשנות סדרי עולם בענף הבנקאות" 

בר און התייחסה בתחילת דבריה לחשיבות האמון, נושא הדגל והחזון של גלובס. "חברת יחסי הציבור הגדולה בעולם, אדלמן, מפרסמת כבר כ-20 שנים דוח שנקרא 'ברומטר האמון', שסוקר מדי שנה 32 אלף אנשים ב-28 מדינות, לא כולל ישראל, אגב. כבר 15 שנים שהדוח הזה מצביע על פגיעה באמון, שהולך ונשחק, במידה רבה במקביל למהפכה הדיגיטלית ופריחת הרשתות החברתיות".

"בכל שנה", מסבירה בר און, "הברומטר מצביע על מגמה מרכזית אחת. את שנת 2023 הדוח הגדיר כשנת הקיטוב הפוליטי. הממצאים הם ש-80% מהאנשים לא מוכנים לעבוד עם ולגור ליד אנשים עם דעות פוליטיות שונות משלהם. 70% לא מוכנים גם לעזור להם". בר און הגדירה את "הקיטוב הפוליטי" כסוג של שנאה, שלא שונה משנאה על בסיס גזע, דת או מין.

"מיכה גודמן מגדיר את זה כווירוס שתוקף את המערכת הדמוקרטיות", אמרה בר און. "ואכן דוח אדלמן מראה כי רמת השנאה הפוליטית גבוהה במיוחד במדינות דמוקרטיות, כמו ארה"ב, אנגליה ואירופה המערבית.

"כשהאנשים בסקר של אדלמן נשאלו על הסיבות לירידה באמון ולעלייה בקיטוב הפוליטי, הם הצביעו קודם כל על הפוליטיקאים, ואז גם על התקשורת, כגורמים שמניעים ומתדלקים חוסר אמון. לפני 5 שנים, כשרכשנו את גלובס, ראינו את המגמות העולמיות והמקומיות, והבנו שהבעיה הכי חריפה בתקשורת, זו שבאמת מאיימת על המשך קיומה, היא היעדר האמון". 

מתווך עוין

בר און הסבירה כי כשהתקשורת בעצמה הופכת את הידע והמידע למקוטב ושלילי ומוטה על-ידי שבטים פוליטיים ואג'נדות אישיות - התקשורת איננה מתווך יעיל, כפי שהיא אמורה להיות, אלא מתווך עוין, שפוגע באמון ובחוסן. "לכן בגלובס התחייבנו ליצור תקשורת אחרת, שמתמקדת במקצועי, במידתי ובענייני, על חשבון המפלג, המתלהם, הטפל, השלילי והצהוב. תקשורת שמתווכת מציאות ולא מהנדסת אותה, שמכניסה את כל השבטים לתוך השיח. ללא דעות קדומות וללא שנאות, חרמות ותיוגים", אמרה בר און.

בר און חילקה את העולם העיתונאי לטווחים. "בטווח הקצר", היא ציינה, "אין ספק שיותר נעים להיות עיתון בנוסח קבוצת כדורגל או מפלגה. לאלה יש שונאים קולניים אבל גם אוהדים מאוד קולניים. אבל בטווח הבינוני ובוודאי הארוך, המגמות העולמיות מצביעות על צורך ציבורי עולמי אדיר בבניית אמון. במובנים רבים זה 'אוקיינוס כחול'. כי גופים שיודעים לקטב, להתלהם ולפגוע באמון - כבר יש מספיק. אז היום אנחנו קצת לבד בזה, אבל בהמשך אין לי ספק שיבואו עוד, כי זה הכיוון אליו האזרחים בכל העולם מצביעים".

בר און הוסיפה כי האמון הגדול ביותר כיום נמצא בעולם העסקי. אמון בשיעור של 18% אולי לא נראה הרבה, אך בהתחשב ב-0% אמון בתקשורת וב-7% אמון נטו בממשלות, לפי דוח אדלמן, זה לא מעט בכלל.

לפי הדוח, למגזר העסקי יכול להיות תפקיד משמעותי בשיקום האמון, כי הוא המגזר שנתפס כהכי מסוגל, מקצועי, אתי ולא פוליטי. "החדרת השיח והמודעות לנושא האמון, הוא תשתית שתוביל לשיפור החיים של כולנו - כל השבטים, כל המגזרים וכל הדעות", אמרה בסיום נאומה.

***גילוי מלא: האירוע נערך בשיתוף בנק ONE ZERO ובחסות אגמון עם טולצ'ינסקי עו"ד