חזרה לימים הגדולים? מה מאיים על הנסיקה של הביטקוין

על רקע קריסות הבנקים בארה"ב, דווקא שוק הקריפטו רושם השנה הצלחה ומהווה אלטרנטיבת השקעה • מאז תחילת השנה זינק הביטקוין ב-80% ואף חצה שוב את רף ה-30 אלף דולר למטבע • מה הוביל לשינוי ומהם הגורמים שעלולים לשנות את התמונה?

ביטקוין. בדרך למשבר נזילות? / צילום: Shutterstock
ביטקוין. בדרך למשבר נזילות? / צילום: Shutterstock

האם הקריסות של בנקים בארה"ב יהפכו את 2023 לשנה שבה הביטקוין חוזר לימיו הגדולים? לאחרונה חצה המטבע הדיגיטלי הפופלרי את רף ה-30 אלף דולר, לאחר שהתחזק ביותר מ-80% מתחילת השנה. בכך גם הסתיימה בעצם הקורלציה שהייתה בין ערכו של מטבע הקריפטו המוביל למגמה השולטת בבורסות הבולטות בעולם.

אלא שאנליסטים הפועלים בשוק הקריפטו חוששים ש"החגיגה" עומדת להסתיים, מפני שנזילותו של המטבע הדיגיטלי יורדת - והיא עלולה להוריד משמעותית את שוויו ותשפיע על שוק הקריפטו כולו.

נזילות המטבע, אחד המדדים הבולטים למידת הקלות שניתן לקנות או למכור מטבע, ירדה לאחרונה לשפל של 10 חודשים, על פי קונור ריידר באתר ההשקעות הקריפטו Kaiko. לפי ריידר, ירידת הנזילות מתרחשת בגלל שחברות שקונות ומוכרות קריפטו מאבדות גישה למערכות תשלומים המתבצעות בדולר.

הביטוי לנזילות נמוכה של המטבע מגיע בתנודתיות גדולה יותר בשוק המסחר. ריידר מסביר שזו אחת הסיבות לעלייה החזקה של הביטקוין החודש, אך סיבה זו יכולה גם לגרום לצלילה בשווי המטבע באותה המידה.

אלי מיזרוח, מנכ"ל בית השקעות לנכסים דיגיטליים סילבר קסטל, מסביר את מקור מקור משבר הנזילות: "אנו רואים שנפח המחזורים ירדו לאחר קריסת בורסת הקריפטו FTX (בנובמבר 2022 - א.כ) ועלו מעט בזמן משבר הבנקים. הסנטימנט היה מאוד שלילי מאז נובמבר האחרון. שחקני קריפטו רבים שאיבדו נכסים בקריסה חששו מהשקעה נוספת בשוק ושחקנים אחרים הקטינו חשיפה, ונפח המחזור ירד".

הרגולטור האמריקאי נגד בורסות הקריפטו הגדולה בעולם

אלא שנזילות נמוכה אינה הבעיה היחידה של הביטקוין. בחודש האחרון נראה שהרגולטור בארה"ב שם דגש מיוחד על בורסת המסחר Binance (ביננס) - הבורסה הגדולה בעולם למסחר בקריפטו. אם מהלכי הרגולטור האמריקאי יפגעו במסחר בבורסה, אפשר להניח שגם הביטקוין לא יצא ללא פגע. 

לאחרונה פורסם כי ביננס נתבעת על ידי הרגולטור הפיננסי, ה-CFTC, בארה"ב בשל סחר בלתי חוקי ומדיניות ציות "זוועתית" לנהלים.

החדשות הרעידו את השוק באופן מיידי והביטקוין ירד ב-3% בתוך דקות מההצהרה על התביעה. מטבע המסחר של ביננס, BNB, צנח ביותר מ-6% לפני שההצהרה פורסמה. אלא שהביטקוין התאושש די מהר, וחזר להיסחר מעל לרף של 30 אלף דולר.

גורם מרכזי בשוק הקריפטו טוען כי "החשש העיקרי כעת הוא שבטווח הקצר הנזילות בשוק תהיה בסכנה משמעותית יותר. אם 'יוצרי השוק' שנותרו יצאו מביננס והפעילות תיפסק בתוך ארה"ב - הנזילות תיפגע אף יותר"

שי דתיקה, מנכ"ל ומייסד של חברת המסחר בנכסים דיגיטליים INX מסביר את הלך הרוח בשוק: "ככל שיש יותר שחקנים בשוק אנו רואים יותר נזילות וככל שיש פחות אנו רואים פחות נזילות וכרגע אנו רואים את ארה"ב מכריזה מלחמה על שוק הקריפטו". לדבריו, הרגולטור האמריקאי חרד לחשיפה הגוברת של האזרח הפרטי לשוק הקריפטו ומנסה לצמצם את החשיפה לשוק.

דתיקה מחלק את פעילות הרגולטור בארה"ב נגד מטבעות הקריפטו לשלושה אלמנטים שונים: הבנקים הקורסים מעלים את החשש אצל הרגולטור ומעוררים התערבות וסגירת גופים דיגיטליים, כדוגמת סיגניצ'ר וסילברבנק; תביעות נגד בורסות דיגיטליות מצד ה-CFTC מהוות נדבך נוסף; וההכרזה על המטבעות הדיגטלים כניירות ערך המצריכים אישורים מיוחדים ורגולציה הדוקה. האלמנטים הללו מאפשרים לרגולטור לדחוק את רגלי בורסות הקריפטו מחוץ לארה"ב ולפקח בצורה הדוקה ביותר את אלו שהותרו להישאר".

מיזרוח דווקא חושב אחרת וסבור שתביעת ביננס לא מהווה פקטור משמעותי בשוק. לדבריו, "ביננס היא הבורסה הגדולה בעולם, אך עם זאת המקרה פה הוא לא קריטי כפי שנדמה, וכנראה לא ישפיע על השוק בצורה מהותית. בורסת ביננס היא בבעלות סינית. הישויות בארה"ב הקימו חברות חוץ בכדי להימנע מהשלכות הרגולטור האמריקאי, והממשל כמובן לא אוהב את זה". מיזרוח מדגיש שהממשל מחפש את הבורסה הסינית בזכוכית מגדלת כבר כמה שנים והתביעה הזאת לא אמורה להפתיע את הגופים העוסקים במסחר במטבעות דיגיטליים.

"השחקנים התרגלו לזה ובוחרים לסחור בביננס אף שהרגולטור יוצא נגדה. זה לא מאיים על היציבות של ביננס - זה אולי יגמר בקנס והיא חברה עשירה. ראינו מכה קלה בכנף של ענקית המסחר בעקבות כך וראינו השפעה של זה באותו יום עצמו , אך השוק התאושש מאוד מהר", מסכם מיזרוח.