סטארט-אפ ראשון הגיע לחדלות פירעון: המשקיע נסוג בשל החשש לבצע השקעה בישראל

לראשונה הוגשה בקשה להקפאת הליכים בין היתר בשל חשש של משקיעים מביצוע השקעות בישראל נוכח המהפכה המשפטית: בית המשפט אישר הקפאת הליכים זמנית לחברת הסטארט-אפ לייעול הליכי בנייה קונסטרו • בבקשה נכתב: "החברה נקלעה לסערה מושלמת"

מחאת ההייטקיסטים נגד הרפורמה המשפטית / צילום: ניצן שפיר
מחאת ההייטקיסטים נגד הרפורמה המשפטית / צילום: ניצן שפיר

לראשונה הוגשה בקשה להקפאת הליכים בין היתר בשל חשש של משקיעים מביצוע השקעות בישראל נוכח המהפכה המשפטית: בית המשפט המחוזי בתל אביב אישר לאחרונה הקפאת הליכים זמנית לחברת הסטארט-אפ לייעול הליכי בנייה קונסטרו (Constru.ai). 

האם במהלך כהונת כנסת ממוצעת מתמנים 2.6 שופטי עליון? 
בדרך לשיקום: בית המשפט אישר את הסדר החוב ליונט קרדיט

החברה היא חברת הזנק טכנולוגית המפתחת פלטפורמת בינה מלאכותית עבור תהליכי בנייה. בבקשה מתוארת הטכנולוגיה כ"מהפכנית ושימושית המאפשרת ייעול וטיוב ממשיים של תהליכי בנייה יקרים ומורכבים, שאומצה על-ידי חברות מובילות בארץ ובחו"ל".

"נקלעה לסערה מושלמת" 

בבקשה כתבה קונסטרו באמצעות עוה"ד ישראל בכר ועומר קלנר ממשרד פרל כהן כי "החברה נקלעה ל'סערה מושלמת' על רקע הטלטלה בימים על ענף ההייטק הישראלי 'מבית ומחוץ', הן מחמת המשבר הכלכלי העולמי וקריסת בנקים בחו"ל שפגעו בציבור משקיעים רחב, והן לאור חששות הולכים וגוברים של משקיעים לבצע השקעות בישראל נוכח הרפורמה/המהפכה המשפטית ההולכת וקרבה".

עוד נטען כי על רקע זה מספר משקיעים, וביניהם המשקיע המוביל במסגרת סבב ההשקעה הנוכחי בחברה, נסוגו מכוונתם להשקיע בחברה. "חרף מאמציה הנמשכים של החברה לאתר משקיעים ו/או רוכשים פוטנציאליים לחברה, הגיעה החברה לכדי מצב בו אינה יכולה להמשיך ולפעול במהלך העסקים הרגיל ללא כניסה להליך משפטי מסודר של חדלות פירעון".

חובותיה של קונסטרו עומדים על 4.5 מיליון דולר. כלפי הנושים המובטחים יש לה חוב של 1.7 מיליון דולר. 

בקופת החברה היום כ-100 אלף שקל בלבד, כאשר שכר העובדים לא שולם מפברואר 2023. החברה זכאית לקבל מלקוחותיה קרוב ל-1.45 מיליון שקל.

קונסטרו ביקשה לתת צו להקפאת הליכים ומינוי נאמן זמני. היא מבקשת לאפשר לנאמן להפעיל את החברה לתקופה קצרה של 30 ימים במטרה לנסות לאתר משקיע או רוכש.

בית המשפט מינה את עו"ד דנית רימון ממשרד ארנון לתפקיד נאמנת זמנית, וקבע כי דוח ראשון יוגש עד ל-13 באפריל. השופט חגי ברנר קבע כי "לאחר שהוכח להנחת דעתי כי עסקינן בחברה חדלת פירעון, וכי מתקיימים לכאורה התנאים למתן צו פתיחה בהליכים נגד החברה, ניתן בזאת צו להקפאת הליכים נגד החברה, שיעמוד על כנו עד ליום 20.4.23". 

22 עובדים בישראל

החברה גייסה, מאז הקמתה בשנת 2017, 19.5 מיליון דולר, ובין השאר גם קיבלה מענק מרשות החדשנות בסכום של 1.75 מיליון שקל. בין המשקיעים הבולטים בה: קבוצת אשטרום, אסי טוכמאייר, מבעלי השליטה בחברת ישראל-קנדה, גלנרוק של ליאון רקנאטי, ראונד היל ונצ'רס, מארק אפסטין, ו-NFX שהובילה את סבבי ההשקעה הקודמים והודיעה עוד קודם לכן כי לא תמשיך לתמוך בחברה בשל התמקדותה בחברות צעירות. ככל שנודע, גיגי לוי עזב את דירקטוריון החברה בעבר מסיבה לא ידועה.

 קונסטרו נכנסה למשבר הכלכלי של 2022 מבלי שגייסה סבב גדול קודם לכן. המתחרה הישראלית שלה, בילדוטס (Buildots) הצליחה לסגור סיבוב גיוס הון בן 60 מיליון דולר בהובלת ויולה צמיחה ואו. ג'י. טק. בחודשים האחרונים ניסתה קונסטרו לגייס הון מהמשקיעים הקיימים, סיבוב שקרם עור וגידים וכמעט נסגר בתחילת חודש מרץ. כ-25 מתוך מעל 30 משקיעים קיימים התחייבו לשים את כספם אך התמוטטות בנק SVB בשבוע בו הייתה אמורה עסקת הגיוס להיסגר, בנוסף לחוסר היציבות בישראל - הוביל כמה משקיעים להחליט שלא לתמוך בחברה, כך לפי מקור המקורב לחברה. "בחברה הפעילו פחות מאמצי שיווק ביחס למתחרות", אומר הגורם.

כעת, מצפים בסביבת החברה להביאה לשיקום ולמוכרה לכל המרבה במחיר. בחברה תולים תקוות כי 11 פטנטים אותם רשמה, צוות של מהנדסי ראייה ממוחשבת, ורשימת לקוחות בישראל ובחו״ל - בהם אשטרום, אורון וי.ח דמרי, נוסף על לקוחות בקוריאה ובארה״ב - תביא מספר חברות גדולות להתמודד על רכישתה.

קונסטרו נאלצה לפטר עשרות עובדים בעקבות המשבר הכלכלי, וכיום היא מעסיקה 22 עובדים בישראל, לצד 32 נותני שירותים באמצעות קבלני משנה בחו"ל. בשנת 2022 הכנסות החברה עמדו על כמיליון דולר, בהשוואה ל-234 אלף דולר בשנת 2021 ו-105 אלף דולר בשנת 2020. לפי הדוח הכספי לשנת 2020, החברה הפסידה בשנת 2020 כ-3.1 מיליון דולר ובשנת 2019 כ-1.4 מיליון דולר.

החברה מציינת כי "בשנת 2022 חל גידול משמעותי בהכנסות החברה המשקף מגמה חיובית בפעילותה, ואולם נכון להיום החברה הפסדית, ונראה כי תידרש עוד תקופה עד שתעבור לפסי רווחיות, כפי הנהוג בחברות הזנק בפוזיציה טכנולוגית ועסקית הדומה לחברה".