ברקע המתיחות הביטחונית: השקל מאבד גובה מול הדולר, האירו בשיא של שנתיים

בניגוד למגמת ההיחלשות הכללית של הדולר בעולם, הוא ממשיך להתחזק מול השקל • למה זה קורה?

שקל מול דולר / צילום: Shutterstock, Lord King
שקל מול דולר / צילום: Shutterstock, Lord King

טלטלה נוספת בשוק המט"ח. מסתמנת היחלשות של השקל לעומת הדולר והאירו. הדולר מתחזק ב-1.5% מול השקל ומגיע לרמה 3.61 שקלים למטבע. בנוסף, השקל נחלש ביותר מ-1.7% לעומת האירו. שער החליפין של מטבע האירו לעומת השקל אשר מגיע לשיעור של 3.95 שקלים למטבע מסמן שיא של כמעט שנתיים.

התחזקות הדולר לעומת השקל מתרחשת במקביל להחלשות משמעותית של מדד הדולר בעולם מתחילת חודש מרץ. המדד ירד ביותר מ-3 נקודות ועומד כרגע על 101.8 נקודות.

למה אנו רואים את המצב הזה בשווקים?

יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו השקעות, מדגיש בשיחה עם גלובס את מצבה הייחודי של ישראל ושל מטבע השקל לעומת העולם. "בישראל השקל נחלש בניגוד לשתי התרחשויות שונות. אנו רואים את הדולר מתחזק לעומת השקל ובכל שאר בעולם הדולר דווקא נחלש, ועוד יותר מכך, השווקים בארה"ב עולים והיינו מצפים שהשקל יתחזק". מצב זה מסמן את הרגישות הקיימת בשוק הישראלי, כאשר למרות המגמה בשווקי העולם השקל, בניגוד לציפיות, עדיין נחלש. פריימן מסביר מדוע למרות הצפייה להתחזקות השקל, השוק חווה עוד ירידה בשער החליפין, "צריך להבין שמאז הרפורמה המשפטית יש חוסר אמון כלפי השוק הישראלי ואנו רואים שבפסח, שבו רוב הסוחרים הם זרים, מתבצע קניית מט"ח ופיחות משמעותי בחשיפה למשק הישראלי".

כאשר מוסיפים את הבעיה הביטחונית לסנטימנט השלילי שבו מצוי השוק הישראלי, פריימן מסביר, אין פלא שאנו רואים את הירידה בשוק המט"ח. פריימן מספר לגלובס שהימים הבאים יהיו חשובים ודרוש לשים לב אליהם, כאשר המשקיעים הישראלים יחזרו לסחור לאחר החג ואנו נראה כיצד השוק יגיב כאשר למשקיעים הזרים יצטרפו המשקיעים המקומיים.