זה רשמי: פינלנד הצטרפה לברית נאט"ו

לאחר שטורקיה והונגריה אישרו את הצטרפותה מוקדם יותר השבוע, פינלנד הצטרפה לנאט"ו ובכך הכפילה את גבול הברית עם רוסיה • תגובת הקרמלין: "נעקוב מקרוב על הצבת כוחות נאט"ו בפינלנד"

דגלי פינלנד ונאט''ו מחוץ לפרלמנט המדינה בהלנסקי, לאחר הצטרפותה לברית / צילום: Reuters, LEHTIKUVA
דגלי פינלנד ונאט''ו מחוץ לפרלמנט המדינה בהלנסקי, לאחר הצטרפותה לברית / צילום: Reuters, LEHTIKUVA

יותר משנה אחרי שרוסיה החלה במלחמה נגד אוקראינה, היום (ג') הצטרפה פינלנד לברית נאט"ו. זאת לאחר שהצטרפותה אושרה אתמול על ידי הפרלמנט הטורקי, ולאחר שהונגריה גם היא אישרה מוקדם יותר השבוע את ההצטרפות הפינית. 

הצטרפות המדינה לברית אחרי עשורים של שמירה על נטרליות בקונפליקט בין רוסיה והמערב קשורה ישירות לפלישה לאוקריאנה בשנה שעברה, שהטתה את דעת הקהל בפינלנד נגד רוסיה, ובעד צעד חד-משמעי בנוגע לברית עם המערב.

בתגובה להצטרפות פינלנד לברית, דובר הקרמלין מסר כי "רוסיה תעקוב מקרוב על הצבת כוחות נאט"ו בפינלנד, ושהמדינה תפעל בתגובה להצטרפות", כך על דיווח ברויטרס.

לפינלנד, המדינה ה-31 בברית נאט"ו, גבול של יותר מ-1,300 קילומטר עם רוסיה, והצטרפותה יותר ממכפילה את אזור הגבול הרוסי עם המדינות החברות בנאט"ו. בהתחשב בעובדה כי רוסיה הצהירה שפתחה במלחמה נגד אוקראינה בין היתר כדי להרחיק את הברית מגבולותיה, מדובר בהשלכה חמורה על הביטחון הרוסי. בפינלנד נהוג גיוס חובה, יש לה צבא גדול יחסית, אימונים ותמרונים משותפים עם ברית נאט"ו, והיא נחשבת ל"תוספת כוח" לחלק האירופי של הברית הצבאית, שעדיין נסמכת ברובה על הכוחות האמריקאים.

הרוסים ניסו בשנה האחרונה להפחית בחשיבות הצטרפות פינלנד לברית נאט"ו, כשהכריזו כי למעשה היא הייתה חברה בפועל - גם אם לא באופן רשמי- וכי המבחן האמיתי יהיה אם הברית תציב בסיסים קבועים וכוחות קבועים ליד הגבול עם רוסיה.