"עומדים לשלוח 4,000 מכתבים למשכירי דירות שלא דיווחו לרשות המסים"

מזה שנים שרשות המסים מנסה לבטל את הפטור ממס על השכרת דירות מתחת לכ־5,470 שקל, ללא הצלחה, אך בשנים האחרונות הלכה הרשות לכיוון אחר וביקשה לכלול בחוק ההסדרים חוק שיחייב דיווח על השכרת דירות • "אנחנו עומדים לשלוח 4,000 מכתבים לאנשים שכנראה עברו את סף הדיווח אבל לא מדווחים לנו", סיפר מנהל רשות המסים ערן יעקב בראיון חג לגלובס

מנהל רשות המסים, ערן יעקב / צילום: איל יצהר
מנהל רשות המסים, ערן יעקב / צילום: איל יצהר

מזה שנים מנסה רשות המסים לבטל את הפטור ממס על השכרת דירות מתחת לכ־5,470 שקל, ללא הצלחה. אך בשנים האחרונות הלכה הרשות לכיוון אחר וביקשה לכלול בחוק ההסדרים חוק שיחייב דיווח על השכרת דירות, גם אם שכר הדירה מתחת לסף המס. זאת, כדי לקבל תמונה על שוק ההשכרה בישראל.

מנהל רשות המסים: "בעולם בו קושרים לי את הידיים, קשה להתמודד עם כלכלה שחורה" | ראיון 
60 אלף דירות ברחבי הארץ עומדות ריקות. איך אפשר להחזיר אותן לשוק? 

היוזמה נפלה בחוק ההסדרים הקודם לשנים 2021־2022, אך נכנסה כעת שוב לחוק ההסדרים החדש. "זה לא סוד שחלק מהפטור משכירות מייצר הון שחור, ושאנחנו עיוורים בנוגע לזה. כשאני יודע שעד 5,470 שקל אני פטור ממס, מתחילים כל מיני משחקים. אני אדווח על 5,470 שקל, וזה יהיה החוזה מול השוכר, אבל אקח עוד 2,000 שקל בשחור. הפטור מייצר אינסנטיב שלילי, ואנשים הופכים ליצירתיים. מקבלי המדיניות חושבים שנכון להשאיר את הפטור משכירות, אבל לכאן צריכה להיכנס חובת הדיווח על השכרה, גם אתה לא חייב במס", אמר מנהל רשות המסים, ערן יעקב, בראיון חג לגלובס.

זה נפל בפעם הקודמת, מה הסיכוי שהפעם זה יעבור?
"אני חושב שהשתנה משהו, ומקווה שהפעם זה לא ייפול. אני מרגיש ויודע ששר האוצר הנוכחי נותן רוח גבית להתמודדות שלנו עם ההון השחור, ואני מקווה שהדבר הזה יבוא לידי ביטוי גם בכנסת".

הציבור לא רגוע מזה שלרשות המסים יהיה עליו יותר מידע. אם אני לא צריך לשלם מס, למה אני צריך לדווח?
"הפוך גוטה, בדיוק הפוך. כשאין לך מה להסתיר, ונתת לי את המידע, את הולכת לישון בשקט. כשאני לא יודע מה קורה, ואני באפלה לגבי מה יש לך או אין לך, אז אני צריך להגיע אליך ולשלוח מכתבים.

"הנה, עכשיו אנחנו עומדים לשלוח 4,000 מכתבים לאנשים שכנראה עברו את סף הדיווח אבל לא מדווחים לנו. אם הם יתנו לי מראש דיווח, הם יישנו בשקט. אם אנחנו נמשיך להיות אנכרוניסטים ולא נבין את זה שיש מהפכה שצריך לאזן בין עולם הפרטיות לעולם קבלת המידע, אז נישאר מאחור".