הראלי שאחרי הנפילה: אלו מניות ההייטק הישראליות בוול סטריט שזינקו מתחילת השנה

רוב חברות הטכנולוגיה הישראליות נהנו מהרבעון החיובי והמפתיע בוול סטריט • מי החברות שזינקו ביותר מ־55% ואיזה חברות בלטו לרעה, למרות המגמה החיובית בשווקים?

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock
וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

מניות הטכנולוגיה הישראליות שנסחרות בוול סטריט נהנו ברובן ברבעון הראשון מתשואות חיוביות. בעוד שמדד נאסד"ק עלה ב־16.8%, לא מעט חברות ישראליות רשמו תשואות גבוהות הרבה יותר, ובראשן חברת האדטק פריון נטוורק  שזינקה מתחילת השנה ב־56.4% וחברת הפינטק גלובל־אי  שעלתה בשיעור דומה. עוד מניות שבלטו בעליות הן חברת הגיימינג פלייטיקה , חברת בניית האתרים Wix  וכן קמטק  ונובה  הפועלות בתחומי מערכות הבדיקה לתעשיית השבבים.

כל החברות הללו נהנו מרבעון שהפתיע את וול סטריט, כאשר בניגוד לתחזיות הקודרות על רקע החשש ממיתון צפוי והעלאות הריבית, המדדים המובילים דווקא זינקו. במקביל לעלייה במדד הנאסד"ק, מדד ה־S&P 500 עלה ב־7%, ומדד הדאו ג'ונס רשם עלייה מתונה של 0.4%. 

 

מאבקי השליטה שקרצו למשקיעים

גם שתי החברות העוסקות בתחום הדפסות התלת־ממד, סטרטסיס  וננו דיימנשן , הניבו תשואות חיוביות גבוהות של 39.4% ו־25.7%, בהתאמה. בשתי החברות הללו, מתנהלים מאבקי שליטה שהשפיעו גם הם על המניות.

בננו דיימנשן מדובר בהשקעה של הקרן הקנדית מרצ'ינסון, שמובילה מהלך להחלפת הדירקטורים בחברה בניגוד לעמדת החברה. ובסטרטסיס ננו דיימנשן עצמה, המחזיקה ב־14.5% ממניות החברה הגישה הצעה לרכישת מלוא המניות ונדחתה על־ידי הדירקטוריון. בהמשך, העלתה ננו דיימנשן את מחיר ההצעה.

בשני המקרים, המשקיעים סבורים שהמהלכים הללו יסייעו להציף ערך לבעלי המניות, בין אם הצד שמנסה להשתלט יצליח במהלך ובין אם החברה תנקוט בצעדים להתגוננות שיובילו לכך.

הישראליות שבלטו לרעה בוול סטריט

מול ההצלחות הללו ניצבות מספר מניות ישראליות שבלטו לרעה בוול סטריט עם תשואות שליליות בשיעור דו־ספרתי, בניגוד למגמה החיובית בשוק. כך לדוגמה, מניית לייבפרסון  איבדה מתחילת השנה 56.5%, כשעיקר הירידה מיוחסת לדוחות החלשים והתחזית המאכזבת שפרסמה לאחרונה.

דורון גרסטל, מנכ״ל פריון / צילום: פריון
 דורון גרסטל, מנכ״ל פריון / צילום: פריון

לייבפרסון היא חברה דואלית, שנסחרת במקביל לארה"ב גם בבורסה בתל אביב, וכמוה גם מניות אודיוקודס  ואלוט , שנחלשו מתחילת השנה ב־15.7% וב־21.8%, בהתאמה. מניית קורנית דיגיטל , העוסקת בדפוס דיגיטלי על טקסטיל, המשיכה את המגמה השלילית שלה מ־2022 ונחלשה מתחילת השנה ב־15.7% נוספים.

בהקשר הזה נציין כי בניגוד למגמה בוול סטריט, בישראל המדד המוביל תל אביב 35 סיים את הרבעון הראשון של השנה עם תשואה שלילית בשיעור של 3.2%. בתקופה זו הכבידו על המסחר בתל אביב, בין היתר, החששות מפני השפעת החקיקה המשפטית (ראו בהרחבה בתיבה).