תחת בעלות סינית ועם הנעה חשמלית: המותג סמארט עושה קאמבק בישראל. ואילו דגמים נוספים מגיעים?

סמארט חוזר לישראל, הרכב שיוצע רק במודל "מנוי חודשי" • החשמלית העירונית הקטנה של צ'רי נחתה לבחינה בארץ • הקרוס-אובר החשמלי העממי של וולבו בסין ועוד חדשות מענף הרכב • השבוע בענף הרכב, מדור חדש

חדשות ענף הרכב / צילום: יח''צ
חדשות ענף הרכב / צילום: יח''צ

יבואני הרכב בישראל צפויים להגביר את מאמצי הייבוא של מותגי רכב חשמליים חדשים במחצית השנייה של השנה. הנחת העבודה הנוכחית בענף היא שעליית מס הקנייה על רכב חשמלי ל־35%, שמתוכננת לינואר 2024, תהיה בבחינת "שינוי כללי המשחק" בפלח ותביא להתייקרות חדה במחירי כלי הרכב, ולהאטה משמעותית במכירות בפלח.

שרת התחבורה מירי רגב: "מנכ"ל שידבר עם שר האוצר יודח, ועד אז יהיה בובה" 
למרות הפחתת מס הבלו: מחיר הדלק נשאר 6.81 שקלים
רגב תאבק? הרחבת האכיפה בנת"צ עשויה לצאת מחוק ההסדרים  

באגף התקציבים באוצר בוצעה בחודשים האחרונים עבודת מטה לבחינת מתווה חדש למיסוי הירוק, במסגרתה נעשה גם ניסיון למציאת חלופות להכנסות המדינה, שאמורות להיכנס מהגדלת המיסוי על רכב חשמלי. אולם, מקורות באוצר אומרים כי קיימת סבירות נמוכה, שהחלופות יגובשו עד תחילת ינואר. זאת בשל הנתק בין משרד התחבורה ומשרד האוצר סביב הטלת מס הנסועה והגודש, ובשל עזיבתו הטרייה של רכז התחבורה באגף התקציבים, דניאל מלצר.

העלאת מס הקניה על רכב חשמלי נקבעה בצו ב־2019 ואמורה להיכנס לתוקף אוטומטית אלא אם כן תבוטל על ידי שר האוצר. אולם, בענף מציינים כי שר האוצר נמנע מלבטל את העלאת המס הקודמת בינואר 2023 למרות דרישת ועדת הכספים.

המצב יוצר "חלון הזדמנויות" של שניים־שלושה רבעונים לייבוא מלאים של מותגי רכב חשמלי, שכבר נמכרים בישראל, לצד התחלת הייבוא של מותגים שטרם נחתו כאן.

תמחור תחרותי באירופה

במסגרת המאמץ לנצל את חלון ההזדמנויות צפוי לנחות בישראל לקראת סוף השנה המותג "SMART", שהיה בעבר בבעלות מרצדס וכיום מהווה חלק מקבוצת GEELY הסינית. המותג מתמקד כיום בייצור רכבי קומפקט־פרמיום חשמליים. נציגים מטעם המותג ביקרו בישראל בחודשים האחרונים וניהלו מגעים עם מספר קבוצות ייבוא רכב, ביניהן ככל הידוע גם "כלמוביל", שהחזיקה בעבר את זיכיון הייבוא של המותג סמארט כאשר הוא היה עדיין בבעלות מלאה של מרצדס. עם זאת, ככל הידוע עדיין לא הוכרע מי קיבל את הזיכיון.

בשלב הראשון מתוכנן להגיע לישראל הקרוס־אובר החשמלי הקומפקטי "Smart #1", ששיווקו החל החודש באירופה עם תקינה אירופאית מלאה. אורכו של הרכב 4.27 מ' בלבד, אולם לו תא נוסעים מרווח תודות לבסיס גלגלים באורך של 2.75 מ'. כמו במותג המקורי, תא הנוסעים של הרכב ניתן להתאמה עם מגוון צבעים וחומרים על פי טעמו של הרוכש. הרכב יגיע אלינו בשתי תצורות הנעה חזקות, שתיהן עם סוללה של 66 קילוואט. גרסת הבסיס מצוידת במנוע בודד עם הנעה אחורית בהספק של 272 כ"ס וטווח של עד 440 ק"מ ואילו הגרסה הספורטיבית המכונה "בראבוס" מצוידת בשני מנועים עם הספק משולב של 428 כ"ס וטווח של עד 400 ק"מ.

הקרוס־אובר החשמלי הקומפקטי ''Smart 1'' / צילום: יח''צ
 הקרוס־אובר החשמלי הקומפקטי ''Smart 1'' / צילום: יח''צ

המותג נכנס בימים אלה לאירופה עם תמחור תחרותי יחסית. מחיר של גרסת הבסיס בגרמניה מתחיל בכ־42 אלף אירו, זול בכ־2000 אירו מהמחיר בגרמניה של הדגם "ATTO3" של BYD, שמובילה את המכירות בישראל.

ב־2024 יצטרף להיצע של המותג גם הקרוס־אובר הגדול יותר "סמארט 3", שיושק בסין באמצע אפריל. אורכו של הרכב 4.4 מ', גובהו 1.55 מ' ובסיס הגלגלים שלו הוא באורך 2.78 מ'. היצע המנועים צפוי להיות דומה לזה של דגם הבסיס אולם סוללה גדולה יותר תעניק לרכב טווח משופר.

נחתה בישראל לבחינה: החשמלית העירונית הקטנה של צ'רי

שני כלי רכב חשמליים עירוניים של המותג CHERY נחתו בישראל לצורך בחינה והיתכנות ייבוא. הרכב, שנמכר בסין תחת השם EQ1 ANT, הוא הדגם הקטן והנמכר ביותר של צ'רי בסין. אורכו 3.2 מ' בלבד והוא יכול לשנע עד ארבעה נוסעים. יש לו שלדת אלומיניום שמאפשרת להפחית את המשקל העצמי ל־1 טון, ובגרסה האירופאית הוא מצויד במנוע חשמלי בהספק של כ־60 כ"ס ובסוללה של 31 קילוואט־שעה, שתומכת בטעינה מהירה בקצב של עד 40 קילוואט, ומספקת טווח משולב של עד 210 ק"מ בתקן WLTP האירופאי. לרכב יש מערך בטיחות פאסיבי והוא לא נבחן עדיין במבחני הריסוק של NCAP. הדגם משווק באירופה עם תקינה לסדרות קטנות, שמאפשרת ייבוא לישראל של עד 400 יחידות בשנה. מחירו גבוה יחסית. הרכב עולה לצרכן באיטליה כ־26 אלף יורו, מקביל למחיר של משפחתית בנזין טיפוסית.

דגם EQ1 ANT של המותג CHERY / צילום: יח''צ
 דגם EQ1 ANT של המותג CHERY / צילום: יח''צ

וולבו תתחיל לשווק בתוך מספר חודשים קרוס־אובר חשמלי "עממי" שייוצר בסין

מותג הפרמיום השוודי וולבו צפוי לרדת בעוד מספר חודשים אל העם ולהתחיל לשווק באירופה, ובישראל, דגם קרוס־אובר חשמלי קומפקטי שייוצר במפעלי החברה בסין. הקרוס־אובר החדש צפוי להיות קצר בכ־20 סנטימטרים מה־XC40 "ריצ'ארג'" - הקרוס־אובר החשמלי הנוכחי של וולבו, אולם יהיה לו תא נוסעים מרווח ומודרני תודות לבסיס הגלגלים הארוך שלו.

הרכב, המכונה כרגע EX30, יצויד במערך בטיחות אקטיבי מתקדם, כמקובל אצל וולבו, ומתוכנן להציג ציון של 5 כוכבים במבחן NCAP.

מפרטי ההנעה טרם פורסמו ואין אנחנו יודעים הרבה על הפרטים הטכניים של הדגם, אולם על פי מקורות בסין הוא יוצע עם אופציות לשתי סוללות LFP שהגדולה בהן בקיבולת 60 קילוואט־שעה עם טווח של כ־440 ק"מ. המחיר אמור להיות תחרותי מאוד יחסית למותג, ייתכן שפחות מ־200 אלף שקל בכפוף למס הקניה.

הייבוא לישראל מתוכנן לתחילת 2024.

וולבו היא חלק מקבוצת גילי הסינית, אולם היא מחזיקה מערך מחקר פיתוח וייצור עצמאי. למרות שהמכונית העתידית תחלוק פלטפורמה עם משפחת הסמארט, היא תתאפיין בעיצוב טיפוסי למותג השוודי.

הדגם החדש הוא רק אחד מארבעה דגמים חדשים ומחודשים שאמורה וולבו להשיק בשנת 2024. ביניהם גם הדור החדש של xc90, שיצויד לראשונה בהנעה חשמלית מלאה, xc60 חשמלית ודגמים נוספים.

עוד מותג סיני יוצא לשוק הישראלי והפעם במתכונת "מנוי חודשי"

קבוצת פריזבי השיקה השבוע בישראל את המותג EVeasy, שעתיד להתמקד בשיווק באמצעות ליסינג בלבד ללא מכירה פרטית. המותג הסיני שייך לרנו בשיתוף עם קבוצת JMC הסינית. בשלב הראשון יגיע דגם סדאן חשמלי המכונה "לימו". הדגם, בממדים של רנו מגאן, ניצב על בסיס גלגלים באורך 2.75 מ' ויש לו תא נוסעים מרווח, מערך פיקוד על בסיס מסכים דיגיטליים ומערכות בטיחות אקטיביות כולל בלימה אוטונומית ובקרת סטיה מהנתיב. מערכת ההנעה שלו כוללת מנוע חשמלי קדמי בהספק 160 כ"ס וסוללה של 60 קילוואט שאמורה לספק טווח של עד 450 ק"מ בתקן WLTP.

המותג EVeasy / צילום: יח''צ
 המותג EVeasy / צילום: יח''צ

המכונית תשווק רק במתכונת של "מנוי חודשי" בעלות של החל מ־2899 שקל בחודש לנסועה של עד 20 אלף ק"מ בשנה. "המנוי" כולל "תחנות יציאה" כולל אפשרות להחזיר את הרכב כבר אחרי שלושה חודשים ובחירה ב"חבילות קילומטרים שנתיות".