גולף | ניתוח

הביצועים הגרועים של עדיקה העבירו את גולף להפסד. איך זה ישפיע על מכירתה לדלתא

גם לאחר שספגה לתוכה את החברה־הבת הכושלת, ממשיכה קבוצת האופנה לסבול מהפסדי עדיקה, שעמדו אשתקד על 60 מיליון שקל • מאז הדיווח על מכירה אפשרית זינקה מניית גולף, אך היא עדיין נסחרת בדיסקאונט של כ-30% לעומת השווי המדובר במגעים בין הצדדים

סניף של רשת עדיקה / צילום: אור גפן
סניף של רשת עדיקה / צילום: אור גפן

גם לאחר שמיזגה לתוכה את חברת האופנה המקוונת עדיקה, ממשיכה קבוצת גולף  לסבול מתוצאות החברה־הבת, שהעבירו אותה להפסד של 10 מיליון שקל ברבעון הרביעי של 2022 ושל קרוב ל־18 מיליון שקל בשנה כולה. התוצאות החלשות של גולף עלולות להרתיע את הרוכשת הפוטנציאלית שלה, דלתא ישראל , שהגישה בחודש שעבר הצעת רכישה לחברה לפי שווי גבוה ביותר מפי 2 ממחיר השוק.

יעקפו את פוקס במספר החנויות? החודש הגורלי של הרשתות גולף ודלתא 
בעל השליטה בדלתא: "מעריכים שגולף עשויה להוות מנוע צמיחה עבורנו"
דלתא מקפיצה את ענף האופנה: מציעה לרכוש את גולף ביותר מכפול משווי השוק 
רגע לפני הצעת הרכישה, מנכ"לית דלתא מדברת על העבודה אצל אמא מנכ"לית גולף| ראיון

בתחילת השנה הנוכחית השלימה גולף את מחיקתה של עדיקה מהמסחר, לאחר תהליך שארך מספר חודשים ולפי שווי חברה של כ־40 מיליון שקל בלבד לעדיקה - כרבע מהשווי שבו הנפיקו גולף ודדי שוורצברג (מייסד ומנכ"ל עדיקה לשעבר) את החברה לפני כארבע שנים. במסגרת אותה הנפקה מכרו גולף ושוורצברג ממניותיהם לציבור ביותר מ־20 מיליון שקל, לפי שווי שבדיעבד התברר כמפולפל.

בשנה שחלפה החליטה גולף, בניהולו של אייל גרינברג, "להחזיר הביתה" את עדיקה באמצעות מחיקתה מהמסחר בבורסה, לאחר שזו עדכנה כי ספק אם תוכל לעמוד בהתחייבויותיה ללא הזרמת הון משמעותית.

 

כאמור גולף, שבשליטת כלל תעשיות של לן בלווטניק (52%), נמצאת כיום על המדף לאחר שדיווחה בחודש שעבר כי דלתא ישראל הגישה הצעה לא מחייבת לרכישתה, לפי שווי של עד 450 מיליון שקל. מניית גולף זינקה בעקבות ההצעה ב־70%, אך כיום נסחרת החברה בשווי שוק של כ־320 מיליון שקל, דיסקאונט של 30% המעיד על ספקות של השוק באשר להתממשות המכירה.

רשת גולף מונה כיום 320 סניפים ועוסקת בעיצוב ושיווק מוצרי הלבשה, טקסטיל וכלי בית. בין מותגיה: "גולף", גולף הום", גולף קידס" וכן "כיתן" ו"פולגת". הרוכשת הפוטנציאלית, דלתא ישראל מותגים, היא חברה־בת של דלתא גליל שבשליטת אייזק דבח. החברה עוסקת בעיצוב, שיווק ומכירה בישראל של מוצרי הלבשה תחתונה, ספורט ופנאי, בגדי ילדים, גרביים והנעלה. תחת דלתא ישראל מתנהלות 205 חנויות ברחבי הארץ, ובהן המותגים דלתא, פיקס ופנטה ריי.

מנכ"לית דלתא - בתה של מנהלת גולף המיתולוגית

לא ברור כיצד ישפיעו התוצאות העסקיות החלשות של גולף על כוונת הרוכשת, אבל אם תיסגר עסקה יש בה צעד סימבולי מעניין. מנכ"לית דלתא ישראל, ענת בוגנר, היא הבת של אילנה קאופמן, המנכ"לית המיתולוגית של רשת גולף. בוגנר מכירה היטב את גולף וגם עבדה בה בעברה.

אם להתרשם מהדוחות הכספיים, ממתינה לה עבודה רבה. בסיכום 2022 היו הכנסות גולף 954 מיליון שקל, ירידה קלה ביחס לשנה קודמת. בשורת הרווח התפעולי נרשם הפסד של 7.8 מיליון שקל, למול רווח תפעולי של 46.5 מיליון שקל ב־2021. בשורה התחתונה נרשם כאמור הפסד של 17.6 מיליון שקל, מול רווח של 48.8 מיליון שקל בשנה שלפני כן.

מוקדי ההרעה מתבלטים בחלוקה למגזרי הפעילות של גולף. הרשת פועלת בשלושה מגזרים - תחום אופנת ההלבשה, שכולל מכירת מוצרי הלבשה עליונה ותחתונה; מגזר אופנת הבית שכולל מכירת מצעים, מגבות וכלי בית; המגזר השלישי הוא זה של עדיקה, שמוכרת באונליין פריטי אופנה, גם ממותגים מוכרים, ומחזיקה במספר קטן של חנויות פיזיות.

הכנסות מגזר אופנת ההלבשה הסתכמו ב־361 מיליון שקל, עלייה של 7.7% ביחס ל־2021. הרווח התפעולי המגזרי נחתך ב־64% ל־17.7 מיליון שקל, בעיקר עקב עלייה בשיעורי ההנחות שניתנו ובהוצאות התפעול.

מגזר אופנת הבית רשם גידול של 10% בהכנסות ל־487 מיליון שקל, כשהרווח התפעולי של מגזר זה נשחק ב־28% והסתכם ב־33.4 מיליון שקל, על רקע עלייה בשיעורי ההנחות.

המגזר אותו מייצגת עדיקה חושף את הפגיעה המהותית בתוצאות גולף, כשפעילותה הכניסה 105 מיליון שקל, ירידה של 40% משנה קודמת, והפסד מגזרי של 60 מיליון שקל, לאחר הפסד של כ־50 מיליון שקל ב־2021. בגולף הסבירו את העמקת ההפסד התפעולי של עדיקה בירידה במכירות ובירידת ערך מוניטין, בין היתר על רקע מכירת חיסול של מלאים ישנים.

עדיקה נאלצה לבצע חיסולי מלאי מסיביים גם כחלק מהשלמת המיזוג עם גולף. "עדיקה התחילה כמעין סטארט־אפ בעולם הקמעונאות המקוונת", אומר בכיר בשוק שמכיר את החברות. "בהתחלה הם אמרו: עזבו אותנו מלרשום רווח, בואו פשוט נתפוס נתח שוק. הם הגיעו לקצב שנתי של 150 מיליון שקל הכנסות, אלא שההפסדים הלכו ונערמו".

"ספק ביכולתה לקבל אשראי בתנאים סבירים"

בתחילת יולי אשתקד דיווחה עדיקה כי "על אף תוכניות ההתייעלות, לחברה תזרים מזומנים שלילי מפעילות שוטפת זה חמישה רבעונים. להערכת החברה, תזרים המזומנים מפעילותה השוטפת למחצית השנייה של 2022 צפוי גם הוא להיות שלילי, בסך כ־10 מיליון שקל.

"עקב מצבה הפיננסי, ובשים לב לתנאי השוק, מעריכה החברה כי קיים ספק של ממש ביחס ליכולתה לקבל אשראי בנקאי או חוץ־בנקאי בתנאים סבירים". בשל כך, צפתה אז עדיקה כי "בהיעדר גיוס הון בהיקף משמעותי נכון לסוף השנה, לא תוכל החברה לעמוד בהתחייבויותיה".

עם פרסום התוצאות מסר אייל גרינברג, מנכ"ל גולף, כי החברה עצמה ללא עדיקה "סיימה שנה טובה עם רווח תפעולי לאחר הוצאות אחרות של כ־51 מיליון שקל". הוא הוסיף כי לצד מיזוג עדיקה, "ככל שנתקדם עם מהלכי ההתייעלות, אנו מאמינים שנוביל לשיפור משמעותי והתקדמות לאיזון".

עלות העסקתו של גרינברג הסתכמה אשתקד ב־2 מיליון שקל, בגין 50% משרה, ממנה 1.3 מיליון שקל בתשלום מבוסס מניות.

צוין כי גרינברג, המחזיק באמצעות רשת הספרים סטימצקי שבשליטתו 15% ממניות גולף, העמיד סוג של "רשת ביטחון" לגולף במקרה שרכישתה בידי דלתא ישראל לא תצלח. בגולף ציינו בחודש שעבר כי אם המגעים לרכישה לא יבשילו לכדי עסקה מחייבת, בעלת השליטה (כלל תעשיות) תבחן אפשרויות נוספות להתקשרות עם גרינברג או סטימצקי, באופן ש"עשוי להביא לכך שכלל תעשיות ואייל גרינברג או רשת סטימצקי ישלטו יחדיו בחברה".