בייננס צוברת בעיות ומאבדת כ-2 מיליארד דולר תוך ימים ספורים

תוך כמה ימים סוערים, בורסת הקריפטו הגדילה את העמלות שהיא גובה במסחר, סבלה מקריסות תוכנה וספגה תביעה מצד רשות רגולטורית בארה"ב • והמשקיעים? הם שבעי קריסות ותרמיות

מייסד בייננס, צ'נגפנג ז'או / צילום: Reuters, BENOIT TESSIER
מייסד בייננס, צ'נגפנג ז'או / צילום: Reuters, BENOIT TESSIER

הבעיות של בורסת הקריפטו בייננס (Binance) ממשיכות להיערם, ובמקביל נמשכים ממנה מיליארדי דולרים על ידי סוחרים מודאגים.

ביממה אחת: 3 מיליארד דולר נמשכו מבורסת הקריפטו הגדולה בעולם
עלייה של מעל 60% מתחילת השנה: מה עומד מאחורי הקאמבק של הביטקוין?  
העסקה החשודה מאחורי נפילת מניית דויטשה בנק בסוף השבוע 

מועצת המסחר בחוזים עתידיים על סחורות (CFTC) הגישה השבוע תביעה נגד בייננס, בטענה שהבורסה פעלה בארה"ב באופן לא חוקי "והפרה כללים שנועדו למנוע פעילות פיננסית לא כשרה". בשבוע שעבר, הכריזה בייננס כי תתחיל שוב לגבות עמלות על מסחר ספוט בביטקוין, לאחר שבקיץ הורידה אותן לאפס. הבורסה גם השהתה את כל המסחר בספוטים לכמה שעות, בעת שתיקנה בעיית תוכנה.

שוק הספוט, או שוק למסירה מיידית, הוא זירת מסחר וירטואלית או פיזית שנסחרים בה מכשירים פיננסיים או סחורות לאספקה מיידית - כלומר תוך שני ימי עסקים ממועד העסקה.

נכון ליום שני, בייננס חוותה משיכות כספים בהיקף 2.1 מיליארד דולר בבלוקצ'יין את'ריום על פני שבעה ימים, כך על פי חברת נתוני הקריפטו Nansen. בסך-הכול מחזיקה בייננס 63.2 מיליארד דולר בארנקים הגלויים לציבור של הבורסה, על פי Nansen.

"קצב המשיכות מוגבר בהשוואה לפעילות נורמלית, ולאחר ההכרזה של CFTC הוא עוד התגבר", ציין אנדרו תורמן, אנליסט ב⁻Nansen.

עם זאת, בייננס כבר חוותה משיכות גדולות מכך בעבר בעקבות צעדי רגולציה. למשל בפברואר, מזכיר תורמן, לאחר שרגולטורים בניו יורק הודיעו כי הם אוסרים על הנפקת המטבע היציב (stablecoin) של בייננס, BUSD, הגיעו המשיכות בשיאן למיליארד דולר כל 24 שעות. המטבע, שהוא המטבע היציב השלישי בגודלו בעולם, נחתך עד כה שנה ביותר ממחצית משוויו.

ההחלטה של בייננס להחזיר את עמלות המסחר כנראה תרמה לירידת נוכחותה בשוק הספוט, העריכו אנליסטים. הנתח שלה בשוק המסחר בספוטים נכון ל⁻24 במרץ היה נמוך מ⁻30% לעומת 57% בתחילת החודש, על פי CryptoCompare, אז גם רוב המסחר בבייננס נעשה עם אפס עמלות.

"העמלות מאוד חשובות", אמר ג'ון קוורנסטרום, מנהל תיקים בקרן גידור הקריפטו Iceberg Capital. "באופן כללי אני אקבל החלטה לסחור בבורסה מסוימת קודם כל על בסיס הניהול שלה; השיקול השני הוא ללא ספק העמלות".

בייננס שמרה עם זאת על נתח של 66% בשוק הנגזרים בקריפטו נכון ל⁻24 במרץ, על פי CryptoCompare.

"תרמית מתמשכת" אך ללא אישומים מפורשים

אם כל זה לא הספיק, ביום שלישי מנע שופט פדרלי מ-Binance.US, החברה הבת האמריקאית של בייננס, לרכוש חשבונות של לקוחות פלטפורמת המסחר Voyager Digital פושטת הרגל, כל זמן שהרשויות הפדרליות לא מאשרות את העסקה.

משקיעים ואנליסטים מחכים לראות אם יהיו עוד פעולות רגולטוריות נגד בייננס בחודשים הקרובים בארה"ב ואולי באזורי שיפוט אחרים. מנהל האסטרטגיה הראשי בחברה אמר בחודש שעבר לוול סטריט ג'ורנל כי בכוונת בייננס לשלם קנסות, כדי להסדיר הליכים רגולטוריים ומשפטיים הנוגעים לפעילות שלה בארה"ב.

מאמציה העיקשים של בייננס לחמוק מהכללים בארה"ב ולאפשר לאמריקאים לסחור בבורסת הקריפטו שלה מחוץ לאמריקה, נתפסים על ידי הרשויות כחלק מ"תרמית מתמשכת", ציין יו"ר מועצת CFTC, רוסטין בהנם.

בהקשר זה ציין כריס פרקינס, נשיא חברת הון סיכון בקריפטו CoinFund, וחבר במועצת הייעוץ על השוק העולמי ב⁻CFTC, כי "זרוען של הסוכנויות האמריקאיות מאוד ארוכה".

בשיחה עם CNBC, אמר בהנם כי בייננס התחמקה במכוון מדרישות הרישום של ה⁻CFTC, בכך שהנחתה לקוחות איך להתחבר לבורסה מבלי לחשוף את מיקומם בארה"ב. בייננס מעולם לא נרשמה ב⁻CFTC, כך שלא הייתה מורשית באופן חוקי להציע נגזרי קריפטו למשקיעים אמריקאיים, הוסבר ברשות הרגולציה.

"זו הייתה תרמית מתמשכת שהחלה ב⁻2019, הפרה מתמשכת של חוק בורסות הסחורות", טען בהנם בתוכנית הראיונות Squawk Box. "זה נראה כמו מקרה די ברור של התחמקות, ומשהו שהיינו צריכים להתערב בו באופן אגרסיבי ובמהירות האפשרית".

עם זאת, דובר של ה⁻CFTC הבהיר כי בהנם "דיבר באופן כללי על פעילות מרמה של בייננס", אך הסוכנות לא האשימה את בייננס או מנהליה במרמה לפי הגדרתה בחוק עליו מתבססת CFTC.

"אחרי FTX, אף אחד לא רוצה להסתכן שוב"

בייננס מסרה כי עשתה מאמצים לפעול בארה"ב באופן חוקי, כולל הקמת חברה בת כאמור, Binance.US, המציעה תפריט מצומצם של מוצרי קריפטו למשתמשים אמריקאים.

מייסד בייננס, צ'נגפנג ז'או, כינה את טענתה של ה⁻CFTC "בלתי צפויה ומאכזבת", והוסיף שהבורסה "עובדת בשיתוף פעולה עם ה⁻CFTC כבר יותר משנתיים".

חלק מהמשקיעים יצאו מבייננס, מחשש ל"ריצה לבנקים" באופן שהפיל את בורסת הקריפטו FTX ופלטפורמות הלוואה אחרות בשנה שעברה.

פרנסואה קלוזו, מנהל מסחר בחברה העושה שוק בקריפטו, Flowdesk, אמר כי זו צמצמה את חשיפתה לבייננס מאז פברואר. "אנחנו תמיד מנסים לשמור בבורסות קרנות מינימליות, אבל כעת צמצמנו אפילו יותר", סיפר קלוזו. "הייתה לנו שנה איומה עם FTX, ואף אחד לא רוצה לקחת את הסיכון הזה שוב".