בשר משובח, פיצה רוסית ונוף אינסופי: יום של אסקפיזם בעיר המדברית

בית קפה עם סינבון מושלם היישר מסינסינטי, יקב ביתי שמגיש בשרים מעושנים, טיפול וואטסו שמשקיט את המחשבות ונוף מדברי מכל עבר • טעמנו מהמעט שיש לערד להציע, והבטחנו לשוב • חגית אברון תופרת יום 

היצירה ''מצפור ערד'' של יגאל תומרקין / צילום: גליה בן חיים
היצירה ''מצפור ערד'' של יגאל תומרקין / צילום: גליה בן חיים

לפעמים דרוש לו לאדם מפלט מרעשים, גם אלה הפנימיים, מתאווה הוא לשמוע את הרהוריו, לעטוף את נפשו בשלווה ולטבול את גופו בטבע. לא בכדי ביקשו אמנים, יזמים ואנשי תרבות ורוח להשיב את פעימות לבם בערד, עיר שלווה ומכילה, מקבלת כל אישה ואיש, ובה אפשר להגשים חלומות.

היישוב הגלילי שהפך למוקד תיירות עם אמנות מפתיעה ואוכל מצוין
●  אי שם במרכז הארץ מסתתרת שמורת טבע כמעט ריקה מאנשים
חוות בודדים שמסתתרת במרכז הארץ, לצד שמורת טבע כמעט ריקה ממבקרים

10:00 | הסבה מאנטומיה לקפה

את הבוקר אנחנו מתחילות בקפה ששמו יצא למרחקים אצל אנה ליין, פרופסורית לאנטומיה ולפיזיולוגיה, שהגשימה חלום ישן. המסע שלה לכוס הקפה המושלמת החל בעיר הולדתה סינסינטי, עבר בדרום קוריאה, שם השתלמה בקליית פולים בשיטה ייחודית, והסתיים במקום ייחודי שפתחה בערד, העיר שגם מצאה בה את ביתה. בבית הקפה שלה STUDIO COFFEE היא מגישה את מאפי ילדותה - סינבון, פאי לימון ומאפין קפה מסורתי - והוא התברר כצו השעה הן למקומיים והן עבור המבקרים בעיר.

הסינבון של אנה ליין / צילום: גליה בן חיים
 הסינבון של אנה ליין / צילום: גליה בן חיים

אכלנו שם מופת של ארוחת בוקר, שכל פרט ורכיב בה הוכנו במו ידיה של אנה. את הקפה לגמנו לאחר שעה וחצי - הזמן שנדרש לה להגיע לתרכובת המושלמת והמדויקת. החוויה כוללת גם אמנות התלויה על הקירות ואת מבטה השלו של אנה, חיוך של אדם שהגשים את ייעודו.
STUDIO COFFEE

11:00 | סבונים מן מהמדבר

יותר מ־200 עסקי תיירות ויזמות יש בערד, והיד עוד נטויה. סיבוב בין המבנים ברובע האמנים בעיר מזכיר את אלה של מצפה רמון. שורות של האנגרים שסביבם חמוקי מדבר, וריק שממלא את הנפש ביצירתיות וברצון בלתי פוסק ליצור. ביניהם זיהינו את יקב מדבר, מבשלת בירה שהשתוקקנו ללגום את תוצרתה ובית מלאכה ריחני לייצור סבונים ונרות מחומרים טבעיים. פסענו בשערי המקום שהדיף ניחוחות טריים של מרווה ולענת המדבר. "הלענה נחשבת למלכת הצמחים אצל הבדואים", מספרת בחיוך יונת מורדוך.

יונת מורדוך / צילום: גליה בן חיים
 יונת מורדוך / צילום: גליה בן חיים

כמו שכנתה אנה, גם יונת אחזה בתואר מדעי, אבל לאחר שנות נדודים וחיפוש חיבור לטבע "מכרה את המבחנה" ועברה להתגורר במדבר. את הכימיקלים המירה בצמחי מרפא ואת הידע היא מלקטת מחבריה הבדואים, המכירים כל עלה, צמח וגבעול ויודעים את סגולותיו. אפשר להצטרף לסיור ליקוט או רק להצטרף לתה עלים ריחני ולהקשיב לאבני הדרך שגמעה בחייה.
יונת המדבר

13:00 | תומרקין משקיף לאינסוף

"זו הטיילת שלנו, בתוך העיר", נושף בגאווה אלי שעשוע, מנהל התיירות בערד, ומצביע על הנוף המדברי שעוטף אותנו. לכל אשר הפננו את מבטנו טבלנו במרחבי מדבר, בחמוקי הרים ובעין הטורקיז של ים המלח. פסענו בשביל בהליכה מדודה, נושמות אוויר מדבר ולאט לאט נכנסנו לקצב. בקצה השביל - יצירתו של יגאל תומרקין, בטון חשוף ואבסטרקטי, שמתנוסס ומשקיף על קצה קצהו של האינסוף.
מצפור מואב

14:00 | יין טבעי ובשרים מהמעשנה

אנחנו הולכים לשתות קצת יין בשלהי היום, אצל אליעזר ודגנית בר שדה. השניים הקימו בביתם יקב על שם בנם צוף, שביום ביקורנו במקום עסק בבקבוק היינות הכתומים מהבציר האחרון. פעמיים בשבוע מתקיימים כאן ערבי משתה, בהם מוזמנים הקרואים לשתות יין טבעי (ללא חומרים משמרים) ולטעום מהבשרים הדשנים שמפיק אליעזר במעשנה. האירוח כאן נדיב ושופע, ובעיקר מרתק להתארח בביתם של ותיקי העיר.
יקב צוף

16:00 | להתקפל כאצה במים

בלב שכונת מגורים בעיר פגשנו את סיון כהן־אביטן, מטפלת מוסמכת בשיטת וואטסו ובעלת בריכה מקסימה בחצר ביתה. "שמים ומים", קראה סיוון לעסק שלה, "כי מכל מקום משתקפים במים השמים".

שמים ומים - טיפולי וואטסו / צילום: גליה בן חיים
 שמים ומים - טיפולי וואטסו / צילום: גליה בן חיים

סיון נולדה וגדלה בערד, טוותה חלום על בריכה טיפולית והגשימה אותו. מי שמבקש לגופו ולנפשו מרגוע יכול להתערסל במים ובידיה הרוגעות, להתקפל כאצה ולשעה תמימה לתת למים ולמגע לנקות את כל המחשבות.
שמים ומים - טיפולי וואטסו

17:00 | פיצות עם פרשנות רוסית

לכל עיר יש מוסד קולינרי. בערד זו הפיצה של ליזה טלמזסקי, הרי היא כפרוצ'קה. כמעט כל מי שחולף בעיר מכיר את המקום, הספון בלבו של מרכז מסחרי נושן. יש בכפרוצ'קה כל מה שזקוק לו אדם רעב שרוצה מנוח ללב.

כפרוצ'קה. פיצות עם פרשנות רוסית / צילום: גליה בן חיים
 כפרוצ'קה. פיצות עם פרשנות רוסית / צילום: גליה בן חיים

המקום מזמין ומאיר פנים למקומיים ולמבקרים כאחד, הפיצות מעשה מחשבת של אופה מדופלמת שעושה קסמים בבצק ונותנת לחלק מהמנות פרשנות רוסית מבית אמא, ויש גם תפריט נפלא במיוחד לטבעונים. הקינוחים נהדרים כולם והיין מדברי ובמחיר שפוי. יותר מכך לא נוכל לבקש.
כפרוצ'קה