כך הפכו הנעליים של מייקל ג'ורדן ליקרות ביותר בעולם

ששת זוגות נעלי "נייקי אייר" ששחקן הכדורסל האגדי נעל במשחקי אליפות ה-NBA בשנות ה־90, נקראות "קולקציית השושלת" • כעת הן מוצעות למכירה פומבית בסותבי'ס במיליוני דולרים

ג'ורדן מציג דגם של נייקי במהלך מסיבת עיתונאים בהונג קונג, 2004 / צילום: Reuters
ג'ורדן מציג דגם של נייקי במהלך מסיבת עיתונאים בהונג קונג, 2004 / צילום: Reuters

ג'ייקוב גלאגר כותב טור על אופנת גברים ב"וול סטריט ג'ורנל" 

בפברואר חשף בית המכירות סותבי'ס בדובאי את מה שהרבה אספני נעליים מתייחסים אליו כאל הגביע הקדוש: "קולקציית השושלת", שישה זוגות נעלי "נייקי אייר" שמייקל ג'ורדן, בכבודו ובעצמו, נעל בשישה משחקי אליפות ה-NBA, כשקבוצת הכדורסל האמריקאית "שיקגו בולס" זכתה באליפויות בשנות ה־90. הן יעמדו למכירה פומבית בין התאריכים 3-11 באפריל.

הסלבריטאים הופכים למעצבים הראשיים של בתי האופנה הגדולים בעולם
זה הזמן לנטוש את העקבים לטובת הנעליים השטוחות
פריט הלבוש שכל גבר חייב בארון הבגדים שלו החורף

היסטוריה של אליפויות וסטייל

ומחיר הקולקציה? בסותבי'ס לא מגלים. אבל לאספני סניקרס, כל מחיר מתקבל על הדעת: הנעליים האלה הן כמו המונה ליזה, דוד של מיכלאנג'לו וציורי החבצלות של קלוד מונה יחד. מומחים למזכרות אומרים שהערך שלהן מגיע בקלות למיליונים, מה שהופך אותן לנעליים היקרות ביותר שאי פעם נמכרו.

"בגלל ההיסטוריה וההקשר התרבותי שלהן, הן בין נעלי הכדורסל החשובות ביותר שיכולות להיות לאספן", אומרת לילה דנבאר, שמאית מזכרות ויועצת בעלת ניסיון.

"יש בהן כל מה שאספן יכול לבקש: היסטוריה של אליפויות, אסוציאציה להיכל התהילה - וסטייל, סטייל, סטייל", היא מדגישה.

המאפיינים של הנעליים

נעלי הנייקי הגבוהות, המראות סימנים ברורים של שחיקה, נאספו על ידי טים הלאם, נמסר מסותבי'ס. כמנהל התקשורת של קבוצת שיקגו בולס, הלאם קיבל את הנעליים ישירות ממייקל ג'ורדן אחרי שריקת הסיום במשחקי האליפות, מספרים בבית המכירות. יש הרבה צילומים משעשעים של ג'ורדן משוטט בחדר ההלבשה כשלרגליו נעל אחת אחרי המשחקים האלה. הלאם לא ענה לשאלה האם שילם לג'ורדן על הנעליים.

הלאם, שכבר אינו הבעלים של הנעליים, אך עדיין עובד עבור קבוצת שיקגו בולס, סירב להגיב על מכירתן מחדש. "באמת שאין לי הרבה מה לומר, חוץ מזה שאני שמח שהרבה יותר אנשים רואים את הנעליים", הוא אומר. הסט הוצג כבר ביולי 2022, אך לא הועמד למכירה.

הקולקציה מורכבת משישה דגמים שונים של "אייר ג'ורדן", כולם בעיצוב מעצב הסניקרס הנודע של נייקי טינקר הטפילד: החל מהאייר ג'ורדן VI בשחור ואדום מ־1991 ועד האייר ג'ורדן XIV שיצא לשוק ב־1998. ג'ורדן חתם עם נייקי ב־1984 וממשיך לעבוד עם ענקית ביגוד הספורט עד היום.

בנעליים יש כמה דברים יוצאי דופן שיגרמו לאספנים להרים גבה, ובסותבי'ס מקווים שגם ירימו את המחיר. על נעלי אייר ג'ורדן VIII מ‏־1993 חתום "המשחק ה*** האחרון שלנו", ובחלקן האחורי נכתב לאורך הבוהן הניקוד במשחק בו ניצחו הבולס את ה"פיניקס סאנס".

על גבי אייר ג'ורדן XII מ־‏1997 - משחק גמר בו קלע ג'ורדן 39 נקודות - יש חתימה גדולה ובולטת, ונעלי אייר ג'ורדן VI מ‏־1991 סדוקות ומצהיבות, מה שמשקף את גילן המתקדם.

מייקל ג'ורדן במשחק של ''שיקגו בולס'' בשנות השמונים / צילום: Reuters
 מייקל ג'ורדן במשחק של ''שיקגו בולס'' בשנות השמונים / צילום: Reuters

מיהו המוכר המסתורי שמאחורי האוסף?

כשטים הלאם התראיין בנוגע לאוסף הנעליים לכתב הספורט בריאן בלאדסוורת' ב־1997, הוא אמר: "אני לא משחק, אני לא קולע, אני לא עושה ריבאונדים, אז טבעות האליפות לא חשובות לי כמו שהן חשובות לשחקנים. רציתי משהו שיהיה חלק ממשי מהמשחק, אז ביקשתי ממייקל את אחת מהנעליים שלו".

בנקודה כלשהי, מכר הלאם את ששת הזוגות למי שמוכר אותן כעת. לא סותבי'ס ולא הלאם הסכימו לחשוף את המוכר המסתורי, באיזה מחיר קנה את הנעליים או מתי נרכשו.

בעל האוסף עשוי לגרוף רווח עצום ממכירתו. "אני חושב שהמחיר הסופי של מכירת האוסף יהיה 20 מיליון דולר, אולי 100 מיליון", אומר ג'ורדן גלר, אספן שפעם החזיק בשיא גינס לאוסף הסניקרס הגדול ביותר בעולם. "אין יותר נדיר מזה".

הסדרה שהזניקה את האספנות לפריטי ג'ורדן

מאחורי ההערכה של ג'ורדן גלר עומד שוק מזכרות הספורט, שצמח מאוד בשנים האחרונות. במהלך מגיפת הקורונה, מציין גלר, אנשים רבים "פנו לאפיקי השקעה או בזבוז לא קונבנציונליים" לדבריו. בחלק מהמקרים, הם הוציאו מזומנים מיותרים על פריטי אספנות.

אבל השוק נגוע גם בטירוף יותר ספציפי לגבי ג'ורדן, שלדעת מומחים קשור לסדרה התיעודית מ־2020 "הריקוד האחרון". הסדרה מתעדת את העונה האחרונה של ג'ורדן עם הבולס (זוג נעליים מהמשחק האחרון כלול במכירה) והיא הציתה מחדש שגעון נוסטלגי לכל דבר הקשור למייקל ג'ורדן.

ערכם של פריט לבוש של ג'ורדן זינק בשוק המכירות הפומביות. ב־2021, סותבי'ס מכרה זוג נייקי מהשנה הראשונה שלו בליגה תמורת 1.472 מיליון דולר, ובכך שברה שיא קודם למחיר נעליו של ג'ורדן שנקבע שנה אחת קודם לכן. עוד ב־2021, חולצה מימיו באוניברסיטת צפון קרוליינה הצליחה לגרוף 1.38 מיליון דולר בבית המכירות Heritage Auctions בניו יורק. שנה אחר כך, מכרו בסותבי'ס חולצה שלבש ג'ורדן למשחק הפתיחה של אליפות ה־NBA ב־1998 תמורת 10.1 מיליון דולר.

"'הריקוד האחרון' ממש שינה את פני המגרש", אומר ברהם ווכטר, מנהל מחלקת פריטי אספנות בסותבי'ס. "ברגע שהסדרה שודרה, ראינו שינוי בשוק הסניקרס".

לא במקרה, מוצעות ששת הזוגות הללו למכירה ב־2023, שנה שמעריציו מכנים "שנת ג'ורדן", בגלל מספר החולצה שלו. המכירה תתקיים סמוך ליציאת הסרט "אייר" לאקרנים בתחילת אפריל. הסרט, בבימויו של בן אפלק, מגולל את סיפור ההסכם בין נייקי וג'ורדן - וכמעט בטוח שיציאתו רק תגביר את שגעון אספנות הסניקרס.

על פי ווכטר, בסותבי'ס מאמינים שזוגות הנעליים "עשויות להביא מחיר גבוה יותר" מהחולצה שנמכרה ב־10.1 מיליון דולר.

הקהל הצעיר של המכירות הפומביות

הגל של נעליים וחולצות ספורט שמגיעות לבתי מכירות יוקרתיים משקף איך עולם המכירות המשניות נוטה לכיוון צעיר יותר בשנים האחרונות. בסיס הלקוחות של בתי המכירות מתפתח מעבר לאספנים לובשי סוודרים המגישים הצעות על ציורים של רמברנדט. כיום, סותבי'ס, כריסטי'ס ואחרים מציעים סניקרס של נייקי וסקייטבורדים של Supreme במחירים שמתקרבים למחיר סקיצה של פיקאסו. נעלי סניקרס "הגיעו לרמה של אמנות", אומרת לילה דנבאר. "הן הפכו לפריט השקעות וכמובן למזכרות ששומרים עליהן בקנאות". השיא בשוק הסניקרס שייך כיום לנעלי נייקי אייר ייזי אבטיפוס 1, שנמכרו ב־2021 תמורת 1.8 מיליון דולר.

מכירת הבכורה בדובאי משקפת גם את התוכניות של סותבי'ס להיפתח לשווקים שהם מעבר למשרדי החברה באפר איסט סייד בניו יורק. "זה בהחלט אפשרי שהקונה יהיה גם תושב דובאי", אומר ברהם ווכטר, וציין שסותבי'ס שולחים את הנעליים גם לתצוגה בהונג קונג ובסינגפור. אם קונה ירכוש את הנעליים בשלב מוקדם בסיבוב ההופעות העולמי שלהן, למשל בדובאי, זו תהיה החלטה שלו האם להציג את הנעליים לציבור במקומות אחרים.

אבל סביר להניח שהקונה לא יהיה חובב כדורסל טיפוסי. במילותיו של ג'ורדן גלר: "לאספן הנעליים הממוצע אין 20 עד 100 מיליון דולר להוציא. כדי לקנות את המונה ליזה של הנעליים, צריך כסף של מונה ליזה".