אלקטרה | ראיון

מנכ"ל אלקטרה: "אם הסערה לא תסתיים בזמן סביר, ההשפעות שלה יורגשו עוד שנים"

קבוצת הנדל"ן והתשתיות מסכמת שנת שיא בתקופה הסוערת ביותר במדינה, והמנכ"ל איתמר דויטשר מודאג שהשפעות החקיקה והמחאות יישארו איתנו שנים • הריבית לא מדאיגה אותו: "גם הדור שלי נטל משכנתאות בריבית של 6%" • ולגבי הרכבת הקלה? "היא יכולה להתחיל לעבוד מחר בבוקר, זו החלטה פוליטית ולא תפעולית"

איתמר דויטשר, מנכ''ל קבוצת אלקטרה / צילום: טל גבעוני
איתמר דויטשר, מנכ''ל קבוצת אלקטרה / צילום: טל גבעוני

איתמר דויטשר, מנכ"ל קבוצת אלקטרה , מסכם שנת שיא מבחינת החברה בשיחה עם גלובס ומזהיר מפני החקיקה המשפטית: "אם הסערה הזו לא תסתיים בזמן סביר, אנחנו נראה את ההשפעות שלה ב-2025". 

מכרזים ממשלתיים, נדל"ן ודיור מוגן: כל הדרך של חברות התשתיות לרווח שנתי של 2 מיליארד שקל | ניתוח
חברות ההייטק, נתב"ג ומשרדי הממשלה: הרשימה המלאה של הגופים השובתים
המשק בשביתה היסטורית, אז איך הבורסה קופצת והשקל מזנק בחדות? 

"כל מי שחיי במדינה מוטרד מאי היציבות ומחוסר תפקוד שוטף ורגיל", אומר דויטשר, "אם תוך שני רבעונים נראה יציבות אז יהיה אפשר לתקן את זה. אסור להיות שאננים, לנוח על זרי הדפנה ולומר שהכל בסדר. אנחנו צריכים להיות מודאגים מהמצב - המנהלים, העובדים וכולם מחודדים בפתרונות שצריך לתת".

אלקטרה פרסמה היום את הדוח המסכם של שנת 2022, ממנו עולה שכל מגזרי הפעילות של החברה צמחו והביאו לגידול של כ-21% בהכנסות שהגיעו לכ-11 מיליארד שקל, כשהרווח הנקי הסתכם ב-345 מיליון שקל.

דויטשר ציין שאלה "תוצאות שיא", ואמר שמדובר בצמיחה בכל הענפים. "זו תוצאה של עבודה נכונה גם בארץ וגם בחו"ל. באלקטרה אם ענף נחלש אז משקיעים בענף אחר, אבל בשנתיים-שלוש האחרונות ההזמנות בכל הענפים היו טובות מאוד", הוא אומר לגלובס.

איך תיראה שנת 2023 מבחינתכם?
"לחברה יש צבר לשנתיים שלוש קדימה, ואנחנו מבינים איך השנה תיראה על בסיס עבודות שיש ביד. בינואר ופברואר נכנסו עבודות שמחזקות את המגמה הזו. המגזר היחיד שיש בו האטה זה המגורים, במכירות דירות, וזה בגלל העלייה של הריבית והציפיות לירידת מחירים. זה פחות ישפיע על החברה (5% מפעילות החברה, י"ו), ואם נגיע להתייצבות שילטונית אז גם השוק יתייצב בתוך כמה רבעונים".

שוק הנדל"ן חווה התקררות. מדברים על מבצעים ויש כבר סנוניות של הורדת מחירים. איפה זה פוגש את החברה?
"הנדלן הוא רק 5%, אנחנו יותר קבלני תשתיות ועובדים בעולם בתחומים הללו. ענף המגורים חווה ירידה בשני שלבים - ירידה במכירות וירידה עקיפה במחירים - אבל מלאי הקרקעות שלנו ותיק ויודע לספוג את הירידה. כדי שתהיה התייצבות בענף הציפיות צריכות להשתנות. זו לא הפעם הראשונה שהייתה ריבית גבוהה, גם הדור שלי נטל משכנתאות בריבית של 6%. ברגע שיהיו ציפיות שלא יהיו שינויים משמעותיים נראה התייצבות מחירים. השוק והביקוש אמיתיים וקיימים, וגם הצורך והרצון. אני חושב שייקח כמה רבעונים עד שזה יקרה. אבל לנו יש כל כך הרבה חברות בנות שלא מושפעות מזה, וזה המקום ללחוץ שם".

"נרגיש את השפעת המהפכה גם בשנת 2026"

המצב הפוליטי עלול לגרום לכם לשנות את אסטרטגיית ההשקעות?
"לא יכול לומר שנשנה את אסטרטגיית החברה, כי בלי קשר למצב אנחנו מפעילים כמה זרועות במספר מקומות בעולם. הדבר העיקרי שיש לו השפעה הוא הקצאת ההון והחוב. לחברה דירוג אשראי גבוה וחוב פיננסי נמוך יחסית. בהשוואה לשאר החברות בענף, לנו החוב הכי נמוך. לא ניכנס לעסקאות שיכולות להשפיע על המצב הפיננסי ונהיה יותר רגישים על שמירת המזומן".

לדבריו, "כל מי שחיי במדינה מוטרד מאי היציבות ומחוסר התפקוד. הפרויקטים שלנו הם תשתיות ענק רב שנתיים, ובתוכנית העבודה של 2023 אלה פרויקטים שתוכננו לפני 4-5 שנים שנמצאים כבר בעבודה. אם היום משרדי הממשלה לא יאשרו תקציב והחברות הממשלתיות לא יקבלו את הכסף, ההשפעה תהיה יותר לכיוון 2025-2026. בגלל שזה שוק רב שנתי, ואלה תקציבי חומש, ההשפעה היא לטווח ארוך. אם הסערה הזו לא תסתיים בזמן סביר, אנחנו נראה את ההשפעות שלה ב-2025".

אם יהיה כאן משבר כלכלי, תשקלו להוציא את הכסף לחו"ל?
"מרכז החברה בישראל. הגלים גבוהים אמנם אבל הספינה תמשיך לשוט קדימה. אין לנו תוכניות להעביר את הכסף לחו"ל, אבל עיקר התוכניות שלנו זה להיות רגישים למה שקורה סביבנו ומה שקורה במדינה".

ומה עמדכתם באשר להשבתה במשק?
"אנחנו לא יוזמים שביתה, אבל חלק מהחברות הבנות שלנו חברות בהסתדרות. עד כה הן לא קיבלו הנחיות, אך ברגע שתתקבלנה נכבד אותן. אנחנו מאפשרים לעובדים שלנו להפגין גם אם מדובר על קבוצה גדולה - אבל כאנשים פרטיים ולא כחברה. כחברה עסקית נפעל על פי ההנחיות שנקבל".

"הקו האדום יכול לעבוד מחר בבוקר, זו החלטה פוליטית"

אלקטרה זכתה במכרז להקמת הקו הירוק, אבל בינתיים אפילו לא ברור מתי ייפתח הקו האדום - כשמדברים על אזור מאי. גם בקו האדום החברה מעורבת, שם הקימה מספר תחנות, ולדברי דויטשר "הקו האדום מוכן. ההחלטה להפעיל אותו היא רק פוליטית ולא תפעולית. הקו יכול לעבוד מחר בבוקר".

אז מה הבעיה?
"אין לי הסבר רציונלי למה הם לא עושים זאת, אם הייתי משרד התחבורה הייתי מפעיל אותו כבר מחר להרצה. כקבלן שעובד בקו האדום אני בטוח שהקו כבר מוכן ויכול לנסוע. לגבי הקו הירוק, אנחנו בשלב התכנון ועובדים במרץ. מבחינת אלקטרה זו קפיצת מדרגה מצויינת, זה אחד הפרויקטים הגדולים במדינה ובעתיד נתמודד גם עם ההפעלה שלו".

דויטשר מציין שהחברה ניגשה גם למכרז הקו הכחול בירושלים, שעוד אין לגביו תשובות, וגם לקו חיפה-נצרת. "זה חלק מהאסטרטגיה העסקית שלנו, גם לקווי המטרו. אלה בכלל הפרויקטים המתאימים ביותר לחברה".